Gå till innehåll

Tips för kommande sumpbygge...


dominique

Rekommenderade inlägg

Nu har jag införskaffat en del prylar att börja med:

Rio 240 l Juwelakvarium

Deltec 500 MC

Doppvärmare

Osmos (AM 120 /dygn)

Kommande inköp (teknisk utrustning):

En stark men TYST returpump (Vill gärna ha tips på denna!!!)

Automatisk vattenpåfyllning (blir antagligen Aqua Medics för 990 kr eftersom Grotecs för 895 kr har för dålig tryckhöjd)

Ev en extra ramp med 4x39W T5 rör

Ev en streamerpump som skall placeras i kortsidan utan sump.

UVC läggs på framtiden.

Jag tänker avskärma en del av ena kortsidan med glas, breddmåttet måste jag fundera på eftersom det inte får bli för litet om jag ev skall kompletta med någon utrustning (t ex dränkbar UVC) i framtiden.

Sumpen som jag skall bygga skall alltså innehålla skummare, doppvärmare, vattenpåfyllning, returpump samt fungera som ytavrinning.

Jag har efter bästa förmåga försökt illustrera mina tankar i bilder nedan. Den gröna mdoullen på bild 2 är naturligtvis returpumpen.

Proportionerna är väl

si och så men jag har skrivit vilka fasta mått som finns. Skulle detta kunna fungera eller har jag missat något väsentligt?

Jag har funderat ut ytterligare en lösning som jag tror blir snyggare eftersom framrutan frigörs. Samma princip men en annan placering.

post-1638-14468915575874_thumb.jpg

post-1638-14468915575975_thumb.jpg

post-1638-14468915576061_thumb.jpg

post-1638-14468915576156_thumb.jpg

post-1638-14468915576247_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par frågor angående denna sump konstruktionen. Först så undrar jag varför du vill ha en skiljevägg mellan ytavrinningsfacket och skummaren som dessutom ser ut att ta bort ytvattnet. Är det så det fungerar kommer du får en ytan av kit på vattenytan i första facket då man har ytabrinningen för att ta bort skitigt ytvatten.

När du frågar efter stark och tyst returpum får du precisera dig lite mer. Finns massor av bra pumpar i olika prisklasser men det du måste bestämma är hur mycket vatten du vill ha som cirkularer genom ytavrinningen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det just på grund av att jag vill veta om jag tänkt rätt som jag startat denna tråd, jag trodde att det skulle räcka med att låta vattnet falla ett par centimeter från galleröppningen till filtret nedanför för att hinnan på vattnet och skräpet skulle försvinna från akvariet. Skiljeväggen mellan skummaren och filterfacket skulle helt enkelt förhindra vattnet från att hamna i skummaren innan det passerat filtervadden och skumfiltren.

Vad gäller returpumpen så har du väckt en mycket viktig tanke!

Jag trodde att jag kunde sätta en hur stark pump som helst.

Det enda jag kan svara på i detta läge är att ytavrinningens öppning kommer att vara ca 10-15 cm bred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det just på grund av att jag vill veta om jag tänkt rätt som jag startat denna tråd, jag trodde att det skulle räcka med att låta vattnet falla ett par centimeter från galleröppningen till filtret nedanför för att hinnan på vattnet och skräpet skulle försvinna från akvariet. Skiljeväggen mellan skummaren och filterfacket skulle helt enkelt förhindra vattnet från att hamna i skummaren innan det passerat filtervadden och skumfiltren.

Vad gäller returpumpen så har du väckt en mycket viktig tanke!

Jag trodde att jag kunde sätta en hur stark pump som helst.

Det enda jag kan svara på i detta läge är att ytavrinningens öppning kommer att vara ca 10-15 cm bred.

Du måste räkna ut hur mkt din ytavrinning klarar max, sen väljer du en pump som efter att du räknat bort effektförlusten för stighöjden som motsvara detta värde.

Allra bäst är att börja i den andra änden: bestäm vilken genomströmningshastighet du vill ha i sumpen o där kan man gå på tumregeln 3 ggr akvariets volym per timma...välj sen ett galler som klarar denna cirkulation (se bifogad länk med formel/kalkylator:http://www.reefcentral.com/calc/drain.php)...o välj sen en pump där du drar av för stighöjden(se på aktuell pumps stigkurvdiagram).

Om du ger oss uppgifter om akvariets volym o stighöjden melan sump o akvarium, samt hur lång din avrinningskam kan vara som längst av utrymmesskäl, så kan jag/vi hjälpa dej mer exakt:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag mer med hur du tänkt. Jag skulle personligen inte ha filter i första facket då det inte fyller en så stor funktion. Jag tycker du ska läsa dessa artiklar då de ger tips om sumpar även om du inte har ett eget kar för sumpen.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17738

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17510

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17511

Kommer du ha en internskummarei sumpen eller en påhängsskummare?

Visst kan du i princip ha en hur stark pump som helst i sumpen om du har en kam som klarar mängden vatten du pumpar runt. Nu har jag inte hört Jonas regel på mängd men ser den som ett riktvärde som är troligt. Cirkulationen i karet bygger du upp i huvudsak genom cirkulationspumpar som du är inne på med en Tunze.

Jonas skriver även om stighöjd men du som har de i princip kan försumma stighöjden då den utgår från vattenytan i sumpen och karet. Dock så är det ett motstånd i rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote name=

Om du ger oss uppgifter om akvariets volym o stighöjden melan sump o akvarium, samt hur lång din avrinningskam kan vara som längst av utrymmesskäl, så kan jag/vi hjälpa dej mer exakt:)

Mvh

Jonas

Akvariet är ett Rio 240 och har måtten 40 cm (B) x 120 cm (l) x ca 45 cm (h) om jag räknar till vattenytan, dvs ca 0,214 kubikmeter. Eftersom sumpen står i akvariet så är stighöjden mellan sump och akvariet ganska liten, sumpväggen kommer att vara ca 48 cm hög och med min plan att använda en dränkbar returpump som tar lite av den platsen på höjden så kommer röret från pump till utblås att vara ca 40 cm.

Ni skriver att filter är onödiga, jag skall strax läsa artiklarna eller trådarna som en av er hänvisat till.

Jag skulle dock vilja vända på min fråga;

Jag har ett Rio 240 liters kar, en Deltec MC500 och jag vill placera all min utrustning (doppvärmare, returpump, rowaphos och osmolator) i en sump inuti karet. Precis som de flesta andra vill jag få plats med all nödvändig utrustning men stjäla så lite plats från akvariet som möjligt.

Eftersom jag ändå skall bygga en sump så vill jag samtidigt utnyttja denna som ytavrinning. Måtten på skummaren är 21 cm (l), ca 9 cm (B) och ca 53 cm hög. Dessa mått innebär att min sump måste rymma minst 21 cm på längden, jag planerar därför en sump på ca 25 cm x 25 cm. Spontant hade jag då tänkt att ytavrinningsöppningen skulle vara ca 15 cm bred och ca 2 cm hög. Jag vet inte om jag tänker rätt men jag förmodar att det är de två centimetrarna som avgör hur mycket vatten som forsar in i sumpen? 2x40x120 = ca 10 l vatten. Om sumpen då är 25x25x48 så klarar den upp till 30 l innan den är fylld till max och det svämmar över.

Hur skulle ni bygga sumpen? Hur många fack och hur skulle ni placera utrustningen?

Som jag insåg i min skiss nr 2 så vill jag helst vilja slippa täcka för en del av framrutan.

Många kramar till er som har svarat på denna tråd hitills!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle börja med att bestämma om jag har skummaren internt eller som en påhänsskummare. Jag tolkar det som du har valt att ha den internt vilket gör att jag skulle eftersträva att ha ett eller 2 fack i sumpen. Vilket som är bäst vet jag inte då jag inte vet hur mycket bubblor som den skummaren släpper ut. Jag har ingen erfarenhet av skummaren, har för mig att du skulle kunna ha utsläppet från skummaren som retur och därför bara ha ett fack där du har droppvärmare, osmolator mm i.

När du valt hur du vill ha skummaren så får du återkomma för mer råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall definift ha skummaren internt i sumpen.

Det du skriver om att ha utsläppet som retur låter intressant, jag har inte skummaren hemma än och vet inte hur utblåset sitter. En fråga som väckts när du skrev att man ev kan används skummaren som retur är dock; hur skall jag då placera den så att jag fortfarande kan plocka ur hela skummaren ur sumpen för att reparera eller rengöra någonting utan att hela sumpen överflödas? Eller menar du att man skall ha ett rör från utblåset som går över kanten på sumpen, är skummaren tillräckligt stark för det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev tidigare kan jag inte tillräkligt om skummaren. Dock är jag i uppfattningen att den skummaren du ska ha är en mindre variant av denna https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=82&cat=13 . När jag sett denna i drift hr den fungerat som påhängskummare och haft utsläppet i akvariet. Om jag förstår rätt borde det bara vara att ha insuget i sumpen och utsläppet i karet. Om det inte finns någon pump i sumpen finns det inte heller någon mating då det är ett slutet system där du inte tillför vatten till sumpen om inte någon pump pumpar över till karet. Dock måste du kunna ha samma vattennivå i sumpen som i huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kar går med intern sump, självfall till ytavrinningskammaren och självfall från skummaren till karet. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20273

Jag tycker inte att man skall ta mer vatten genom ytavrinningskammaren än det man kör i skummaren. Man suger ju ytvattnet för att det innehåller mer skit och då vill man ju rena det innan man skickar tillbaka det i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni skriver att filter är onödiga, jag skall strax läsa artiklarna eller trådarna som en av er hänvisat till.

Jag skulle dock vilja vända på min fråga;

Jag tillhör dom som inte tycker filter är onödiga. Jag tror att mekanisk filtrering är bra för vilket akvarium som helst, om man rengör de 2 ggr i veckan. Det exporterar massor av organiskt material som man inte vill ha kvar i akvariet.

beträffande filterkammens bredd så se den länk jag bifogade..där kan du räkna ut den när du vet vilken vilket flöde som returpumpen åstadkommer.

Mvh

Jonas

PS: själva sumpbygget rent tekniska lösningar är det många som vet mer än mej, så där överlåter jag det åt dom andra herrarna att hjälpa dej med;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...