Gå till innehåll

Uppskatta flöde i rör?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Finns det några tummregler för hur man dimensionerar rör till och från sump?

Just nu har några givna parametrar:

Utlopp från min overflowbox är 1" (ca 25mm). Angivet flöde 600gph -> ca 2200 l/h

Längden på rören kommer bli ~5m varav ~3m är fallhöjd.

Minst två 90 böjar och lite svaga kurvor. Kommer bygga med "flexibel" pvc. Så attans flexibel tycker jag inte den är ....

Hur vet jag vad jag skall ha för dimensioner på rören?

Om jag för tillfället ignorerar min overflowbox och dimensionerar för ett framtida borrat kar där jag själv kan välja dimensioner, vad behöver jag då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det några tummregler för hur man dimensionerar rör till och från sump?

Just nu har några givna parametrar:

Utlopp från min overflowbox är 1" (ca 25mm). Angivet flöde 600gph -> ca 2200 l/h

Längden på rören kommer bli ~5m varav ~3m är fallhöjd.

Minst två 90 böjar och lite svaga kurvor. Kommer bygga med "flexibel" pvc. Så attans flexibel tycker jag inte den är ....

Hur vet jag vad jag skall ha för dimensioner på rören?

Om jag för tillfället ignorerar min overflowbox och dimensionerar för ett framtida borrat kar där jag själv kan välja dimensioner, vad behöver jag då?

för böjarna tror jag inte denna site kompenserar, men den räknar i alla fall ut rördimensionen...antagligen utan böjar...

sprung har nog nåt kapitel i sin näst senaste bok, där han presenterar hur man även drar av för böjar mm...ska se om jag hinner titta på detta lite senare,,men tills vidare spana gärna på denna länk:http://www.reefcentral.com/calc/drain.php

ha de gott

Jonas

PS: trevligt att ses igår;)...musslan har klarat natten med krabborna...puh..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm

Nu får man skämmas lite. Jag har ju den boken. Har dock inte läst i den på bra länge och hade inte en tanke på att jag hade den förrän du nämnde den. Fanns gott om intressant läsning där och man kan nog med de tabeller/formler som finns dår komma hyffsat nära sanningen.

En får tacka för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För framtida referens så hänvisade Sprung även till reef.org där följande finns:

http://www.advancedaquarist.com/issues/jan2003/featurejp.htm

I iartikeln bifogat excel ark skall jag prova å det snaraste. Tyvärr är pumparna som är listade amerikanska :( Får se om man hittar något som är ekvivalent så man vet vad man räknar på.

Alla dessa beräkningar etc bygger dock på att trycka upp vatten med pump. Hur påverkas gravitationsflödet nedåt av rören? Man kan ju inte pumpa upp mer än vad som kan rinna ned ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha kapacitet till mer flöde ner, än upp. Annars kommer ju pumpen gå torr, och eventuellt akvariet sväma över... Eftersom det inte är fråga om closed loop, är det enbart lyfthöjd från vattenytan i sumpkammaren för pumpen och upp till karet som är intressant, eventuell hjälp från vatten på väg ned genom returen påverkar inte pumpen över huvudtaget.

Utöver dessa självklarheter har jag inga visdomsord... Ledsen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha kapacitet till mer flöde ner, än upp. Annars kommer ju pumpen gå torr, och eventuellt akvariet sväma över... Eftersom det inte är fråga om closed loop, är det enbart lyfthöjd från vattenytan i sumpkammaren för pumpen och upp till karet som är intressant, eventuell hjälp från vatten på väg ned genom returen påverkar inte pumpen över huvudtaget.

Utöver dessa självklarheter har jag inga visdomsord... Ledsen.

B!

Prexis, men flödet från kar till sump blir ju en faktor att räkna med.

Om jag känner till hur mycket flöde jag får ned via min overflowbox och hur mycket det "kostar" att pumpa upp vattnet genom min retur så kan jag dimensionera returpumpen. Just nu vet jag hur jag dimensionerar returpumpen och dess rör för ett visst flöde, men jag vet ju inte hur mycket flöde jag får från karet och ned (och hur det påverkas av rördimension).

Iofs kan jag ju kraftigt underdimensionera returpumpen, men det känns dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rent praktiskt så kan du ju överdimma boxen o rören ner.. så dom sväljer den mängd du du kommer att pumpar upp..

Har tyvärr inte den möjligheten. Ett icke borrat kar i drift, så jag är begränsad till vad overflowboxen ger mig (600gph -> ~2200 l/h).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr inte den möjligheten. Ett icke borrat kar i drift, så jag är begränsad till vad overflowboxen ger mig (600gph -> ~2200 l/h).

har själv en box.. nu väljer du en rördim som KAN tar betydligt mer än 2200 ner till sumpen så att krökarna inte ska påverka det totala flödet ner.. på så sätt garanterar du att BOXEN är den svaga länken i systemet , dvs begränsar flödet ner till sumpen...

Ganska enkelt tankesätt där..

Nästa steg blir att hitta rätt retur pump som med DIN kommade lyfthöjd kan pumpa upp runt 2000L

Hänger du med i mitt tankesätt.. ?

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har själv en box.. nu väljer du en rördim som KAN tar betydligt mer än 2200 ner till sumpen så att krökarna inte ska påverka det totala flödet ner.. på så sätt garanterar du att BOXEN är den svaga länken i systemet , dvs begränsar flödet ner till sumpen...

Ganska enkelt tankesätt där..

Nästa steg blir att hitta rätt retur pump som med DIN kommade lyfthöjd kan pumpa upp runt 2000L

Hänger du med i mitt tankesätt.. ?

mvh Manne

Japp, hängde upp mig på att jag inte kan ändra boxen efter ditt första svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm

Nu får man skämmas lite. Jag har ju den boken. Har dock inte läst i den på bra länge och hade inte en tanke på att jag hade den förrän du nämnde den. Fanns gott om intressant läsning där och man kan nog med de tabeller/formler som finns dår komma hyffsat nära sanningen.

En får tacka för tipset.

Så bra!:)...jo..jag minns dom där tabellerna...hoppas dom kan hjälpa dej.

Ha de

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prexis, men flödet från kar till sump blir ju en faktor att räkna med.

Om jag känner till hur mycket flöde jag får ned via min overflowbox och hur mycket det "kostar" att pumpa upp vattnet genom min retur så kan jag dimensionera returpumpen. Just nu vet jag hur jag dimensionerar returpumpen och dess rör för ett visst flöde, men jag vet ju inte hur mycket flöde jag får från karet och ned (och hur det påverkas av rördimension).

Iofs kan jag ju kraftigt underdimensionera returpumpen, men det känns dumt.

hmm.....martin...jag tror du tänker från fel ände så att säga;)...

flödet i owerflowboxen bestäms inte av owerflowboxen självt utan av returpumpen upp...dvs det flödet som åstadkoms med returpumpen(efter avdrag för stighöjden, vinklar etc)..detta blir ju sen det flöde som uppstår i överrinningen. Det är ju bara o se till att överrinningen klarar detta flöde.

Beträffande hur man räknar ut dimensioner på nerfarten borde de inte detta skilja sej från uppfarten. Flöde som flöde...du borde kunna använda samma tabeller...i den länk jag postade i början av tråden, så får du kambredd o rördiameter för de flöde som du kommer få på nerfarten. Det skall alltså inte tolkas som att de blir detta flöde, utan det är det maxflöde som owerflowsidan klarar av. Vad de sen blir för flöde, de bestäms enbart av returpumpen.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae Jonas.

Jag vill nog gärna veta flödet ur karet som en parameter i valet av returpum. Den box jag skall sätta dit har ett teoretiskt flöde om ca 2000l/h. Jag vill ju gärna utnyttja så mycket flöde jag kan så då skulle jag behöva en pump som klarar säg 1800l/h upp till mitt kar.

MEN

Med förluster etc så klarar troligen boxen bara 1000l/h. Då har jag köpt en aldeles för dyr pump som jag måste strypa.

Det är dock helt korrekt att det är returpumpen som styr flödet från kar till sump fram tills dess att man når max kapacitet på overflowboxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om boxen pallar ca 2000L/h så gäller det bara att fixa rördragningen för samma flöde. att boxen bara 'pallar' 1000L/h är helt fel tänkt.

mvh manne

Vilket snabt tar mig tillbaks till min ursprungsfråga. Hur tar jag reda på vilka dimensioner jag behöver för att få 2000l/h ur min box med rör dragna från box till min sump i källaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nizztos:

vad har du för dimension idag från din box?

Skall du ha sumpen i källaren och rördragning dit ner kolla med Elnico han har erfarenheter utav detta.

Kruxet med långa rördragningar är att det kan vara svårt att få igång flödet ner igen om ev strömavbrott. Sätts pumpen på igen så är det risk att det köver sig med vattnet i röret ner om det är för litet. Är det inga problem med ev ljud som porlande i källaren så hadde jag gått upp en eller kanske två dimensioner. tex 40 eller 50mm rör ner och mjuka böjar så att ev luft kan evakuera uppåt och inga horrisontella rör dragningar risk för luftficka så bättre med en litet fall på det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nizztos:

vad har du för dimension idag från din box?

Skall du ha sumpen i källaren och rördragning dit ner kolla med Elnico han har erfarenheter utav detta.

Kruxet med långa rördragningar är att det kan vara svårt att få igång flödet ner igen om ev strömavbrott. Sätts pumpen på igen så är det risk att det köver sig med vattnet i röret ner om det är för litet. Är det inga problem med ev ljud som porlande i källaren så hadde jag gått upp en eller kanske två dimensioner. tex 40 eller 50mm rör ner och mjuka böjar så att ev luft kan evakuera uppåt och inga horrisontella rör dragningar risk för luftficka så bättre med en litet fall på det hela

Hmmm, flera tänkvärda tankar där.

Boxen har jag inte ännu, men den har ett 1" utlopp och sägs vara specad för 600gph (~2200 l/h).

Det du tar upp om strömavbrott och horizontella rör gör mig lite fundersam. Jag hade tänkt mig en ganska lång bit med helt horizontella rör (typ nära 3m). Det låter som det är ett recept för katastrof. Jag vill ju dock inte ha massa tjocka rör som går utmed väggen. Det är ju trots allt ett badrum som man vill hålla relativt fint (även om det inte blir så snygt med sump).

Blir till att fundera ett extra varv känner jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp annars så kan du ju lägga PVC slang istället för rör såg det hos Bioted i kungsbacka smart om man skall dra det längre sträckor tycker jag, men det är lite som du säger det är snyggare med horrisontella rör. Men säg ett fall på 2cm på 3meter borde ej synas så väl.

Måla rören så smälter de in bättre på väggen eller sätt en hylla över så döljer man det lite granna

Nja 32mm rör hadde jag nog ändå tagit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp annars så kan du ju lägga PVC slang istället för rör såg det hos Bioted i kungsbacka smart om man skall dra det längre sträckor tycker jag, men det är lite som du säger det är snyggare med horrisontella rör. Men säg ett fall på 2cm på 3meter borde ej synas så väl.

Måla rören så smälter de in bättre på väggen eller sätt en hylla över så döljer man det lite granna

Nja 32mm rör hadde jag nog ändå tagit

Japp, flexibel PVC har jag planerat att använda. Från början tänkte jag dra allt med ett "rör", men jag inser att jag inte klarar att göra kröken tillräckligt bra i taket, så får köra en 90 graders böj där. Några cm fall är ju inget problem, det syns inte så väl. Hade iofs tänkt dra i den låda jag redan har utmed taket (går ett järnrör för elementen där, men plats för lite mer rör), men inser att det inte går att göra rördragningen om jag inte river hela lådan först.

Har frågat lite om detta på reefcentral också och där tyckte de jag skall använda 50mm. Låter ju rimligt, men är det inte risk att det blir mycket ljud med grövre rör?

Vad har det för effekt om man kör 25 alt 32 från överrinningsboxen och genom golvet, och sedan 50mm efter kröken i taket och fram till sumpen? Eller är det viktigt att jag har samma dimension hela vägen?

Jag antar att returen kan vara 25mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae Jonas.

Jag vill nog gärna veta flödet ur karet som en parameter i valet av returpum. Den box jag skall sätta dit har ett teoretiskt flöde om ca 2000l/h. Jag vill ju gärna utnyttja så mycket flöde jag kan så då skulle jag behöva en pump som klarar säg 1800l/h upp till mitt kar.

MEN

Med förluster etc så klarar troligen boxen bara 1000l/h. Då har jag köpt en aldeles för dyr pump som jag måste strypa.

Det är dock helt korrekt att det är returpumpen som styr flödet från kar till sump fram tills dess att man når max kapacitet på overflowboxen.[/quote
]

Tjena...jag inser när jag läser ditt svar att vi menar precis samma sak o tänker likadant;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...