Gå till innehåll

Sump/refugium konstruktion


Stille

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har funderat ganska mycket på en vettig sump/refugium lösning som man kan ha under sitt kar. Problematiken för mig är att jag kommer skaffa ett hörn kar vilket resulterar i att platsen jag har under karet är ganska begränsad.

Min tanke är att ha refugiet i ett separat kar. Se bild.

post-3796-14468915593918_thumb.jpg

Vänster på bilden är sump/refugium från sidan och den högra delen är endast sumpen.

(MSpaint.exe måste vara världens bästa program :smiley24: )

Tanken med 2 slangar på olika höjd i refugiet är att dels att om den under slangen "korkar" igen så skall vattnet ha en alternativ väg tillbaka till sumpen. Om returpumpen skulle sluta funka av någon anledning så sväljer sumpsystemet mer vatten också!

Vad säger ni? Har jag tänkt helt tokigt?

Ha en go' dag!

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror idén i sig fungerar. Dock vore det nog bättre om du kunde fixa så att det är ytvattnet, och inte bottenvattnet, som flyter tillbaka från refugiet till sumpen. Skit tenderar ju att samlas på ytan i ett saltkar, så din vattenyta i refugiet riskerar att bli mer och mer igensatt. Sätt den undre slangen på den höjd du vill ha vattenytan i refugiet, och den andra ovanför som "reserv".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst får du fråga!

Som jag skrev innan så kommer det bli ganska trångt under mitt kar.

Sumpkaret som får plats kommer hamna på endast ca 60 liter i den vinkel det kommer stå. Min tanke är att dels ha refugiet för att ytterligare öka vattenmängden, ha lite LS i där jag hoppas att småräkor och andra småorganismer trivs (mat åt huvudkaret) samt lite extra biologisk filtrering.

Den sista anledningen är att jag tänkt göra refugiet synligt i skåpet som huvudkaret står på.

Tänkte att det skulle se lite ballt ut med ett litet "extra kar" under det stora.

Jag har tittat mycket på Illustratörens kar här på forumet och tycker att han verkligen lyckats med bygget. Hoppas inte han har © på de för här tänker man sno ideér! -dans

Mvh

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skulle jag ta en funderare på om jag verkligen måste ha 3 fack i sumpen. Jag skulle föreslå dig att du har ett teknikfack samt ett åter matningsfack. Detta för att återmatningsfacket är där vattennivån minskar vid avdunstning. Har du ett stort fack där så blir det mindre känsligt för avdunstningen. Sedan skulle jag ändra orning på glasskivorna i bubbelfällan. De som vattnet rinner under nu skulle jag låta vattnet rinna över och tvärt om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm..

Varför är det återmatningsfacket som är "känsligt" för avdunstning? Jag antar att du menar facket med returpumpen i? Syftar du på att returpumpen inte får gå torr?

Jag ifrågasätter dig inte utan försöker mest förstå! :)

Mvh

Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Stig säger så är det där som sensorn ska sitta då det är enda stället där vattnenivån stiger och sjunker pga avdunstning. Dock tror jag att även du (mao jag gör dessa missar ofta) kommer missa att osmosvattnet börjar ta slut och att du måste fylla på. Då är det bra att ha lite större fack så inte pumpen går torr.

EDIT: Du kan ha lite LS i detta fack också så att du får facket att fungera som skafferi genom att små räkor följar med. Var den funktionen du funderade på med ditt refugium om jag förstod rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...