Gå till innehåll

Ted saltakarium - uppsamlade frågor


Rekommenderade inlägg

HEJ!

Jag är en nybörjare med saltvattensakvarium och är 16 år gammal.

Jag har en skummare som är en Aquamedic tror jag den heter. Jag vet inte hur den ska skumma för jag har alrig haft saltvattensakvarium. Den skummare bara en bit upp, men den skummare inte ända upp till koppen. Tar det några dagar innan den börja skumma ordenligt????+

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej, jag har några frågor till som jag skulle vilja få svar på.

Det är så att den 17 maj 2008 startade jag ett saltvattensakvarium med hjälp av en bok som heter "Saltvattensakvariet guiden för nybörjare". Jag hällde i rätt mängd salt i akvariumet, dock lätt jag ju temperaturen bli bli 26 grader innan jag hällde i saltet. Sen fick det står och blanda i någon vecka. Sen köpte jag såna här flaskor med bakterier som bryter ner nitrit eller vad det var och istället för levande sten som är så dyrt, köpte jag lavasten. sen så la jag också ner kalkgurs som blev ett lager på ca 5cm tjockt. Jag använder mig av ett Juwel akvarium med en pump som pumpar 1000l/h och en Fluval plus4 som pumpar lika mycket, samt en skummare som heter Aqua Medic som jag inte vet hur den ska fungera. Det har stått igång nu sen des hur lång tid ska jag vänta innan jag kan köpa en frökenfisk eller nåt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

du bör inte använda lavasten. det kan inehålla metall eller andra gifter som inte är bra för fiskarna. Kalksand vet jag inte om det är bra eller dåligt men det är nog inte alls lika bra som riktig korallsand. Jag läste att det var ngn som körde med lavasten och att det fuungerade men att det är en risk med det... jag v et dock inte hur stor. Om du vill se vad andra svarat kan du alltid söka på det här i forumet så får du en massa svar på frågor angånde detta. tex denna tråden

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18693&highlight=lavasten

När man skall släppa i sina första djur får man mäta sig till om man skall följa skolboken. Finns massor med frågor på detta med.

Finns en guid på denna site som heter saltvattenskemi för dummies som är grym här hittar du den

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496&highlight=saltvattenskemi

MVH

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok... det är välldigt stor skillad på vad som påverkar sötvattens fiskar och vad som påverkar ssaltvatten. Tex om du har medicinerat dina sötvattensfiskar ... ngn ggn så kan det verkligen finnas ämnen i de stenarna som dödar koraller och andra längre djur.. det finns säkert massor med andra anledningar som andra kan berätta om ... Jag är också nybörjare.. och det första man lär sig i denna hobbyn är att det ÄR dyrt sen lär man sig att det finns INGA genvägar i princip.. för de slår alltid tillbaka .. förr eller senare... dessutom blir det välldigt dyrt när man fuskar.. som du säkert sett på vad fiskpriserna är... sen bär man läsa läsa läsa.. det är enda sättat ..förstår man inte får man fråga.. och jag lovar dej.. du kommer tjäna på att lyssna på vad folk säger.. för det är alltid som så.. att det tar tid i denna hobbyn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man har inte filter i saltvatten... iaf inte samma filter som man har i sötvatten. DU kan ha skumfilter som man har i ett innerfilter i sötvatten.. men då måste man göra rent det betydligt oftare.... Det är det den levande sten är till för.. att filtrera... tillsammans med skummaren ... och sanden.. spciellt om du har levande sand...därför är det mycket viktigt att cirkulera vattnet helst genom den levande stenen... fast det har jag inte fattat hur man gör på ett bra sätt utan att störa korallerna..

Utan skummare blir ljuset sämmre också... eftersom det bildas en oljig hinna på ytan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju inte bli ngt skit eftersom du inte har ngt levande i karet. Varken LS eller levande sand osv...skummaren tar bort avfall från det levande.. proteiner osv... det är det som bildar hinnan på ytan som man vill ta bort... Men som de säger ovan skall den ju bilda skum... om det sen inte når upp till skumkoppen är det ok... är du med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...