Ted saltakvarium Postat 9 juni 2008 Författare Dela Postat 9 juni 2008 okej Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 9 juni 2008 Dela Postat 9 juni 2008 Om du nu ska vara en saltvattensakvarist så fimpa din fula bakgrund, en helt blå är bäst. Turbosnäckor kan tyckas vara dyra men de är dina bästa vänner och ja man bör ha minst en till 10L vatten helst en till fem liter, detta kan vara väldigt avgörande för din framtida saltbana. Om du inte följer detta råd så hoppas jag slippa se frågor typ, jag har så mycket alger hur gör man för att bli av med dem mm.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 9 juni 2008 Dela Postat 9 juni 2008 Jo bästa flingfodret är Ocean nutrition prime reef här är ett ställe där man kan beställa .http://www.pwss.nu/product.php?productid=3544&cat=539&page=1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 9 juni 2008 Dela Postat 9 juni 2008 håller med Jörgen blå eller helt svart bakgrund. sen fodret är ju ingen större kostnad så köp riktigt saltvattens foder typ vad Jörgen föreslog. möjligt det är samma innehåll i sötvattensfoder men inte säkert det är samma mängder av allt och då blir det kanske inte en rätt balanserad kost. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 9 juni 2008 Dela Postat 9 juni 2008 Ditt foder har säkerligen fel typ av fett. Ett bra saltvattensfoder har betydligt högre halt av fleromättade fettsyror. I sötvattensfoder brukar man hålla halten låg för att fett riskeraar att härskna. Så håller fodret längre. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 9 juni 2008 Dela Postat 9 juni 2008 Om du nu ska vara en saltvattensakvarist så fimpa din fula bakgrund, en helt blå är bäst.Hhum. Ur funktionshänseende, tror jag färgen spelar mindre roll. Och han kanske tycker det är snyggare med den bakgrunden även om den ser ut att vara från en sydamerikansk insjö. Jag hade föredragit typ juvels svarta knöliga bakgrund, men det är en kompromiss, pengar vs funktion och utrymme. Aquael svart är ett snäpp bättre än juvel, käkar lite mer utrymme, och kostar något mer, nästa steg är BTN eller motsvarande, mycket vackert, men riktigt dyrt i jämförelse. Ser dock inte vad de olika valen spelar för roll när det gäller att vara saltvattensakvarist ;- pB! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 9 juni 2008 Dela Postat 9 juni 2008 Skummaren är för högt upp.Vattenytan i karet skall vara ungefär där röret börjar smalna av.Dessutom fungerar den bättre om den står precis rakt upp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 jag ska skaffa såna sniglar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 jaha, men röret är i exakt samma mått hela vägen till skumkoppen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 Hejär skummaren i rätt höjd nu då? har koppen precis vid vattenytan. Kan det vara syrestenen som behövs bytas? kolla bilderna nedanför. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 man kan inte använda det till saltvatten va?http://www.aquainterior.se/produkter_visa.asp?nav=37&parent=34&id=634hade varit skitbra annars Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 Jag tycker den är för lågt. jag har min betydligt högre och den skummar fin fint. du måste ha ngt som producerar proteiner först ju. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 Producerar inte fisken protein? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 Kan man köpa en UV-C filter enhet av aqua interiör som är till för dammar, till saltvattensakvarium?PS: Är det ett måste att ha UV filter till kirugfiskar? Fungerar aktivt kol bättre än UV-C filter eller måste man ha båda? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 Jag har haft ett UVC som sålts som damm-UVC, och det är fler som har gjort det samma, så visst går det att använda.Det är inget måste att ha UVC bara för att man har kirurger, men det är väl en rekomendation att köra med det då det är många som är mer känsliga för tex vita prick än andrafiskar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 ja, men aktivt kol är det effektivare än UV-C ljus eller tvärt om? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 kolla nu här.Jag har tänkt att göra så här:Köpa ett AM-Top ytterfiler och så klipper av slangen och kopplar till ett UV-C filter.I ytterfiltret tar jag ur svampfiltret och lägger i biobollar istället.Är det en bra filtrering? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 UV-C och aktivt kol är två olika saker, med helt olika syften. Med ett ytterfilter för sötvatten tror jag du kommer behöva öppna och rengöra väldigt regelbundet, 1-2 gånger i veckan.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 UVC tar parasiter och alger. Aktivt kol tar gifter... så det är två saker.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 inte om man bara har biobollar väl? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 Så det är bra att ha bägge? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 Biobollar grov filter skum, trassel, eller filtervadd. Det är alla rena biologiska filter och om du inte har konsumenter till att ta hand om restprodukterna kommer du få problem. Alltså måste filterna hållas så pass rena att de är rent mekanisk filtrering. Det går att köra med biologisk nedbrytning i ett salt kar, men då behöver man satsa på konsumenterna (tex Xenia, eller macro alger) redan från början, och ha färre primärproducenter. (fiskar)UV-c har man för att bekämpa, eller förebygga sjukdommar, aktivt kol för att hindra kemisk krigsföring mellan koraller osv, alternativt efter medicinering. Båda är bra, oftast är ingen något man behöver kontinuerligt. (Många kör det i alla fall, bara ifall att.) Att ha tillgång till dem är definitivt en bonus.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 10 juni 2008 Dela Postat 10 juni 2008 Lysande svar MR B! Verkligen uttämande och informativt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 skitbra attt höra Jag ska nog skaffa bägge för jag vill en palettkirugfisk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 juni 2008 Författare Dela Postat 10 juni 2008 just nu kör jag med två innerfilter med skumgummi skiva och en skummare. Filterna rengör jag en gång i veckan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.