Gå till innehåll

Planering av sump i källare


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Håller ju på att planera sump för mitt kar.

Har för närvarande två alternativa lösningar:

- Två glaskar i varsin del av min akvariemöbel. Detta har jag rätt bra koll på hur det skulle genomföras om jag väljer att gå den vägen.

- Sump i källaren. Inte riktigt lurat ut exakt hur man bäst skulle göra det, men har en del intressanta tankar. Känns som den "roligaste" lösningen.

Om jag gör sump i källaren så tänkte jag mig en tredelad (med option på 4) sump.

1) Skummare

2) Retur

3) Vattenbyte

4) Refugium (option)

Tänkte då så här. Bygga det hela i två våningar. 3 och 4 på övervåningen och 1 och 2 under dessa. Alla karen är plastbackar i olika storlekar. Vatten från huvudkaret får rinna ned till sump 3 och 1 via ett T. Kran måste finnas på den del som går till 3. 3 har överrinning som går till 1.

Kar 1 står i en större plastback. Antingen skär man ut ett del av en sida på 1 eller så hittar man en som är rätt höjd och låter vattnet rinna över alla kanter. Detta för att sätta nivå till skummare. Kar 2 får då en lite lägre nivå, men man bör nog ha relativt hög sarg på denna så den klarar att ta emot vatten om returpumpen dör. Nivågivare för osmolator och returpump sitter i kar 2. Även plats för värmare.

Kar 3 får antingen ha ett extra utlopp i botten (med kran) eller så ser man till att överriningen inte fyller den mer än att det går att lyfta ned den med vatten i. Får nog se till att ha flexibla slangar både in till den och ut ur den. Detta för att kunna töma denna helt och sedan fylla med osmosvatten + salt. När det gottat till sig ett par dagar så vrider man återigen på inloppet och får circulation med det nya vattnet som ersatt det gamla man tömt ut. Inspiration till detta fick jag från Vargklos tråd.

Det jag inte lurat ut:

- Var hittar jag plastbackar? Har hittat några, men inte i exakt de storlekar jag helst vill ha (inser att man nog får rätta sig efter tillgång).

- Hur vet man om en plastback är lämplig? Tänker på fosfat och gifter. Om de är livsmedelsgodkända borde gifter inte vara något problem, men hur vet man om de är det?

- Bubblor. Vet ej hur man skulle få dit bubbelfälla på ett bra sätt. Även om man sätter på lock där så är möjligt så är ju lådorna inte styva nog att man kan lima dit bafflar.

Har jag missat något. Är detta genomförbart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt om lite.

Det finns ju "billiga" glaskar på Hornbach. Blir ju betydligt snyggare med glas och man kan då enkelt sätta ditt bafflar.

Tänker mig nu någonting i stil med bifogad bild.

Inkommande rör i ca 50mm. 25 mm från overflowbox, men byter dimension på vägen, vet ej var ännu. Ett T delar vattnet som går till skummarfack och till vattenbytartank. Kran för vattenbytartank. Glasskivan i vattenbytartanken är för att hålla nivån högre än jag kan borra för genomföring för utloppet till skummarfacket. Utloppet 50mm. Ett utlopp med kran i botten för att kunna tömma vid vattenbyte. 25mm (eller mindre) räcker för denna.

Sumpen är traditionel. Skummarfack och returfack. Troligen sätter jag skummaren på något så jag får upp nivån lite i returfacket. Beror på hur stor returpumpen är.

Sump 112l (80x35x40, l,b,h)

Vattenbytartank. Mindre, men vet ej hur stor då jag inte vet storlekarna de har. Hoppas på ca 60l vilket borde ge ca 40l vattenbyte.

Saker jag oroar mig för:

- Oljud i rören.

- Att inte utloppet i vattenbytartanken skall svälja det som kommer in. Löses med att strypa kranen eller sätta på ett utlopp till.

- Att hyllorna inte håller. Tror dock att sparring eller liknande skall klara detta utan problem.

- Att jag plannerat bort mig om jag på sikt vill lägga till ett refugium.

- Att jag missat något vitalt jag borde tänk på :)

post-2600-14468915603914_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att glas är mycket bättre att sätta genomföringar i. Jag hade våldsamma problem att få tätt när jag använde slaktbackar på sötvattentiden. Jula har bra och billiga glasborr + slip.

Bra att veta. Var ju bara planerat att ha en genomföring, men har nu eventuellt en HLP 8070 på gång och då blir det nog en genomföring till. Lite överdimensionerad, men har ju med en sådan möjlighet att driva många andra saker också om andan faller på.

Eller är det tvärdumt att driva för många saker från returpumpen (så länge man har kapacitet)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En HLP 8070 är inte överdimensionerad! Den är perfekt!;-)

Du är välkommen att göra studiebesök hos mej, vi kan nog diskutera lite för och nackdelar.

Jag bor en knapp timmes väg från GBG.

Min 8070 ger kanske 1000liter upp, resten går som closed loop över sumpen, DSB och fosfatfilter bla.

Det försvinner mycket tryck hur man än gör, så pumpen kan jag bara rekomendera!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man så småningom tar sig till en glasmästare för att beställa de skivor som skall bli bafflar, vad skall man då ha för mått på dem? Dvs hur mycket spel skall det vara för silkonfogar? Vilken tjocklek brukar man ta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra att veta. Var ju bara planerat att ha en genomföring, men har nu eventuellt en HLP 8070 på gång och då blir det nog en genomföring till. Lite överdimensionerad, men har ju med en sådan möjlighet att driva många andra saker också om andan faller på.

Eller är det tvärdumt att driva för många saker från returpumpen (så länge man har kapacitet)?

se nedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt om lite.

Det finns ju "billiga" glaskar på Hornbach. Blir ju betydligt snyggare med glas och man kan då enkelt sätta ditt bafflar.

Tänker mig nu någonting i stil med bifogad bild.

Inkommande rör i ca 50mm. 25 mm från overflowbox, men byter dimension på vägen, vet ej var ännu. Ett T delar vattnet som går till skummarfack och till vattenbytartank. Kran för vattenbytartank. Glasskivan i vattenbytartanken är för att hålla nivån högre än jag kan borra för genomföring för utloppet till skummarfacket. Utloppet 50mm. Ett utlopp med kran i botten för att kunna tömma vid vattenbyte. 25mm (eller mindre) räcker för denna.

Sumpen är traditionel. Skummarfack och returfack. Troligen sätter jag skummaren på något så jag får upp nivån lite i returfacket. Beror på hur stor returpumpen är.

Sump 112l (80x35x40, l,b,h)

Vattenbytartank. Mindre, men vet ej hur stor då jag inte vet storlekarna de har. Hoppas på ca 60l vilket borde ge ca 40l vattenbyte.

Saker jag oroar mig för:

- Oljud i rören.

- Att inte utloppet i vattenbytartanken skall svälja det som kommer in. Löses med att strypa kranen eller sätta på ett utlopp till.

- Att hyllorna inte håller. Tror dock att sparring eller liknande skall klara detta utan problem.

- Att jag plannerat bort mig om jag på sikt vill lägga till ett refugium.

- Att jag missat något vitalt jag borde tänk på :)

ngr frågor( o svar kanske..):

1)varför byter du upp till grövre rördimension på nerfarten?..det är ju alltid den minsta diametern som bestämmer flödesmotståndet, så om du börjar med 25 mm spelar det ingen roll att byta upp sen...flödet bestäms av de minsta röret i kedjan....(rätta mej om jag har fel..)

2) Din owerflowbox klarar 2200 l/timma. (vilket stämmer bra med dina angivna mått. Enligt kalkylatorn jag länkade så skall då rördiametern vara just 25 mm och kammen 22cm).

returpumpens stigkurva har jag tittat på precis. med de tre effektägena som finns, och avdrag för de 3 meter du anger i din första tråd så blir flödet från pumpen:

effektläge I: 500 l/timma

effektläge II:2900 l/timma

effektläge III:4700l /timma

Ytterligare lite avdrag för dina två 90 gr böjar tillkommer, så med effektläge II kommer du nog få ett optimalt flöde som din owerflowbox kommer klara att svälja. Skulle de bli på gränsen kan du ju alltid strypa den lite med en kran på uppfarten(obs på utblåssidan, EJ sugsidan). Kran där skall du ju ändå ha om du nån gång vill lossa pumpen.

3) din vattenbytartank kan ju bli ett perfekt refugium om du ångrar dej..där kan ju ju åstadkomma ett svagt flöde, precis som det skall vara i ett refugium..så jag ser inte att du sumpat den biten med den ritning du visar:)

Mvh

Jonas

ps.bifogar stigkurvan för hlp 8070

post-2648-14468915607244_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grövre rör ger lägre flödeshastighet, och mindre turbulens / friktion vilket ger, åtminstonde teoretiskt möjlighet till högre flöde. Speciellt om man pratar om en hävert, och lite långa rör. Inte helt införstådd med designen på boxen så...

Nakdelen med grövre rör är just lägre flödeshastigheter, där det går från liten till grövre rördimmension skapas en lågtryckszon där det eventuellt kan fällas ut gaser (i det här sammanhanget föga troligt så hög är inte sugkraften) och den lägre hastigheten gör att eventuella luftbubblor kanske inte skjöljs ut ur rören effektivt.

Jada jada. Sorry.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag tolkat fördelarna med att nyttja grövre dimension (första biten blir 1" då det är utloppet från overflow boxen) är följande:

1) Jag hoppas på sikt byta kar till ett borrat kar där jag kan ha lite grövre dimension. Har då detta förberett.

2) Detta är en tolkning som kan vara fel. 1" biten begränsar, ja. Men om man kan få ett högre teoretiskt flöde längre ned i kedjan så tror jag man kan få en "sugeffekt" som kan öka flödet i 1" biten. Dock tror jag inte man kommer upp i 2200 l/h hur man än gör. Jag tror emelertid att man nog kommer närmre om man har grövre rör mot slutet. Sugeffekten är nog felaktig, men genom att begränsa förlusterna i stora delar av kedjan kommer man nog närmre det teoretiska maxet. Om jag kör 1" hela vägen blir det kanske bara 1000 l/h kvar.

3) Möjligt att få det tystare. Här har jag iofs läst motsägande uppgifter.

Problemen med grövre dimension ligger främst i att jag får grymt dyra och stora kranar vilket jag inte vill ha. Storleken är det största problemet. Kostnaden hade jag gärna sluppit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Insåg idag att jag gjort en liten tankevurpa.

Min vattenbytartank kommer ju hamna rätt högt upp på väggen. Betyder att min osmos hamnar under denna och jag kan alltså inte fylla den direkt från osmos :( Även om jag flyttar osmosanläggningen så kan jag inte få den högt nog då taket är i vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte säker förstås, men nog borde osmosis anläggningen producera vatten även om den får trycka upp det en bit. Möjligt produktionstakten sjunker något, men frågan är hur mycket.

B!

Blev ju tvungen att testa omedelbums :)

Fungerade utmärkt att trycka upp vattnet, så det var inget problem. Blev dock fundersam över hur den klarar det. Utloppet flr det renade vattnet höll jag nu över hela anläggningen. Samtidigt noterade jag att silikatfiltret inte fylls med vatten. Trots detta trycker den upp en vattenpelare över inloppet till silikatfiltret. Magi, komprimerad luft i filtret, annat? Själv tror jag på magi ;)

Ny fundering:

Från början skulle jag ha en dränkbar pump i andra halvan av sumpen. Nu blir det ju en extern pump, en HLP 8070.

Hur stort/litet bör jag göra facket som pumpen jobbar mot? Det får ju inte vara för stort. Då kommer inte akvariet klara att svälja allt vatten från sumpen om det blir stopp i returen. Finns det någon tummregel på hur stort jag bör ha detta fack. Skall ju dessutom ha en stabil vattennivå då nivåvakt för osmolator skall placeras här. Med stabil menar jag att den bara sjunker i takt med avdunstning och inte går upp och ned på grund av någon svängning i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

räkna ut vilken volym soom akvariet kan svälja utan att rinna över o kör på lite marignal , så har du en vettig volym som returfack kan vara på.

mvh manne

Med andra ord så stort som möjligt? Hade nästan hoppats på att jag kunde göra det så litet som möjligt. Då kunde jag få in ett refugium i samma sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med andra ord så stort som möjligt? Hade nästan hoppats på att jag kunde göra det så litet som möjligt. Då kunde jag få in ett refugium i samma sump.

hänger ju lite på hur pass säker du vill vara.. jag har mitt sista fack relativt litet dock stort nog för att klara 2 dagars av dunstning utan att det ska börja strula med retur pumpen.

men jag kör ju givetvis med automatisk påfyllning med hjälp av tunzes osmolator , men med den extra säkerheten att osmolatorn går på timer , dvs den är igång ett par ggr om dagen , vilket ger den säkerheten att om nivåsensorn pajar så tömmer den inte dunken för det.

hoppas du hänger med på mitt tankesätt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hänger ju lite på hur pass säker du vill vara.. jag har mitt sista fack relativt litet dock stort nog för att klara 2 dagars av dunstning utan att det ska börja strula med retur pumpen.

men jag kör ju givetvis med automatisk påfyllning med hjälp av tunzes osmolator , men med den extra säkerheten att osmolatorn går på timer , dvs den är igång ett par ggr om dagen , vilket ger den säkerheten att om nivåsensorn pajar så tömmer den inte dunken för det.

hoppas du hänger med på mitt tankesätt.

mvh manne

Där sa du något intressant. Skall erkänna att jag inte tänkt på effekten av att osmolatorn kan fylla på sitt vatten vid ett stopp på returen. Detta bör jag lura lite på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...