Gå till innehåll

Johans 240 L


Rekommenderade inlägg

Hejsan Får väl starta upp en tråd om mitt kar också. Det är ju inte så snällt att sno tråden om Salifert KH test hela tiden.

Jaghar iaf bytt vatten med ca 20% idag och efter det mätte jag följande värden.

Nitrit 0.1

Nitrat 5

KH 12 med Tropical Medic och 14 med Salifert

Mg 1500

Ca 470

Fosfat 0.03

Temp 27

Salthalt 1.025

Måste säga att jag hatar de testerna där man måste jämföra färg med en skala... det är fanimig omöjligt för mig att avgöra vilka färger testerna har. Jag har pefekt färgseende men jag tycker det är helt godtyckligt att se skillnander. Jag föredrar salifert tester där man droppar i och sedan läser av på sprutan hur mycket man hällt i och sedan ser på skalan vilket värde man uppnått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag fick lite prickar på min foxface härromdagen och fick låna en UVC av den vänliga Ted. Han är otroligt hjälpsam och schysst den killen. Utan honom skulle nog mitt kar vara kraschat för länge sen. Iaf så ser det ut som prickarna är borta i princip. Låter det gå ett tag till. Vad jag förstått så tar det ca 14 dagar innan allt är borta. Som lite grädde på moset är vattnet kristalklart då alla algerna är borta med. Antar att det är UVC som man kan tacka för det även om jag fått ner mina värden också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Alveopora har inte förbättrat sig nämvärt men jag såg att min coral beuty naffsade på den härromdagen och eftersom den bärjat dö testade jag igår att fragga ner den och klippa den i mindre bitar. En av fraggarna la jag i en glasburk och nu har den börjat titta ut så smått. Ganska intressant måste jag säga. Kanske det var så enkelt att den var rädd och därför inte kommer ut så mycket. Får avvakta och se om detta hjälper annars ger jag den till Ted så kanske han kan rädda den och sälja den till ngn som inte har en elak fisk som jag har...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag förståttatt att jag har för många fiskar planerar jag att starta upp mitt gamla 120 liters salt. Håller på att tillverka vatten för detta samt letar efter LS som jag kan köpa. Har inte riktigt kapital till att köpa sten för 1500 atm. måste ju ha minst 10 kg känns det som. Sen behöver jag sand. Tänkte hålla ett gäng fiskar i det karet tills jag har fått igång mitt 500 liters som står med söt idag. Köpte en billig skummare till 120 liters igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ngt som äter mina små firrar... en cromatis och neonblå bandad fröken fisk är försvunna sedan igår. det är den fjärde cromatis som försvunnit ... håller det på så här behöver jag inte starta upp mitt 120 liter kar .. för de decimerar sig själva så bra.. misstänker min räka.. men kan verkligen räkor döda fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Får väl starta upp en tråd om mitt kar också. Det är ju inte så snällt att sno tråden om Salifert KH test hela tiden.

Jaghar iaf bytt vatten med ca 20% idag och efter det mätte jag följande värden.

Nitrit 0.1

Nitrat 5

KH 12 med Tropical Medic och 14 med Salifert

Mg 1500

Ca 470

Fosfat 0.03

Temp 27

Salthalt 1.025

Måste säga att jag hatar de testerna där man måste jämföra färg med en skala... det är fanimig omöjligt för mig att avgöra vilka färger testerna har. Jag har pefekt färgseende men jag tycker det är helt godtyckligt att se skillnander. Jag föredrar salifert tester där man droppar i och sedan läser av på sprutan hur mycket man hällt i och sedan ser på skalan vilket värde man uppnått.

Nu börjar värdena ordna till sej:)...

nitriten har gått från 0.2 till 0.1...bra!..o till o med nitraten har börjar ramla ner..o fosfaten e ju perfekt nu!...

kör på så här nu...o du ser..redan mindre alger! (inte bara en uvc effekt tror jag)

om det är saliferts nitrittest du har så kan du ju öka noggrannheten nu, genom att titta från sidan o dela resultatet med 10...då kan du kommer bner i noggrannheten 0.01,0.02 osv...inte förrän du är nere i 0.00-0.01 ska du va helt nöjd...men de är på väg dit:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Jonas, Ja det går lite bättre. Dock har alla mina SPS slutat leva rätt som det var. Igår var de ute och såg ut att må utmärkt.. men nu ser det ut som ett brunt skellet. trist. det var inga stora fick den av datrucka.. men jag gillade dem och de såg ut att må kanon förut... så märkligt eller hur.. nu när värdena är bättre än någonsin...

Det är inte Salifert. det är Tropical marin test för nitrat och nitrit.. köpte det igår i lerum. det är sånt där man skall kolla på en skala...

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya värden idag.

Böt Fosfat media igår men fosfaten har ändå gått upp ... fattar inte vad det är som gör att jag inte får ned fosfaten. det var inte så mycket men ändå.

Nitriten är lägre 0.05 nu men nitrat högre typ 20. Vad är sambandet där? vad gör att nitrat ökar men nitrit går ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya värden idag.

Böt Fosfat media igår men fosfaten har ändå gått upp ... fattar inte vad det är som gör att jag inte får ned fosfaten. det var inte så mycket men ändå.

Nitriten är lägre 0.05 nu men nitrat högre typ 20. Vad är sambandet där? vad gör att nitrat ökar men nitrit går ner?

Nitriten går ner tack vare att nitrifikationsbakterierna blir fler och fler med tiden.

Eftersom nitrat är en restprodukt då nitrit bryts ned så är det naturligt att nitraten ökar när basiluskerna kommer igång. Nitraten kommer att sjunka med så snart denitrifikationen kommit igång mer, förutsatt att du inte belastar allt för hårt.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tilläggas skall att jag har idag införskaffat 8 kg levande sten samt Levande sand ) kg tror jag det var. Detta plus ett aluminiumbaserat meda för fosfatreducering. Skall byta media i mitt 240 liters igen mao. dessutom drar jag med all LS och LS sand igång mitt 120 l och nä det är ok värden på den skall en del fiskar få flytta till detta karet till jag får igång ett större och finare kar. Sen får vi se hur vi gör med allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya mätvärden idag:

Fosfaten har gått upp. Har köpt nytt media som jag skall byta till av TedB. Från järnbaserat till aliniumbaserat. Skall bli spännande att se om det gör ngt skillnad. Nitraten har nog med gått upp men nitriten verkar gå neråt sakta men säkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya mätvärden idag:

Fosfaten har gått upp. Har köpt nytt media som jag skall byta till av TedB. Från järnbaserat till aliniumbaserat. Skall bli spännande att se om det gör ngt skillnad. Nitraten har nog med gått upp men nitriten verkar gå neråt sakta men säkert.

hur högt är din fosfat? ( o nitrit o nitrat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ngn som kam hjälpa till och identifiera dessa konstiga bubblorna. För mig ser det ut som luftbubblor men jag fattar inte varför de kommit dit helt plöstligt.....

Tacksam för svar

J

Är de relativt nystartat? Hade likadant i mitt när jag starta upp de men de försvan efter några veckor och har inte haft så sen dess :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...