Gå till innehåll

Felblandat saltvatten - funderingar


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag förbereder som bäst ett större vattenbyte (50%) för ett av mina kar, och blandar därför nu nytt saltvatten i en 240 liters tunna. Jag hällde på saltet idag, och fick fullständigt hjärnsläpp i doseringen. Nu står jag med en tunna med 240 liter saltvatten med en salthalt på 1,054, dvs över dubbla normala salthalten. Det är väl ingen större fara i sig, då jag nu plötsligt får tillräckligt med saltvatten till ett 50% vattenbyte även i andra karet.

Det som bekymrar mig är om jag har "förstört" saltvattnet genom att vissa viktiga spårämnen fäller ut i denna höga koncentration. Saltet är det nya D-D H2Ocean, som utmärker sig genom att ha en kalciumkoncentration på 440 ppm. Det står uttryckligt på förpackningen att man ska blanda med osmosvatten, då blandning med kalkhaltigt kranvatten kan leda till utfällning av kalicum pga hög kalicumkoncentration. Lider jag nu samma risk här? Jag testade snabbt kalciumhalten med Salifert, och då jag mätte ett prov bestående av 50% saltvatten och 50% osmosvatten fick jag en kalciumhalt på 500 ppm. Det betyder att saltvattnet då skulle ha en kalicumhalt på 1000 ppm. Är det möjligt? Jag trodde kalcium skulle fälla ut vid lägre koncentrationer än så. Kan någon som vet förklara för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förbereder som bäst ett större vattenbyte (50%) för ett av mina kar, och blandar därför nu nytt saltvatten i en 240 liters tunna. Jag hällde på saltet idag, och fick fullständigt hjärnsläpp i doseringen. Nu står jag med en tunna med 240 liter saltvatten med en salthalt på 1,054, dvs över dubbla normala salthalten. Det är väl ingen större fara i sig, då jag nu plötsligt får tillräckligt med saltvatten till ett 50% vattenbyte även i andra karet.

Det som bekymrar mig är om jag har "förstört" saltvattnet genom att vissa viktiga spårämnen fäller ut i denna höga koncentration. Saltet är det nya D-D H2Ocean, som utmärker sig genom att ha en kalciumkoncentration på 440 ppm. Det står uttryckligt på förpackningen att man ska blanda med osmosvatten, då blandning med kalkhaltigt kranvatten kan leda till utfällning av kalicum pga hög kalicumkoncentration. Lider jag nu samma risk här? Jag testade snabbt kalciumhalten med Salifert, och då jag mätte ett prov bestående av 50% saltvatten och 50% osmosvatten fick jag en kalciumhalt på 500 ppm. Det betyder att saltvattnet då skulle ha en kalicumhalt på 1000 ppm. Är det möjligt? Jag trodde kalcium skulle fälla ut vid lägre koncentrationer än så. Kan någon som vet förklara för mig.

Jag har råkat ut för exakt samma fadäs. I mitt fall såg jag att saltet dels inte helt löste sej, men att det också bildades kalciumkarbonat. Detta salt var förstört. Om du inte med ögat ser nån fällning tror jag inte det är förstört.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, nu har faktiskt allt löst sig, så jag avser använda vattnet. Mitt omedelbara problem är att skaffa förvaringskärl för att späda ut mina 240 liter hypersaltat vatten med minst lika mycket osmosvatten. Det blir många olika tunnor i källaren :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,

Men jag har en del karantänskar och dessutom en stor balja att blanda bruk i (som jag lyckligtvis inte hunnit blanda riktigt bruk i ännu). Salthalten stannade på 1,057 när allt salt löst sig. Vattnet är så klibbigt att jag får pressa ned kläppen på refraktometern. Detta vatten har jag nu 240 liter av! Snacka om döda havet :) Det räcker till 50% vattenbyte på båda mina kar. Det kan väl i och för sig aldrig skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...