Gå till innehåll

Ny skrift


jonasroman

Rekommenderade inlägg

För ett tag sedan gav jag ut "cellbiologi för saltvattensakvarister". Butiker i min närhet har varit stöttande och köpt en del exemplar.

Nu har jag gjort en ny version, betydligt mer komplett, dels är den textmassan som finns i tidigaresålda häften reviderad, där tex fosfatämnet berörs i större omfattning.

Sen har jag lagt till 3 huvudkapitel: algcellen, korallcellen/zooxanthellen samt kalcium o alkalinitet.

Jag bifogar en pdf fil med innehållsförteckning så ni får en uppfattning om innehållet.

Sen kommer då frågan hur detta skall distribueras. At trycka den blir nu för dyrt, med tanke p att jag är uppe i drygt 40 sidor. jag har ingen möjlighet att ta ekonomisk risk tyvärr. Då finns två alternaiv kvar, dels de som flera av er rådde mej till sist, att sälja den digitalt, som en pdf fil. Tanken har också slagit mej att just saltvattensguidens medlemmar skall få varsinn pdf fil gratis...men jag vet inte hur man löser de rent datatekniskt, för jag vill ju inte att den sen hej vilt skall kopieras.

Ha gärna synpunkter på innehållet, om de känns intressant o någorlunda heltäckande.

En god vän till mej här på guiden kommer strax korrekturläsa o ge mej feedback, så inom 1-2 veckor är den nog klar.

Mvh

Jonas

innehållsförteckning.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej,

det jag själv tycker är svårt (förutom det du tar upp i skriften) som amatör att förstå sig på är när tex Borneman försöker sig på att förklara de olika pigmenten i korallvävnaden och hur de påverkar korallens färg. Men det kanske ligger lite utanför din skrift.

Något att skriva på när du är färdig med denna skift kanske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej,

det jag själv tycker är svårt (förutom det du tar upp i skriften) som amatör att förstå sig på är när tex Borneman försöker sig på att förklara de olika pigmenten i korallvävnaden och hur de påverkar korallens färg. Men det kanske ligger lite utanför din skrift.

Något att skriva på när du är färdig med denna skift kanske

ja..de ligger nog lite utanför..o jag håller med dej...himla svårt område, många namn, o borneman e inte så pedagogisk tycker jag...

..en författare jag blivit rätt så beviken på är fosså...han kan säkert mkt, men hans bok är en kopia av gammalt material....de känns som han borde komma ut med nåt nytt o fräscht..

Ha de

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då finns två alternaiv kvar, dels de som flera av er rådde mej till sist, att sälja den digitalt, som en pdf fil. Tanken har också slagit mej att just saltvattensguidens medlemmar skall få varsinn pdf fil gratis...men jag vet inte hur man löser de rent datatekniskt, för jag vill ju inte att den sen hej vilt skall kopieras.
´

Tyvärr så är det som så Jonas att ett digitalt dokument sprids med tiden oavsett om det är önskvärt eller ej. Den digitala världen har givit oss enorma möjligheter de senaste 20 åren och när internet slog igenom på allvar under -90 talet så ökade antalet användare dramatiskt. Detta för ju med sig stora problem vad gäller t ex spridning av upphovsrätts skyddat material.

Tolka nu inte mitt inlägg som att det är önskvärt att ditt material kommer att spridas, men det är kanske inte helt obefogat att du redan nu börjar vänja dig vid den hemska tanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..en författare jag blivit rätt så beviken på är fosså...han kan säkert mkt, men hans bok är en kopia av gammalt material....de känns som han borde komma ut med nåt nytt o fräscht..

Ha de

Jonas

Jo håller med dig, de första upplagerna avskräcker blivande saltvattensakvarister mer än hjälper dom in i hobbyn.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter vad jag kommer ihåg presenterades bokserien aldrig som "förstabok" för saltvattensakvaristen utan som ett tidsdokument: Så här långt har saltvattensakvaristiken nått. (På 80- talet)

Ja det är möjligt, det minns jag inte. Men det låter ju troligt, med tanke på upplägget.

Problemet var väl att många bibliotek köpte in böckerna och därför blev det inkörsporten för många "nybörjare".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

´

Tyvärr så är det som så Jonas att ett digitalt dokument sprids med tiden oavsett om det är önskvärt eller ej. Den digitala världen har givit oss enorma möjligheter de senaste 20 åren och när internet slog igenom på allvar under -90 talet så ökade antalet användare dramatiskt. Detta för ju med sig stora problem vad gäller t ex spridning av upphovsrätts skyddat material.

Tolka nu inte mitt inlägg som att det är önskvärt att ditt material kommer att spridas, men det är kanske inte helt obefogat att du redan nu börjar vänja dig vid den hemska tanken.

du har såklart helt rätt..tyvärr...jag får finna mej i verkligheten:(...fast i detta fall gör de inte så mkt...jag är inte ute efter att tjäna pengar, utan är bara glad om folk vill läsa de jag plitat ihop:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag ser att SG kan hjälpa till med är att lägga upp denna pdf fil som en artikel här. I övrigt ser jag just nu ingen lösning. Dock kommer jag ta upp detta med övriga moderatorer!

de låter som en jättebra lösning Jonas!...de viktiga för mej är att det ligger som en just pdf fil, så att layoten förblir exakt som jag har gjort den, o att det inte går att redigera i den på något sätt. Som en bildfil helt enkelt. Om detta går att lägga under "artiklar" så är de ju kanon. Sen har jag fått lära mej av wrang att dessa artiklar kommer bara medlemmar åt, vilket är också precis vad jag tänkt mej...då blir de lite, lite restriktioner på de hela så att säga.

Vill du så får du gärna pm.a mej när du har mer exakt info hur jag skall bära mej åt.

Stort tack!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas antingen lägger du upp den som artikel själv eller så kan någon av oss moderatorer göra det om vi får din fil i pdf format. Har du dessutum en bra bild man kan nyttja som presentationsbild så blir den mer attraktiv.

Dock hinner jag inte lägga in den själv på några veckor då jag är bortrest mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas antingen lägger du upp den som artikel själv eller så kan någon av oss moderatorer göra det om vi får din fil i pdf format. Har du dessutum en bra bild man kan nyttja som presentationsbild så blir den mer attraktiv.

Dock hinner jag inte lägga in den själv på några veckor då jag är bortrest mycket.

låter bra...wrang har lovat hjälpa mej:).

Tack så långt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul och intressant. ett stort tack (utan att sett något ännu) för det jobb du lagt ner och vill dela med dig av.

tackar!

För en timma sen blev jag klar.....wrang hjälper mej att lägga den som en pdf fil under artiklar. medlemmar kommer alltså åt den gratis. Ni går gärna ge mej feedback sen:)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...