Gå till innehåll

Midland Reefs Fosfat remover, hur göra?


lottac

Rekommenderade inlägg

Jag har sökt runt här hur det funkar med Fosfat remover och blir inte klokare. Jag har idag inhandlat den sort det står i överskriften. Många av mina koraller har blivit brunaktiga och tråkiga och jag har nu hängt i en strumpa. Nu undrar jag hur snabbt man kan se resultat av fosfat borttagaren? Alla värden som jag mätt i akvariet är bra, men jag har inte mätt mitt fosfatvärde någon gång. Det låter väl korkat kanske men nu verkar det som om det är hög tid att göra något så att korallerna får bättre färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar det för givet i och med att korallerna blir mer och mer brunaktiga och efter vad jag läst här på guiden så beror det på fosfaten.

Du kan inte vara säker på de bara för att korallerna är bruna. Det finns andra orsaker till korallbrunhet. Du skall absolut inte använda fosfatmedia innan du vet om du ens behöver det. Mät fosfat först.

Om du tex skulle ha mkt lågt, o du kör igång med fosfatremovers, kan du ta död på samtliga dina koraller!

När fosfat går under 0.03 är de ofta det som är begränsande för tillväxten av alger/bakterier o koraller. Vid ett fosfat över 0.03 finns fosfat i överskott beträffande tillväxten av koraller/alger o bakterier. Då blir det knäve och/eller kol som begränsar tillväxten. Om du har ett fosfat som alltså ligger på 0.03 eller lägre, är det inte troligt att detta är ditt problem, än mindre orsak till korallernas brunhet. Men som sagt...för dina korallers skull, mät först, så vi vet vad vi pratar om.

Mvh

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan det döda korallerna att ha "för" lågt fosfat?

inget liv överlever utan fosfat. koraller behöver fosfat, o får de framför allt via zooxanthellen, som tar upp oorganiskt fosfat (korallen kan ej ta upp oorganiskt fosfat själv). Zooxanthellen omvandlar detta till organiskt fosfat, transporterar över detta till korallen. Om korallen matas med organisk föda är den inte lika känslig för fosfatbrist, men om den inte gör de, så är den helt beroende av den organiska fosfaten från zooxanthellen..o den i sin tur är beronde av oorganiskt fosfat i vattnet.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina fosfattester visar ingenting, (dvs testet är helt klar, sailiferts). Jag stödmatar med plankton i olika former.

Har du lust att rekommendera vad jag ska göra inom en snar framtid för att få tillbaka färg på korallerna? (är i startgroparna o stoppa i fosfatremover, bra eller anus?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina fosfattester visar ingenting, (dvs testet är helt klar, sailiferts). Jag stödmatar med plankton i olika former.

Har du lust att rekommendera vad jag ska göra inom en snar framtid för att få tillbaka färg på korallerna? (är i startgroparna o stoppa i fosfatremover, bra eller anus?)

du bekräftar de jag skrev. du har mkt lågt oorganiskt fosfat, men korallen klarar sej ändå för den får sin fosfat via matningen(och via zooxanthellen). Och zooxantherllen får också näring direkt från din matning eftersom den kan bryta loss fosfat från organiskt material (mha av enymet fosfatas som sagt). Så kanske matar du korallerna för mkt?.. Jag är dock inte lika säker som Stig på att fosfat o brunhet hör ihop...jag ser det mer som att nitrat o fosfat spelar lika stor roll, och det är det som är tillväxtbegränsande som bestämmer vilket av fosfat eller nitrat som styr zooxanthelltillväxten. Så vad som händer i slutändan här beror även på ditt sanna nitratvärde också.

Tänk på att om du slutar med matningen, så är det nog vanskligt att börja med fosfatremovers...du drar ju då undan korallens fosfatkälla helt...

Själv har jag också noll i fosfat, men matar inte, o har starka färger. När jag ser att korallerna blir lite väl bleka, så ger jag en liten skvätt mat, men ej regelbundet. Nitrat är också noll, men antagligen inte helt noll,,så frågan är om det i mitt akvarium inte är så att fosfat är begränsande, o därav det tydliga svaret när jag matar korallerna.

Så mitt råd...testa o sluta mata..o lägg till rowaphos först när/om du får utslag på fosfattestet. (kan va helt fel..men så skulle jag gjort..:))

Mvh Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du bekräftar de jag skrev. du har mkt lågt oorganiskt fosfat, men korallen klarar sej ändå för den får sin fosfat via matningen(och via zooxanthellen). Och zooxantherllen får också näring direkt från din matning eftersom den kan bryta loss fosfat från organiskt material (mha av enymet fosfatas som sagt). Så kanske matar du korallerna för mkt?.. Jag är dock inte lika säker som Stig på att fosfat o brunhet hör ihop...jag ser det mer som att nitrat o fosfat spelar lika stor roll, och det är det som är tillväxtbegränsande som bestämmer vilket av fosfat eller nitrat som styr zooxanthelltillväxten. Så vad som händer i slutändan här beror även på ditt sanna nitratvärde också.

Tänk på att om du slutar med matningen, så är det nog vanskligt att börja med fosfatremovers...du drar ju då undan korallens fosfatkälla helt...

Själv har jag också noll i fosfat, men matar inte, o har starka färger. När jag ser att korallerna blir lite väl bleka, så ger jag en liten skvätt mat, men ej regelbundet. Nitrat är också noll, men antagligen inte helt noll,,så frågan är om det i mitt akvarium inte är så att fosfat är begränsande, o därav det tydliga svaret när jag matar korallerna.

Så mitt råd...testa o sluta mata..o lägg till rowaphos först när/om du får utslag på fosfattestet. (kan va helt fel..men så skulle jag gjort..:))

Mvh Jonas

Hej Jonas och ni andra. Jag skaffade ett test igår och kollade, mycket riktigt, inte mätbart fosfat. Skall jag ha i mer näring till korallerna då? Nu matar jag en gång i veckan.

Mvh lotta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jonas och ni andra. Jag skaffade ett test igår och kollade, mycket riktigt, inte mätbart fosfat. Skall jag ha i mer näring till korallerna då? Nu matar jag en gång i veckan.

Mvh lotta

ok...ja, då skulle jag som sagt vara mkt försiktig med fosfatmedia...kanske en liten liten "underhållsdos" för att mota olle i grind...men inte mer.

nu ställer man sej frågan: hur är det med ditt nitrat? (kanske du skrivit nånstans..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok...ja, då skulle jag som sagt vara mkt försiktig med fosfatmedia...kanske en liten liten "underhållsdos" för att mota olle i grind...men inte mer.

nu ställer man sej frågan: hur är det med ditt nitrat? (kanske du skrivit nånstans..)

Tyvärr har jag inget Nitrattest, bara nitrit. Jag tog bort Fosfatremovern från akvariet.

Mvh Lotta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag inget Nitrattest, bara nitrit. Jag tog bort Fosfatremovern från akvariet.

Mvh Lotta

Se om du inte kan kila in hos nån snäll handlare o nitrattesta ditt vatten också;)...känns viktigt i detta läge när du har noll i fosfat o bruna koraller. Har du kanske nitratöverskott??..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Jonas, nitraten är ofta den stora boven i "bruna-koraller"-dramat. Beror ju även på en del andra faktorer med såklart. Har du köpt/fått dina koraller av någon med väldigt lite nitrat i karet så kan de bli bruna om du har mycket nitrat i ditt. Även tvärtom, korallerna kan bli tråkiga om de förs från nitratrikt -> nitratfattigt vatten.

Cirkulation och belysning spelar ju även en väldigt stor roll på utfärgningen, men det vet du säkert redan.

Om korallerna är någorlunda nya så kan det även vara bra att ha i baktanke att det kan ta ett helt halvår för korallerna att färga ut helt.

Himla process allting som vanligt, hehe. Hoppas det löser sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...