Gå till innehåll

Rör och sånt... var köpa?


Norgren

Rekommenderade inlägg

Silikonslang har jag köpt på en firma i Malmö, tror nog det finns i närheten av dig också, sök på "silikonslang" på Eniro, så hittar du säkert någon som du kan prata med.

Ang rör så är det 25mm rör du är ute efter antar jag?

Kolla med ställen som säljer pool-tillbehör, annars kan du säkert få tag på det genom att söka på Eniro i denna frågan också. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är forumets regler uppbyggt på ett sådant sätt att det endast är tillåtet att tipsa dej om webshoppar utomlands eller butiker i Sverige som antingen inte är annonsörer eller sådana som inte sysslar med saltvattensakvaristik.

Happy hunting

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OT

Crille, min länk fungerade åtminstone.. Och under böjbart PVC rör får jag "Inga artiklar hittades i den här menyn" så Tedb har nog inte hunnit fylla in uppgifter än. Men det torde vara typ VP-rör?

Någon uppfattning om hur de uppför sig vid limmning?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på jakt efter 1" plaströr men skumt nog tycks jag ha problem att hitta så smala.

Förslag på var ni DYI jeppar köper era schyssta prylar?

Silikonslang också model 1" typ vore bra...

Du kan börja med att kolla hos din närmaste handlare. I en annan by nära din som börjar på Tä. kanske inte största sortimentet men en del har dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"pvc-slang" är det samma som i länken jag la upp? eller något nytt?

Nej, den är inte så "räfflad", mer som vanlig genomskinlig akvarieslang, så den är nog känslig att böja kraftigt.

Men det står att det är PVC iaf, så den borde gå och använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, den är inte så "räfflad", mer som vanlig genomskinlig akvarieslang, så den är nog känslig att böja kraftigt.

Men det står att det är PVC iaf, så den borde gå och använda.

okey, ska prova Flexi-pvc till returpumpen, kände på den igår och den känns väldigt bra, ett plus

är att man slipper krökar, så det bör bli bättre flöde!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman, JAKEN, MR B och Da trucka det finns skillnader på PVC. Fördelen med några sorter är att man kan limma den med Tangit och att den aldrig viker sig. Flexibel PVC är inte det samma som armerad slang i PVC matrial. Än en gång så handlar det om nåt man kanske har nytta av att se innan man ....... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pvc=poly vinyl clorid finns i fler varianter och hårdheter men är i stort sett lika förutom olika tillsatser som uv skydd, antimögel. följs gärna av beteckningen pvc - XX. mjukmedel i pvc vet jag inget om men anntar det är natur gummi ala kondom.

skall forska lite om inte jag har en pdf fil på jobbet på alla materialers olika tillsatser kan det vara någon nytta för oss saltvattens hobbyister?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fta bestämmelserna i usa "deras svar på matvarugodkänt" är mkt hårdare än våra regler.

låt säga att pvc'n är godkänd och sedan tillsätter man en färg som i sig också är godkänd men tillsammans så måste det sökas nya tillstånd för att matvarugodkänna det. lite luddigt kanske men ni förstår kanske. lukten misstänker jag kommer från vinylen är inte helt säker men tror den är alkohol baserad och inte olja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, jag tror inte den böjliga är annorlunda än vanlig pvc

Jodå, de böjliga går att böjja, det går ej med de vanliga ;)

Det är uppenbarligen skillnad. Siten du länkade till beskriver att vatten tar smak av de böjliga men inte av de hårda. Sedan om det är en skillnad vi behöver bry oss om är ju en annan femma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, de böjliga går att böjja, det går ej med de vanliga ;)

Det är uppenbarligen skillnad. Siten du länkade till beskriver att vatten tar smak av de böjliga men inte av de hårda. Sedan om det är en skillnad vi behöver bry oss om är ju en annan femma.

:skrattar:, länken var mest för att beskriva hur den såg ut, det finns nog i olika kvaliteter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bauhaus har motsvarande flexibel PVC som i Crilles länk. Dock såg jag bara klen dimension. Sedan antar jag att det är skillnad på rör och rör. Somliga kan man använda, andra bör man undvika. Tänker då på om materialet är olämpligt för saltvattensbruk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...