Gå till innehåll

Ultraskim 2


havre

Rekommenderade inlägg

alla FM skummare är ozonsäkra, 1,2 &3 är samma konstruktion men i olika storlekar.

Dock kan O-ringen som tätar mellan kropp och skummarkopp få lite kortare livslängd med ozon.

Denna kostar kanske max 50:-

samliga modeller finns som venturi, needlewheel och meshwheel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utmärkt

Dock finns det, om jag förstått det rätt, olika updateringarn av Ultraskim 2. Det vill säga en version 1,2 och 3 där antagligen vissa modifikationer gjorts. Vore spännande att veta vilka modifikationerförändringar som gjorts från version 2 (mkII) till version 3 (mkIII) av Ultraskim 2.

Se länk nedan till den som heter mkIII

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=77⊂=0&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har ännu en fråga angående skummarn så fortsätter här.

Utan manual får jag se mig besegrad.

Vad är felet om "bubblorna" sprutas ur insuget, vad måste jag korrigera? Har försökta ändra djupet, ska vara runt 20-22 cm om jag inte minns fel.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt - hur menar du med bubblor som sprutas ur insuget? Jag gjorde just sommarrengöring på min UltraSkim, så jag känner mig uppdaterad på designen, men jag förstår ändå inte. Menar du att bubblor kommer ur utblåset? Det är väl ett problem som t.o.m. ännu dyrare skummare kan ha, och är anledningen till att man sätter skummaren före bubbelfällan i sumpen. Eller missförstod jag dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag startade min skummare i går och då värkligen spydde den ut bubbler ur insuget......helt sanslös mycket alltså.

Men tittade närmare och såg att koppen fästet hade lossnat så jag gissar att den suger luft under koppen och på nåt sätt går bak länges....får se om det löser sig när jag har limmat om koppenlåset!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta loss pumpen, sitter bara fast med silokonslangen. Sedan skulle jag ta i sär det och göra rent den. Därefter sätta ihop den för att göra en provstart i en hink motsv, tänk på att det kan skvätta mycket.

Aquabeepumpen kan kärva mellan axel och impeller vilket den inte ska göra. Kolla också så att "flärpen" vid utblåset kan falla mellan de olika lägena!

EDIT: Låter konstigt att det kommer ut luft om pumpen inte startar! Ta ett kort om du inte får igång den efter rengöring!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öppnade pumpen, tittade in...var ren och försökte rengöra ännu mer...Provkörde pumpen utan skummarn och den sög och blåste ut i ca 2000l/h....Satte tillbaks den på skummarn och den uppför sig likadant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall väl påpeka att jag aldrig haft en skummare av denna typ, för att påpeka det uppenbara...

När jag sätter igång pumpen suger den ut ca 1,5-2 cm vatten längst ned i själva skummarn och sen händer ingenting...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket märkligt. Det är nästan som om något sitter fast i inloppet till själva skummaren. Du har inte blandat ihop insug och utsug på pumpen när du sätter den på skummaren? Vattennivån i skummaren ska ju tryckas upp av pumpens utblås. Händer något med vattennivån i skummaren när du sätter på pumpen?

Testa att sätta fingert på toppen av hålet på ljuddämparen - sugen den luft? Kan du lossa luftslangen från ljuddämparen och kolla att den suger luft? Det ska höras ett tydligt väsande/sugande ljud när du håller luftslangen i fria luften?

EDIT - Jag såg att två andra fick samma idé som mig om "fel håll" samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommentar till Calles inlägg.

Jag är helt övertygad om att pumpen pumpar för annars hade det inte kommit bubblor. Bilden visar att det kommer bubblor och de kommer ut i karet istället för i pumpen.

Detta ger mig 2 alternativa felkällor. Pumpen sitter felmonterad (vilket jag ser som troligast) alternativt att silikonslangen läcker som ett såll och att allt vatten kommer ut där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är även min egna intuition för det verkar väldigt märkligt att den skulle suga ut ur skummarn.

Pumpen är placerad på exakt samma sätt som alla andras här på guiden och goggle pictures. Trots detta blåser den ut "uppåt" och suger inifrån skummarn.

Är det möjligt att den går åt fel håll och vad gör man då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...