Gå till innehåll

Hur fungerar en sump...


Bostelin

Rekommenderade inlägg

Jag har hållt på c:a 1 år nu med saltvatten(fowlr). Har använt mig av mestadels sötvattensfiltrering, ytterfilter(med zeolit) och innerfilter. Skulle dock gärna vilja prova på att använda mig av skummare. Tyvärr har jag varken plats att hänga en skummare på karet eller ha den invändigt.

Lösningen för mig är nog att använda mig av sump och ha skummaren där. Problemet är att jag inte fattar hur det fungerar med en sump. Blir inte klok på varför inte allt vatten i huvudkaret rinner ner och svämmar över sumpen... Säkerligen en riktigt dum fråga för de flesta här på forumet. Men jag frågar iaf... Kan någon vänlig själ förklara det hela för mig?

Måste karet vara borrat för att få det hela till att fungera? kan man med rördragning(och slang) ordna förbindelsen mellan karen. Typ det som man använder när man har ytterfilter. Där ytterfiltret skulle motsvara sumpen. (Hoppas ni förstår vad jag menar)

Akvariet(400 L) är ett kar med aluram. (Karet står för nära en vägg för att ha en "häng på" skummare)

Ljusrampen (4*58w T8) Liggandes direkt på karet (Täcker nästan hela karet, därför kan jag inte ha skummaren invändigt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förklarar gärna för dig om jag kan! Jag gissar att du kommer att ha ett bottenborrat eller sidoborrat kar. Stämmer det? Eller har du för avsikt att ha en överrinningsbox?

Rita gärna en enkel skiss på hur du skulle vilja ha ditt system så hjälps vi åt från det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det hela att få till utan att borra?

Karet är ganska nyligen uppstartat. (har en tid haft LS och mina två små fiskar samt ytterfilter i ett mindre kar.)

Den första bilden visar var jag skulle vilja ha sumpen. Byta ut ytterfiltret och sätta en sump där istället. Slangdragningen från karet(nu till o från ytterfiltret) skulle jag gärna vilja behålla.

Bild två visar det tilltänkta mindre karet jag skulle vilja använda som sump

post-3246-14468915653388_thumb.jpg

post-3246-14468915653491_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du ska få till är ett system där du inte får till en sughävert som suger ut vattnet ur karet. Nyttja sökfunktionen här på guiden och sök på dessa ord:

överriningsbox

ytavrinning

Det är inte sumpen som är ditt problem ännu utan cirkulationen!

Fortsätt ställ frågor här så kommer vi i mål med detta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen: Jag hittade den här artikeln: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17738

Så nu börjar även jag fatta:ler:

Tror nog att jag släpper det här med sump. Får se om jag kommer på någon annan bra lösning på mitt skummarproblem. Har ett svagt minne av att jag sett skummare som man helt enkelt har stående vid sidan av karet. Med pumpen till skummaren i karet och rör/slangdragning till skummaren.

Alofstrand: Du tänker nog på zeovit metoden där skummning visst ska vara en viktig del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du fler artiklar om sumpar:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=198&sort=title&order=asc&page=3

Om du vill ha en sump, vilket jag själv tycker är bra, så måste du lösa hur vattnet kommer ur huvudkaret. Här är en artikel som beskriver hur man bygger en överrinningsbox:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17509

Vill du inte bygga en själv så har de flesta handlare motsvarande produkter i sitt sortiment. Här är ett exempel på dessa:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=524⊂=0&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen.

De där köpe överrinningsboxarna vore nog något för mig om jag ska ha sump( jag ska inte släppa det). Tyvärr faller det(just nu) på att akvariet står för nära väggen så jag får inte heller plats med en sådan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara knappt 2cm fritt utrymme bakom karet.

På sidorna får jag inte heller plats med en box. Ljusrampen tar för stor plats. (På tunze's hemsida stod det att deras box var 11,4 cm bred. Ljusrampen lämnar bara en öppning på c:a 5cm)

Får se till att ställa karet lite bättre nästa gång det ska flyttas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...