Gå till innehåll

Sprida kalkalger


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Det var faktiskt en mycket intressant idé. Jag har inte hört talas om den innan.

Det var också intressant att läsa att han varit mycket noga med att laka ur all sin döda revsten/riffkeramik med många vattenbyten. Det är inte alla som tar sig den tiden, vilket kan straffa sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orion:

Det ska bli skoj att höra resultatet sen!

Det lär för övrigt finnas annat som går att sprida så här, har ju sett några diskussioner om att t ex skivor skulle gå att "så" via mixer.

Några mer saker man kan göra så med?

Glasrosor skulle nog fungera ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar säkert bra, får bara se till så frugan inte är hemma när man tar hennes favvomixer till kalkalg-smoothie.

Å andra sidan funkar det lika bra att skrapa av algerna med en grov borste eller kniv å sprida runt i karet.

Skulle förresten inte köra skivor i en mixer, dom luktar apa, och en del kan släppa gifter när dom mosas, bättre använda en skalpell och skära i delar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har nästan motsatta problemet, jag får en massa kalkalger på all teknik och rutorna. på tekniken stör de mig int, men jag vill ju inte ha de på rutorna :) så jag är där och skrapar rent rutorna några gånger i veckan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Orion:

Det ska bli skoj att höra resultatet sen!

Det lär för övrigt finnas annat som går att sprida så här, har ju sett några diskussioner om att t ex skivor skulle gå att "så" via mixer.

Några mer saker man kan göra så med?

Nånstans på nätet läste jag vid nåt tillfälle om ett kul experiment man kunde göra. Jag har inte gjort det dock, men så här skulle det gå till om jag minns rätt.

Ta lite vatten i ett glas eller en lite behållare - skär av lite bitar från flera olika svampar man har i sitt kar. Sen mixar man svamparna och vattnet och låter det stå - obs att det skulle vara öppet så vattnet syresattes. Man får fylla på avdunstat vatten dagligen. Det som skulle hända var att svamp-"molekyler" av samma art skulle dras till varandra och smälta ihop till större och större kulturer spridda runt om i glaset.

Jag har inte gjort detta experiment för jag har bara 2 svampar som är tillräckligt stora för att jag skulle vilja skära loss lite större (tror det rekommenderades 1 kvadratcentimeter per art eller nåt) bitar av dom. Annars låter det väldigt roligt och spännande. Och skulle tyda på att även svampar kan spridas på detta sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...