Gå till innehåll

Frågor om Kalkwasser


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Skall nu köra kalkwasser för att få bukt med min låga pH. Tror det är enda lösningen.

Har ett antal frågor kring detta.

a) Har sett en "poor mans kalkmixer" i form av en pet-flaska med kalkwasser som man trycker vattnet genom från sin osmolator. Kan någon beskriva detta närmre (finns det en bra länk?).

B) Har till att börja med provat att fylla för hand i mitt lilla kar. Trots att lösningen stått i snart två dygn så klarnar ej vattnet. Jag antar att partiklarna är ofarliga och bara är "kalk sand"?

c) Jag kör balling. Skall jag justera doseringen där för att kompensera för mitt kalkwasser?

d) Räcker det att bara ersätta avdunstat vatten? Lite av en kuggfråga då kar dunstar olika och få kar har så lågt pH som jag har :)

e) Kommer man till en punkt då man slutar/minskar dosering av kalkwasser eller är det en kontinuerlig dosering? Antar det senare.

f) Om man doserar för hand, finns det risk att man höjer pH för snabt? I så fall, vad är för snabt?

Bonusfråga 1: Finns det saker man kan löpa i sin dagligvaruhandel som man kan använda för att kalibrera en pH-penna? Även för att lära sig läsa vanliga pH tester då jag har lite svårt för att gissa färger.

Bonusfråga 2: Om man vill ha en pH mätning man kan lita på i alla väder (med regelbunden kalibrering), vad skaffar man då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du gör kalkvattnet så lägger du ca 2-3 tsk kalciumhydroxid (eller kalciumoxid) i en 1,5 till tvåliters petflaska. Fyller upp med osmosvatten (ej kranvatten) ända till kanten. Skruvar fast korken - så lite luftkontakt som möjligt. Då brukar det klarna efter ca 1 dygn med rester i botten - rör inte om utan häll i sakta. När jag fyllt i kalkvatten så har jag ofta mätt upp en pH skillnad på ca 0,3 utan negativa följder. Wikings metod verkar intellegent och bra :)

MVH Lasse

Bonussvar 1: Nej - men slå en signal - jag har gott om buffer hemma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som händer när man blandar till kalkvatten från Kalciumhydroxid eller kalciumoxid är att det lilla som löser sig i vattnmet bildar hydroxidjoner och kalciumjoner. Ca är ungefär 900 - 1000 ppm i en mättad lösning. Blandar man det då med vatten som innehåller karbonater, kalcium eller koldioxid så sker det saker. Kalciumet kommer att bilda kalciumkarbonat med befintlig karbonat (kalksten) och det är inte slut med det. Innehåller dessutom vattnet koldioxid så bildar den snabbt bikarbonat och karbonat i vattnet. Dessa ämnen kommer sen att i sin tur reagera med kalciumet och bilda kalkstenfällningar. Kalkvatten är så koldioxidkänsligt att det räcker med att det kommer i kontakt med luften för att koldioxid skall "sugas" ner i kalkvattnet och bilda både karbonater och kalksten - det är anledningen till att man ofta rekommenderar att hindra lufttillförseln ordentligt. Jag vet att en del på forumet lägger lite kalciumhydroxid i påfyllnadstanken (osmos) och att det fungerar skapligt så länge det inte är någon omrörning där men personligen föredrar jag att försluta de flaskor jag använder.

I korthet kan man säga att kranvattnet kan innehålla ämnen som förstör (eller försämrar) kalkvattnet och att Göteborgsvattnet inte fungerar i detta hänseende vet jag av egen erfarenhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, om jag lånar tråden lite, men det var Lasses svar som fick mig att tänka på detta.....

Jag har tidigare haft problem med lite höga karbonat-värdet (KH) typ ~ 11.

Jag bytte saltsort vid årsskiftet och därefter fick jag problem med för låga KH typ ~4 värden istället.

Jag gjorde även något som jag inte tänkte på vid årskiftet och det var att göra en liten justering av min Deltec kalkmixer.

Tidigare så gick osmosvattnet ner inne i kalkmixern via en lite slangstump. (allt Deltec orginal)

Men slangen gick lite långt ner i kalkmixern, (låg nere i natrimhydroxiden) så att den rörde upp natriumhydroxiden lite väl mycket när jag fyllde på med osmosvatten (direkt via kranvattnet).

Resultatet blev att jag efter en stund fick ut lite minimjölks-aktigt vatten ut ifrån kalkmixern ner i sumpen.

Därför drog jag upp slangen inne i kalkmixern, så att den var typ 3 cm ovanför ytan av natriumhydroxid.

Efter denna justering, så blev kalkvattnet som kommer i sumpen betydligt klarare.

Lasse: Kan det var detta som gjorde att jag tidigare fick ett KH som drev uppåt ?

Men nu är frågan snarare varför driver KH ner värdet hela tiden......tål att fundera på.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...