Gå till innehåll

H2Ocean vs. Reef chrystal


AlienOne

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort ett antal byten med H2O saltet, parametrarna ligger innom dom angivna värden osv. Jag hade eventuelt velat ha ett kh som är något närmare de naturliga värdet.

Vissa på zeovitforumet klagar på att saltet skall innehålla lite fosfat, skall testa nästa gång jag blandar.

Kort sagt så är fördelen att man slipper Rc´s "suprice" paket där haltena kan variera kraftigt, med de i åtanke så kan jag nog leva med lite fosfat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda salterna ska ju inrikta sig mot revkar. H2Ocean är lite tydligare med vilka vattenvärden som man kan förvänta sig vid en SG på 1,025 och 25 grader C, nämligen Ca 440 ppm, Mg 1340 ppm och KH 9,3. Det känns spontant som attraktiva värden att få in i karet. På Reef Crystals-hinken står inga mätvärden angivna vad jag kan se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att RC värdena är lite optimistiska, man bör kolla upp vad man fått då man köper nytt salt.

Önskar att man kunde få tag på Reefers Best eller seachems salt lokalt vore kul att testa.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fyllde upp burken med RC-salt så fick jag dynga i Magnesiumklorid för en hundring + en hel del Kalciumklorid för att kompensera de taskiga värdena, så liiite dyrare får det gärna vara för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade följande på deras hemsida (RC)

Typical formula for a concentration

at 38gr/l

Reef Crystals

Magnesium 1250 mg/l

Calcium 450 mg/l

Alcalinity 3,75

pH 8,4

Reef Crystals® is the first enriched seawater formulation to contain an extra measure of components important to reef aquaria: calcium, vitamins and trace elements. It also has a special crystal structure that makes it the fastest dissolving salt available.

The inclusion of important components at concentrations greater than in natural seawater assures extended availability of substances that are assimilated and depleted especially quickly in thriving reef aquariums.

A special additive helps to detoxify excess heavy metals, such as copper, that are often found in domestic water supplies. Every batch is carefully analyzed to guarantee composition, consistency and uniformity.

Samma företag säljer tydligen även Instant Ocean ®

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag fyllde upp burken med RC-salt så fick jag dynga i Magnesiumklorid för en hundring + en hel del Kalciumklorid för att kompensera de taskiga värdena, så liiite dyrare får det gärna vara för mig.

Kanske en dum fråga är detta samma sak tänker då på "Magnesiumklorid"?

http://www.akvarielagunen.se/Shop/Index.php?sArtId=1-41260

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den avgörande skillnaden ligger i framställningsprocessen, de flesta saltmärken som RC,IO, TM osv är pneumatiska salter med tillsatser av spårämnen, vilket tyvärr gör att det blir variatoner i batcherna av t.ex calcium och magnesium.

H2ocean saltet är lufttorkat saltvatten, (jmf "torrmjölk, kanske :-)) vilket gör att spårämnena är inbakade i saltkristallerna och spårämnesnivåerna är betydligt mer konstanta.

Det verkar som om det lufttorkade saltet har snäppet högre fosfatinnehåll än det pneumatiska, vilket förefaller fullt rimligt.

Marginell skillnad dock - ingen av dem är 100% fosfatfria vad jag kan få fram med de mätmetoder som finns tillhands (Hanna& Rowa) - oavsett vad tillverkaren påstår.

Det som märks direkt är att H2Ocean inte ryker när jag häller det i butikens blandningskar - med saltmixarna ryker det ju en hel del

Inget för eller emot, utan mer en förklaring av skillnaderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej,

Är det någon som har testat det nya saltet H2 Ocean Pro + som Zoogiganten gör reklam för på sin hemsida? Jag har tidigare kört Coral reef och TMs salt och funderar på om man sparar något på detta förhållandevis dyra salt genom att man slipper komplettera med så mycket Mg och Ca och andra tillsatser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Är det någon som har testat det nya saltet H2 Ocean Pro + som Zoogiganten gör reklam för på sin hemsida? Jag har tidigare kört Coral reef och TMs salt och funderar på om man sparar något på detta förhållandevis dyra salt genom att man slipper komplettera med så mycket Mg och Ca och andra tillsatser.

Jag har inte provat det men köpte en spann i helgen. Dom sa att det var bra "vem gör inte det" det var mycket kaclium och annat bra i det. Kommer prova det i mitt nano senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...