Gå till innehåll

Från början.


rambomyran

Rekommenderade inlägg

Hejsan! Har tänkt mig att i min nya lägenhet ha ett saltvattens akvarium. Har länge haft ett sötvattens akvarium men vill nu testa ngt nytt. Va ja vill ha ut av denna tråden är bara lite tips.

Stort eller litet akvarium? Hört att små kan vara svårare att hålla i bra skick?

Produkter till ett 100l akvarium vad behöver jag?

Bra stenar och fiskar att ha som nybörjare?

Kräver Akvariet mer tid än 1 timme om dagen?

Hoppas på lite svar :)

// Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan! Har tänkt mig att i min nya lägenhet ha ett saltvattens akvarium. Har länge haft ett sötvattens akvarium men vill nu testa ngt nytt. Va ja vill ha ut av denna tråden är bara lite tips.

Stort eller litet akvarium? Hört att små kan vara svårare att hålla i bra skick?

Produkter till ett 100l akvarium vad behöver jag?

Bra stenar och fiskar att ha som nybörjare?

Kräver Akvariet mer tid än 1 timme om dagen?

Hoppas på lite svar :)

// Tobias

jag köpte mig ett saltkar för 1 månad sen, så jag är riktigt "färsk" på ämnet också, men jag resnoerade som så, att de är lika bra att köpa ett större runt 500L, än att om några månder kommer på att man köpte för litet från börjar, och måste börja tänka på att uppgradera direkt! fast de handlar väl lite om ekonomi också!

om du inte har det, så köp en bok om akvarium! typ "saltvattensakvariet" av daniel knop.

sen _tror_ jag att det tar ungefär samma tid som med sötvatte, kanske t.o.m. mindre tid, då du inte ska vara i sanden och pilla ( om du har någon)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, Jag var ganska säker på att de skulle ta mer tid. Men vill hålla de ganska simpelt. Så ett kar på ungefär 100Liter. Men är osäker på vad för andra produkter jag behöver. Skummare, vilka filter, Ljus? Tänkt ha lite fina stenar och kanske lite fina fiskar, fiskar och stenar tar jag de som är mest lämpligt för en som kan tillbringa ca 30-60 minuter om dagen med det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenar = levande sten. Detta är grunden i saltvattensakvaristik, då det agerar biofilter och inredning + att man får med sig massor med skojigheter (alger, kräftdjur, småkoraller, etc).

Ta minst 10% av akvarievolymen, så till 100 liter skulle jag nog ta 12-15 kilo.

Det kanske inte tar en timme om dagen att pyssla med det, men man blir lätt sittandes mer än så när det börjar krypa saker överallt och bli snyggt. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej det tar definitivt inte mindre tid än sötvatten... iaf inte om man vill ha glada koraller och fina värden.... jag lägger nog tre ggr så mycket tid på mina saltkar som på mina sötvattenskar .... som är större och har fler fiskar i sig,,...

jag menade självklart då om man jämför 2st lika stora akvarium! mitt malawikar la jag ner kanske 2 timmar i veckan på... vad jag har läst så ska man inte gåra så speciellt mycket om man inte behöver, med saltvatte, bara göra rrent filter och skummar samt hålla reda på alla vattenvärden! meeen jag kan ha fått ganska så mycket om bakfoten : )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey :) Så ja har mitt 100 liter akvarium köper stenarna vad och behöver jag skummare, vilket sorts Ljus? För antar att ja inte hivar i några stackars firrar dagen efter precis :P

Nej, inte direkt :)

i med vatten, salt, låt stå nån dag och sen åk och köp sten, sen får du låta karet stå med sten vatten salt och sand,om du vill ha det, med cirkulationspumparna på i en månad minst innan du kastar i fisk, under den tiden köper du sniglar och eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...