aerie Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Hej!Tänkte kolla om någon har provat att använda tufa(fossilsten bruten från utdöda korallrev) i akvariet? Mest nyfiken på om de påverkar vattenvärdena på något sätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Menar du i torkad form? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 17 juli 2008 Författare Dela Postat 17 juli 2008 http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/2f85e8fb515817973f50550afccd14cb/cl/details/anid/360070/Coral%20Tuff%20rocks/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trollsvans Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Det där liknar väldigt mycket "spaghettisten" som säljs på Hornbach...Hade funderingar på det som komplement till LS ett tag, men fegade ur pga att jag inte visste nåt om just vattenvärdena.Är också nyfiken på om nån vet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Den där känner jag igen, tror jag har en mindre bit liggandes i karet men är inte helt säker.Om det är död kalksten från gamla rev så skall den ju vara helt ok förutsatt att den är rengjord.http://en.wikipedia.org/wiki/Tufa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Tuffsten är kalksten från rev som legat på land i miljoner år. Jag köpte ett par i Danmark som var fyllda av fosfat.Tufa är nog kalksten som fällt ut där kalkhaltigt vatten droppat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Tufa skall inte förväxlas med Tuff sten, kolla min länk ovan. Tuffstenen är av vulkanisk urspring, Tufa sten från haven.Tuffsten skulle jag inte våga använda, borde finnas konstiga mineraler i den om den härstammar från vulkaner. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Beror ju lite på hur man värderar tid och eget arbete - det brukar gå åt en del av båda för att laka ut organisk näring ur sådan sten.Fosfatremover och frakt tillkommer :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 17 juli 2008 Dela Postat 17 juli 2008 Det är en del språklig förvirring här.Den de säljer på akvaristic.net ser exakt likadan ut som den jag har i alla fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.