Gå till innehåll

Malms första saltvatten kar på 200 liter


malm

Rekommenderade inlägg

Hej. Nu har min belysning äntligen kommit, och testade givetvis den direkt... så här blev det... dock fotade jag innan MH lampan kom igång därav att det är extremt blått... men fan va snyggt ljus det blev när MH:n gick igång. sen sisa bilden på firren.. undrar vad det är för nån??? fruktansvärt lik amblygobius phalaena tycker jag... håller ni med?

dsc01913zi0.th.jpgdsc01911oj3.th.jpgdsc01920hx6.th.jpgdsc01922ly5.th.jpg

dsc01906ea4.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

okey.. då chansade jag rätt då:D fått firrarna så fått leta upp dom här.. har även en amblygobius rainfurd. den syns med på bilden.. sen en clown som jag inte vet arten på, och sen 2 turbosniglar och en putsar räka och 3 stora blåbenta eremitkräftor och några små. har även en sjöstjärne orm erl vad det nu var för nån.. fräck e den och stor börjar den bli:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey.. då chansade jag rätt då:D fått firrarna så fått leta upp dom här.. har även en amblygobius rainfurd. den syns med på bilden.. sen en clown som jag inte vet arten på, och sen 2 turbosniglar och en putsar räka och 3 stora blåbenta eremitkräftor och några små. har även en sjöstjärne orm erl vad det nu var för nån.. fräck e den och stor börjar den bli:D

Amblygobius rainfordi, en fin fisk.

Lägg upp en bild på det övriga så ska vi nog kunna hjälpas åt att komma på vad det är för några fiskar och övriga djur du har.

Ormsjöstjärnan är ett bra nyttodju, men den gröna varianten ska man se upp med, de är mest rovgiriga av dem alla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amblygobius rainfordi, en fin fisk.

Lägg upp en bild på det övriga så ska vi nog kunna hjälpas åt att komma på vad det är för några fiskar och övriga djur du har.

Ormsjöstjärnan är ett bra nyttodju, men den gröna varianten ska man se upp med, de är mest rovgiriga av dem alla!

det är bara clownen också som jag har vi fisk väg och alla kräftorna.. är nog 2 sorters kräftor tror jag... ormsjöstjärnan är inte grön då tackålov (läste en tråd om dem.) min är röd och lugn. är på samma ställe alltid. synlig även på dagen. ska den ha nåt speciellt och käka, elr den plockar från stenar m.m???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att du fott din nya belysning malm =)

får komma hem till dej någon dag.

ja det får du göra björk. du är så välkommen så:D kanske kan hjälpa mig att bygga nya ramen runt akvariet så armaturen blir inbyggd som din:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 2 frågor som jag behöver svar och råd om:D

Fråga #1

Har nu börjat använda min nya armatur lita grann. funderar dock på höjden!! den är bara 10 cm från vatten ytan... är det för lågt? tempen är just nu 28 - 29 grader. armaturen är bara 64 cm lång och akvariet 100 så där e ju 36 cm öppen yta bredvid som värmen kan försvinna från, och jag ska även köpa hem kylfläktar (sån rad med 4 stycken) och sätta på ena sidan.. då bör ju tempen inte sticka iväg precis tycker man.. snart höst så vädret (värmen) kommer ju inte påverka vattentempen lika mycket då heller.

Tror ni det kommer funka att ha det så här?

Fråga #2

armaturen innehåller en MH på 150w och 4st T5 på 24w. lysrören är blå och tänkt att ha som morgon/kvällsljus, och Mh:n på dagen.

hur länge tycker/rekomenderar ni att jag ska ha på lysrören och hur länge ska jag ha på MH:n???

kommer köra lysrören hela tiden och MH:n samtidigt under några timmar.. sen släcks den och det blåa fortsätter som kvällsljus sen tills månljuset (LED som inte är inköpta än) sätts igång över natten...

Låter det vettigt? elr är ja ute och simmar på djupt vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På fråga 1 svarar jag "Ja".

På fråga 2 svarar jag "Beroende på när du är hemma. Jag hade förut när jag hade en armatur med samma uppsättning lysrören igång mellan 14-22, MH'n mellan 17-21. Dessa tider passde mina tider när jag var hemma och jag kunde se karet. Det vanliga dagsljuset var tillräcklig som start-up belysning."

Hoppas det hjälpte något. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

chenna.. tänkte dela med mig lite nya bilder. har varit och köpt en ny fisk idag... kan inte namnet, men en kejsare är det iaf... även nya bilder på akvariet med nya dags och kvällsljuset :D

enjoy:P

NY Kejsar fisken. vet inte exakt namn på den...

dsc01956im2.th.jpg

dsc01951yr5.th.jpg

dagsljus

dsc01926pe4.th.jpg

kvällsljus

dsc01920lo3.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Malm det är en rigtigt liten Pomacanthus imperator bebis den kommer färga om sen när den bler större men det lär drya.

hoppas han inte tycker om dina koraller bara...

okii, ja kenta sa att den kommer färga om sig senare när den blir vuxen... va??? käkar den på koraller? har ju inte direkt några nu, men dom komemr ju... stod att den kunde vara lite aggresvi, men det står ju på dom flesta fiskar tycker ajg.. även dom gula kirurgerna som du har... man märker redan nu att dom andra fiskrna flyttar sig lite nät han kommer, men det behöver väl itne bli nåt gnabb av det!?!? han simmar runt och pickar lite på stenarna med, men inte mer än min blennid gör:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte ta och uppdatera lite granna nu:ler:

Min P.imperator äter duktigt med artemia och låter korallerna vara än så länge:)

Idag har jag även köpt en Anemone av Saltbjörkan. kan inte namnet på den, så kan ni det så fär ni gärna nämna det. väldigt vacker grön i det blåa ljuset :ler:. I saltbjörkans akvarium var den 15 - 20 cm i diamter men i mitt är den för tillfället mindre. blir väl större igen när den varit i nårra dagar antar jag. den har nog lagt sig till rätta nu iaf, täckte för ena ingången till en grotta, men tycker den sitter bra där faktiskt -Tummen upp rätt roligt med att den stora stygga kräftan kom dit och börja peta på den och anemonen peta tillbaka. såg ut som ett "girl fight" :ler: hehe.

här kommer några bilder:D

dsc01959mx1.th.jpgdsc01963kk5.th.jpg

1 fråga har jag med. ni som laddar upp bilder så man akn klicka på dem så de förstoras!!! fur laddar ni upp dem? testade alla länkar jag fick på imageshack, men ingen blev så och "hantera bifogade filer funkar itne för bilderna är för stora alltid.."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...