Gå till innehåll

Malms första saltvatten kar på 200 liter


malm

Rekommenderade inlägg

Hej. Christoffer heter jag, kallas Malm. har nyss blivit medlem här och givetvis startat upp mitt första saltvattenkar på 200 liter tack vara saltbjörkan här på sidan.

det jag kör med nu är

Deltec mce 300 skummare

Resun Wavemaker 15000 (som flödar 2000 L/h och under 15 sekunder 8000 L/h och under 10 sekunder flödar 15000 L/h)

Ca 15 kilo LS.

orginal T8 lysrörsarmatur

testerna jag använder just nu är Kh/Alk och nitrit och nitrat test.

räcker dom 3 testerna elr är där andra som är viktiga?? hur ofta ska jag göra prover?

På gång

är att köpa en T5 armatur, fast jag vet inte om jag ska köpa en som kan ha 4 rör (2 blåa, och 2 vita) elr köpa en med 2 rör och köra blått i min orginal T8 armatur. vill nämligen köra med bara blått ljus ett tag på kvällen. kan man styra det på en 4 rör armatur? så man bara köra med 2 blåa på kvällen? länkar till armaturen här: http://www.akvarieshop.se/lumimaster-4-x-39-w-p-650.html?cPath=24_28_120

ska även komplettera med 1 eller 2 Tunze Nanostream 6025 och liter mera LS

lite bilder kommer här lite bilder

dsc01756uc4.th.jpg

dsc01754sr9.th.jpg

dsc01757zv9.th.jpg

Ge gärna tips vad man kan förbättra och saker som jag kan behöva m.m. kritik tages med,, ha det bra,,, / Malm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

chenna björk. jo då. knapparna lever, dom jag fick några stycken av ser lite hängiga ut. aknske ska placera om dom nån annanstans.. den som ajg fick en av står fin och "trädet" är med mycket fint...:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja skall man var petig... skall man stoppa i snäckor och rengörare efter 3-4 veckor.. när man haft sin nitrittopp...sen skall man vänta 4 veckor till minst innan man stoppar i fisk och andra djur..gärna längre... sen när man gör det skall man inte stoppa i en massa utan släppa i en och en helt,...så bakterier osv hinner med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men jag har köpt "beg" LS av en kille som hade ett akvarie igång, innebär det att man inte behöver vänta så länge????

Hur länge innan fisk om så är fallet?

kapra malms tråd lite hoppas det är ok!

Har du köpt sten från ett välinkört kar och det inte tog rent för lång tid att transportera stenen så är det ok att ha fisk nästan diräkt. (MEN det förutsätter ju att alla vatten värden är bra)

/Marcus

Nu ska malm få fortsätta svara i sin egna tråd och jag ska int fylla den med svar :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj va många som skrivit:D som saltbjörkan sa här så köpte han upp ett 2 år gammalt kar i malmö och jag köte sen halva av han kan man säga.. därför fiskarna åkte ner så fort... inte haft några dåliga värden än så länge, och allt jag ahr än så länge blommar fint.,. mycket möjligt jag få nitrit topp som alla andra om 1 vecka elr 2, men det överlever väl?

Micke.T- nää jag e inte från k-stad och ahr aldrig haft några ormar så det är en annan malm:D

hur bekämpar jag nitriten bäst när toppen kommer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

chenna marcus. har inte uppdaterat här nu för jag är i halmstad på semester:D

Jag har iaf varit flitig på internet i övrigt:D

Har beställt en Tunze 6045 streampump. 4500l/t, och även bestället en lysrörsarmatur med en 150watts Mh och 4 t5 rör på 24watt...

lägger upp foto och sånt när rampen kommer, förhoppningsvis i slutet av veckan... ska även ta och se vad mina värden e och slänga upp dem här så ni kan tipsa om vad jag ska göra för det ska bli bättre:D

jag Har även läst lite om akvarie affären i åled utanför halmstad.. skulle tydligen vara riktigt fin affär, och många som åkt många mil för att handla där för det e frächt, rent och fint sortiment med bra hjälp:D så ska dit där imorrn och kolla läget:D kanske köpa nåt kilo LS....:P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej. Undrar om det är nåt nagativt med att han en "olje film" på ytan?? kör utan ytavrinning och har en strem pump riktad mot ytan såm bryter puttar in all film i ena hörnan... finns det nåt nagativt med det?

kommer snart uppdatera med bilder på karet, men väntar på min belysning först... :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset blockeras till viss del av denna filmen. Vill du göra det enkelt för dig så tar du en sida från en dagstidning, lägger den på ytfilmen, och vips så fastnar filmen på tidningen. Du ska självklart ta upp sidan direkt igen, det förstår du säkert, men lika bra att säga det ifall det finns någon som inte gör det... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oj va många som skrivit:D som saltbjörkan sa här så köpte han upp ett 2 år gammalt kar i malmö och jag köte sen halva av han kan man säga.. därför fiskarna åkte ner så fort... inte haft några dåliga värden än så länge, och allt jag ahr än så länge blommar fint.,. mycket möjligt jag få nitrit topp som alla andra om 1 vecka elr 2, men det överlever väl?

Micke.T- nää jag e inte från k-stad och ahr aldrig haft några ormar så det är en annan malm:D

hur bekämpar jag nitriten bäst när toppen kommer?

Du bekämpar effektivt nitrit toppar med

1905_neu_1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset blockeras till viss del av denna filmen. Vill du göra det enkelt för dig så tar du en sida från en dagstidning, lägger den på ytfilmen, och vips så fastnar filmen på tidningen. Du ska självklart ta upp sidan direkt igen, det förstår du säkert, men lika bra att säga det ifall det finns någon som inte gör det... :)

jag vet att ljuset blockeras av filmen, därför jag har pump riktad mot ytan som "puttar" det till en hörna... så 95 % av ytan är film fri och bra... bara så filmen i hörnan inte gör nåt som inte är bra:S kanske ger sig på lite "Kemi" och bildar nåt skit av att det ligger cohg trycker där bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. nu har jag tagit lite tester och tänkte dela med mig här. lämna synpunker och tips m.m om ni känner för det.

Temp: 27

Salinitet: 1,025

KH: 9.3

Nitrit: 0.05

Nitrat: 20

jag jämför då värdena med ett dokument jag hittade här på SVG, som jag tycker är bra... fast har en fråga. i dokumentet står där att nitrat bör ligga mellan 0-5 men på zoogiganten sa dom 0-16 var godkänt. men i början skadar det väl itne mer lite mer. då bildas väl alger bättre m.m det vill man ju få lite fortare så det täcker var det ska..?!?

allt ligger annars inom godkänt. ska införskaffa mig Ca och Mg och fosfat tester.. Nåt mer test som rekomenderas?

Hur ofta tar ni tester?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej du..

allt tom nitrit är helt ok nitrit ska hälst lägga på 0ppm.

Nitratet behöver d inte oroa dej för jag har legat 50 ett tag och inget dog men runt 15-20 är helt ok.

du kan kolla på min tråd hur offta jag mäter hehe ca en gång varanan månad.

men för dej som precise startat karet borde ha bättre koll på specielt nitrit. fosfat. amoniak nitrat.

Någon med mer ärfarenhet får hjärna rätta mej i fall jag har fel.

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej du..

allt tom nitrit är helt ok nitrit ska hälst lägga på 0ppm.

Nitratet behöver d inte oroa dej för jag har legat 50 ett tag och inget dog men runt 15-20 är helt ok.

du kan kolla på min tråd hur offta jag mäter hehe ca en gång varanan månad.

men för dej som precise startat karet borde ha bättre koll på specielt nitrit. fosfat. amoniak nitrat.

Någon med mer ärfarenhet får hjärna rätta mej i fall jag har fel.

/Marcus

oket. vet att nitrit ska avra 0, men läste att det var acceptabelt till 0,1... och det ligger jag under... se tycker jag saliferts tester är svåra att läsa av iblan.. jämföra färger. det e ju en tolkningsfråga... som på nitratet hamnade färgen mellan 10 och 25 enligt skalan.. därför jag valde ca 20... men man kan ju även kolla provet från sidan och då dividera med 10.. då hade det blivit det ju blivit 0.2 istället.. och det låter ju mindre sannolikt enligt mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...