Gå till innehåll

Malms första saltvatten kar på 200 liter


malm

Rekommenderade inlägg

jag ahr läst att den kan avra jobbig mot koraller, men om man köper den som liten som jag har gjort så kan det funka bra.. min har inte tuggat i sig nåt än och den äter bra med artemia när det serveras. såg dock idag att den avr apå coh jagade bort min clown idag, men det är ju en kejsare som ska vara störst bäst och vackrast:D så länge den inte käkar på dyra koraller och sånt så får den avra lite spänd mot dom andra ibland. den går bra bra ihop med alla mer eller mindre alltid, bara ibland den får ett ryck och e kaxig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag flyttade jag min anemon till andra sidan akvariet, ihopp om att den skulle stanna kvar där för där är mindre ström :) så fort jag hade flyttat på den så kröp nemo ner till den och började gosa:smiley27:.

Har haft anemonen i 4 dagar nu och nemo har aldrig gått ner till den förrens nu.. riktigt roligt och se när han gosar runt med den :ler: här kommer några foton på dom och lite andra foton. Räkan har även växt bra sen jag köpte den och idag klättra den på min hand för första gången med. Imperatorn var lite hungrig med och börja picka på min hand när jag höll fast anemonen:D

post-4012-14468915970417_thumb.jpg

post-4012-14468915971788_thumb.jpg

post-4012-14468915971976_thumb.jpg

post-4012-14468915972176_thumb.jpg

post-4012-14468915972363_thumb.jpg

post-4012-14468915972548_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man tackar björk:D än så länge var det ett bra köp:D nu kommer jag nog inte att köpa nåt på ett tag hur gärna jag än vill.. måste ha 4 nya däck till skrotbilen och besiktning och skatt på den snart med:( så nu får det stå och växa till sig. hoppas kalkalgerna fortsätter på bakrutan nu när det blitt ett vattenbyte...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit i Lomma och köpt lite nya tester så jag täcker det mesta förutom koppar och sånt som ingen annan heller redovisar här på sidan :ler:

alla testerna är av märket salifert. Vissa tester är svåra att tyda och jag ahr lite frågor, men den frågan kommer nere vid resultatet. hoppas ni kan svara och kommentera värdena.

Temp:27

Salinitet: 1,025

PH: 8,2

KH: 8,6

Nitrit: 0,025 (kollade från sidan. ej mätbart från TOP)

Nitrat: 25 (närmare 25 än 10. tycker det är stort steg på skalan. skulle varit 15 med där)

fosfat: 0 ( kanske var lite blått, men det var under 0,03 iaf)

MG: 1380-1470 (var lite snabb med dropparna på slutet :smiley24: )

CA: 440-500 (blev lila vid 440, men helblått på 500. stod att det skulle vara clear blue, gick inte att mäta mer än 500 heller. ska det vara riktigt klart ljusblått????)

tycker att värdena var rätt bra, gör väl inget med för mycket Mg och Ca??

vad tycker ni om Ca testet. ska det vara blått erl kan det vara lila/blått? hur gör ni som använder saliferts Ca test.

Köpte aven en sandvändande sjöstjärna när jag endå var i lomma, men den grävde ner sig i sanden direkt så foto på den kommer när den vill visa sig :ler:

over and out:smiley16:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag har jag fått möblera om för att anemonen satte sig på ett sånt ställe som man inte såg den på, och så satt den så trångt mellan glaset och stenen att det inte var snyggt för 5 öre. Jag lyfte upp stenen med den stora mjukkorallen på en annan sten så det blev ett litet stup mot vänstersidan och den andra stenen flyttades till högersidan av akvariet för att rama in den öppna ytan där lite granna.. Tycker förändringen är myeckt positiv då där är lite mer öppna ytor, samtidigt som det blev mer sten på höjden, och stenen som sattes till höger hade en liten skivis som inte syntes innan. nu ska bara anemonen känna sig hemma och breda ut sig lite. den var trotts allt dubbel så stor i björks kar.

har även läst lite om vodka metoden idag. hittade en 23 sidor lång tråd om det, men tyckte den "spåra" ur fort för mig som inte är nån kemi begåvad.

fick iaf reda på att det sänker fosfat och nitrat, och att man ska vara väldigt försiktig.

tror ni det är ok att använda 1 ml vodka i mitt 200 liters kar, och ska man börja med 0,5 mloch sen tappa ner med 0,5ml då med? är det farligt på längre sikt att använda det?

over and out:cool:

post-4012-1446891597954_thumb.jpg

post-4012-1446891597977_thumb.jpg

post-4012-14468915979986_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom upp ur sängen i går och hittade anemonen i pumpen. plockade genast upp pumpen då jag hört att dom kan förgifta karet om dom dör. den levde fortfarande och satt bara fast och en liten bit av foten hade sugits in. dela pumpen och fick skära loss en bit av foten och "armarna". antog att den var skadad och mer eller mindre död när jag fått loss den.. :ledsen:

samma dag skulle jag till lund så jag var inom zoogiganten i lomma för att kolla på nåt nytt till nemo. funderade och stod länge och kollade på en euphillya (stavning?) , men så såg jag dne där fina vita anemonen med blåa prickar. så den fick det bli. den verkar mycket lugnare än den andra och verkar trivas på första ställer jag satte den på. flyttade även pumpen så denna inte går samma öde...

Idag har jag även varit hos Petter (petrol) och köpt 10 kilo LS.

tack för titten petter. var riktigt kul att se ditt kar.

bilder på nya möbleringen kommer imorrn när Mh:n har tänts.

nu får ni nöja er med en bild på nya anemonen.

post-4012-1446891603922_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här är den nya möbleringen efter inköpet av 10 kilo sten till. ny är där väl en runt kilo 30 LS.

måste verkligen säga att anemonen är väldigt lugn, och den trivs bra där den sitter och har börjat sträcka ut sig:D

har ni nåt tips på hur man kan få nemo att bli vän med den??

första bilden på min sandvändande stjöstjärna på 4 bilden:D

post-4012-14468916043706_thumb.jpg

post-4012-14468916044024_thumb.jpg

post-4012-14468916044323_thumb.jpg

post-4012-14468916044624_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

tänkte att det är dax att uppdatera nu efter 3 veckor. diag var man iväg och skulle köpa nytt salt, och givetvis kommer man inte ut utan en ny fisk.

saltet blev av märket reef crystals. vad tycker ni om det? skulle först köpa ett annat, men dom hade bara stora tunnor kvar tyvärr..

Fisken blev en gullig Naso unicorn som var vit i deras kar.direkt när den kom i påsen blev den lite brunare och nu är den grå. läste lite om den här och tydligen får den ett horn i pannan, och jag tycker jag ser ett litet redan nu.

här kommer bilder på nason och även på min sjöstjärna som ville upp och klättra lite:D

post-4012-14468916143509_thumb.jpg

post-4012-1446891614371_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag gjorde jag mitt andra vattenbyte sen uppstarten. 20 liter byttes. 6 timmar efter vattenbytet gjorde jag mätningar på vatten och jag blev nöjd med dem.

Temp: 26.5 grader

Salinitet: 1,024

PH : 8.3

KH : 9.9

Nitrit : 0,01

Nitrat : 25

Mg : 1360

Ca : 465

Fosfat : 0,01

Nitrat är ju lite högt, men jag tror det är för jag bara kör med kranvatten. osmos vatten kommer efter jul så då blir det automatiskt lite lägre antar jag. fosfaten var inte högt, men även där kan kranvattnet påverka värdet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

idag märke jag att nason inte kom ut ur sin grotta. inte ens när maten serverades. fick tillsist ut honom och han var "förlamad" i stjärtfenan. han bara drogs runt av ciruklationen helt okontrollerat. petrol skrev att det kunde bero på högt nitrat, och syrebrist. min nitrat brukar ligga på 20- 30 pga att jag använder kranvatten. nu kollade jag och den låg på 50. det är för högt, men endå inte så den ska få syrebrist väl? alla andra fiskar och lägre djur mår finfint, och koraller/stjärnpolyper m.m har inte dragit ihopa sig erl nåt sånt... nån som vet vad det kan ha varit???

R.I.P Naso

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

köp egna imperatorer i affärn:D nää nångång kommer jag nog sälja han. beror helt på om det blir nåt större kar nångång coh vad jag vill ha för andra invändare. vill gärna ha en ny naso och heptusar coh då kan man inte ha en stor imperator med, för då måste jag har 800 liter typ.

petrol sa att han var intresserad av den med då när ajg var hos honom och köpte sten:D

calle.. jag e avis på storleken på ditt kar... sjukt stort och snyggt... ska bli kul att hjälpa dig att få igång det:D

jonas (amatören) imperatorn mår finfin, växer lite dåligt, men aksnke karets storlek som hämmar lite, men han trivs bra vad jag vet... :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom upp ur sängen i går och hittade anemonen i pumpen. plockade genast upp pumpen då jag hört att dom kan förgifta karet om dom dör. den levde fortfarande och satt bara fast och en liten bit av foten hade sugits in. dela pumpen och fick skära loss en bit av foten och "armarna". antog att den var skadad och mer eller mindre död när jag fått loss den.. :ledsen:

samma dag skulle jag till lund så jag var inom zoogiganten i lomma för att kolla på nåt nytt till nemo. funderade och stod länge och kollade på en euphillya (stavning?) , men så såg jag dne där fina vita anemonen med blåa prickar. så den fick det bli. den verkar mycket lugnare än den andra och verkar trivas på första ställer jag satte den på. flyttade även pumpen så denna inte går samma öde...

Idag har jag även varit hos Petter (petrol) och köpt 10 kilo LS.

tack för titten petter. var riktigt kul att se ditt kar.

bilder på nya möbleringen kommer imorrn när Mh:n har tänts.

nu får ni nöja er med en bild på nya anemonen.

Om du inte skyddat pumpen ännu kan det vara läge på att göra det(blå filtermatta fungerar) och sen kan det ju vara bra att veta om det händer igen att det räcker förmodligen att bara stänga av pumpen(gärna plocka isär den också) och låta anemonen dra ur sig själv från plasten. Så länge den inte är söndersliten någonstans så är det ingen katastrof utan den kommer förmodligen att klara sig, bara rejält stressad. Låt den sedan få vara ifred i nån vecka innan du ger den mat eller pillar på den överhuvudtaget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...