Gå till innehåll

Malms första saltvatten kar på 200 liter


malm

Rekommenderade inlägg

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Antagligen för att den blev utsatt för sockermetoden...

[ATTACH]27676[/ATTACH]

Har han en hemligt lager i grottan kanske? -skrattar hysteriskt

ja han var en aning smal, emn han blev lite fetare på slutet faktiskt. haha.. ni e inte först med att påpeka lagret i grottan:D hehe..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag tror att clownen är en Premnas biaculeatus. ser lika ut o beskrivningen kan stämma.

kan stämma calle... tror med det är en sån. bra forskning av dig:D

här kommer 2 bilder på min nya stenkorall.. redan glömt vad den heter, men kan någon vänlig själv det utantill kan ni ju nämna det:D

post-4012-14468916376434_thumb.jpg

post-4012-14468916376643_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar tackar björk. du är välkommen. ska dock till halmstad hela denna veckan, men nästa igen så.. har du nån fragg elr nåt sånt så får du gärna del med dig när du kommer:D hehe..

tackar så mycket Jonas... det är min nya stenkorall..glömt vad den heter redan... söt lite gele klump iaf...:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var jag och Calle (Abrahamsson här på svg) på zoogiganten. Calle har inte startat upp sitt 525 liters än, men han köpte endå ett Uvc filter på 16w då det var utförsäljning!!! :ler:

och eftersom jag har velat ha en hepatus sen jag starta upp mitt kar, men inte vågat köpa pga att dom till 99% får vita prick så fick jag låna uvc:t tills han har kommit igång med sitt kar... shysst som satan tycker jag... tack Calle..

så jag köpte mig en hepatus, och även 5 turbosniglar och sen bad jag om 4 tomma skal som eremiterna kunde använda. när jag kom hem hade jag 6 sniglar och bara 3 tomma skal:ler: jippi tänkte jag... men som vanligt för mig, när jag tjänar på nåt så dör det... den stora eremiten som har ätit sniglar förr gav sig på en direkt, så jag fick bara 5 som jag betalade för i slutendan::smiley13:

Här kommer en bild på uvc:t och 2 bilder på Doris. dock inga bra bilder då hon e lite skygg... kommer bättre bilder när hon e lite vågligare...

post-4012-14468916394211_thumb.jpg

post-4012-14468916394424_thumb.jpg

post-4012-14468916394632_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har min flickvänn varit fotograf och försökt få bra bilder på Doris. här kommer några dagsfrächa bilder på hur karet ser ut idag... :D

Kräftorna har haft en ordentlig kräftskiva. 2 sniglar jag köpte igår har gått åt, och det ser ut som dom har börjat på en 3e fast den andra inte är helt uppäten än. på ena bilden ser man en massa skal. där är 4 eremiter som käkar, och impertorn kollar på och även han tar sig en smakbit lite då och då på den döda snigeln...

post-4012-14468916395791_thumb.jpg

post-4012-14468916396008_thumb.jpg

post-4012-14468916396205_thumb.jpg

post-4012-14468916396424_thumb.jpg

post-4012-14468916396736_thumb.jpg

post-4012-14468916396955_thumb.jpg

post-4012-14468916397191_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oja.. hon e framma coh simmar runt.. äter bra och så med... men ikväll när du kommer het. håller du ett öga på imperatorn och doris..

och nedanför xenia trädet ligger där en slaktad snigel som inte har blivit uppäten än.. kan du plocka ut den om den inte bli uppäten´? just nu käkar 4 eremiter på den och imperatorn äter med från den, men e där kvar ikväll får vi nog plocka upp den... du kan även slänga ner en kub med till ikväll om du vill. doris e rätt hungig har jag märkt.. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag bytade jag bort min vita anemon mot en BTA anemon. än så länge väldigt nöjd. den har inte sattit sig på plats än, men den verkar mer lovande än den vita cirkulations skygga jag hade. Anemonen kommer från Raur:s gamla kar, och är en av alla delningar. kan säga att den har delat sig hos nya ägaren med -Tummen upp (tur han har)

Min blenid dog även idag. han föll offer för pumpen till uvt som jag fick låna av calle... nu är där ett skydd så inte samma sak kan hända igen...

Köpte även en ny firre idag.. en Zebrasoma veliferum - Segelfenskirurgfisk.. väldans ståtlig tycker jag...

det är alla nyheterna för idag.. här kommer några bilder, så återkommer jag med mer på anemonen när den satt sig till ro som den vill (och förhoppningsvis jag vill):ler:

post-4012-14468916414866_thumb.jpg

post-4012-1446891641508_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar tackar jonas. nää den skulle inte vara svår direkt. lättskött står där i artregistret. den är släkt med "vanliga" gula kirurgen, så den ska inte vara överdrivet svår, mer än att det kan vara svårt att stoppa ner nån ny kirurg efteråt... men det vet ju alla som har kirurger. länkar dig till den.. http://se.reeflex.net/tiere/518_Zebrasoma_veliferum.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar.. du måste mena mina gröna stjärnpolyper... gräsmattan som jag kallar det:D hehe...

clownen är en Premnas epigrammata - Sammet clownfisk. en aggresvi rackare, som anfaller knogarna innan man fått ner hela handen under ytan... man blir lika shockad varje gång med.. hehe.. länkar dig till den... den är dock inte lik den på bilderna, men googlar man på latin namnet så får man upp bilder som ser ut exakt som min

http://se.reeflex.net/tiere/10_Premnas_epigrammata.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snygg fisk iaf....Får nog ta en tur till landskrona och kolla på dit kar nån gång. Du har riktigt många snygga fiskar och koraller i dit kar.

tycker du? jag tycker det e klent med både fisk koraller.. erl koraller iaf... fast det e ju mest pga storleken. hade velat ha ett kar på 5 - 600 liter så jävlar:D men du är välkommen. men har fr mig att ditt ser finfint ut?? får leta upp din tråd och kolla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker du? jag tycker det e klent med både fisk koraller.. erl koraller iaf... fast det e ju mest pga storleken. hade velat ha ett kar på 5 - 600 liter så jävlar:D men du är välkommen. men har fr mig att ditt ser finfint ut?? får leta upp din tråd och kolla...

Men även om det är lite (din åsikt) så är det snyggt och välplanerat.

För den nivån mitt kar är på så är det helt ok....men jag försöker göra det bättre hela tiden.

Typ en imperiator och nån vimpel fisk. Den coolaste fisken jag har är nu en kanin fisk som är riktigt häftig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men även om det är lite (din åsikt) så är det snyggt och välplanerat.

För den nivån mitt kar är på så är det helt ok....men jag försöker göra det bättre hela tiden.

Typ en imperiator och nån vimpel fisk. Den coolaste fisken jag har är nu en kanin fisk som är riktigt häftig.

ja jag såg den.. dom ahde några sånna på zoogiganten idag med... ska med försöka satsa på lite teknik nu istället... kanske bygga en min sump eller nåt... börja med aktivt kol och sånt... får ta lite i taget... tyvärr så e det så at tnär man kommer till affärn så köper man hellre en fisk än teknik som e nödvändig:( korkad som man e...:D hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...