Micke.T Postat 24 juli 2008 Dela Postat 24 juli 2008 Behöver jag döda hela stenen med att torr lägga dom, eller finns det ett sätt. någon sa att dom kallas glas alger men är inte säker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 24 juli 2008 Dela Postat 24 juli 2008 Det är något som kallas glasrosor. Det finns många sätt att bli kvitt dom, t ex1: peta på den så den drar ihop sig, sedan kletar du igen hålet med en klutt reefbond epoxykitt.2: ta en spruta med kokande vatten och spruta på den, kan behöva upprepas. Spruta ned i hålet också och se till att vara snabb så inte sprutan kyls ned.3: man kan injicera citronsaft eller "Joes Juice", som är till för att döda glasrosor.4: om någon affär har pepparmintsräkor inne kan man köpa ett par. De äter upp alla glasrosor de hittar.Man skall inte dra eller skrapa bort dem - det räcker med att lite av rosen blir kvar så växer det upp nya. Har man riktig otur kan bitar lossna och fastna på andra ställen i akvariet.Det är ingen panik - den kommer att växa på, men så småningom knoppa av nya glasrosor. Sitter den dåligt till skulle jag vänta och sedan köpa pepparmintsräkor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 24 juli 2008 Författare Dela Postat 24 juli 2008 Ok då finns det hopp då. Jag har hört att det ska finnas en fisk som käkar dom också, Men vilken vet ja inte ännu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 24 juli 2008 Författare Dela Postat 24 juli 2008 Alt.3. Där med citron saft, hur gör jag med det mer exakt, häller det i karet eller bara med spruta på "rosen". blir inte resten av vattnet dåligt då. et är ju nystartat o inget annat än stenen o grus i. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 24 juli 2008 Dela Postat 24 juli 2008 sök på glasrosor på foruumet så kommer du få upp en massa tips Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 24 juli 2008 Författare Dela Postat 24 juli 2008 ja tycker det fanns inte så mycket. ja kanske sökt fel ska kola runt liteTack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alofstrand Postat 24 juli 2008 Dela Postat 24 juli 2008 okej men där är lite grann Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 24 juli 2008 Författare Dela Postat 24 juli 2008 jag läste något om stavar säkert fel men hoppas ni förstår. kalkwasser. nåt som använt men jag vet inte vad det är eller hur man använder det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 25 juli 2008 Författare Dela Postat 25 juli 2008 Jag provade kokat vatten med spruta. men när man Bombar glasrosen blir den typ alldeles vit o typ vittrar till en del sönder, dör den direkt eller den "plågas" till döds o dör ut efter ett par dagar??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Emanuel Postat 25 juli 2008 Dela Postat 25 juli 2008 Om du får in en fullträff med hett vatten eller citron så dör de nästan ögonblickligen. Får man inte in en fullträff brukar det sluta med att de växer upp igen och så får man köra en gång till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 25 juli 2008 Författare Dela Postat 25 juli 2008 STOPP CITRON, nu vet du nåt jag inte vet......berätta snälla Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tenkare Postat 25 juli 2008 Dela Postat 25 juli 2008 Jag tog en med kokt vatten idag, men den jäklen flög ut ur stenen och försvann. ?fullträff kan man kalla det med sprutan ända in mot stenen och ca3ml hett vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 25 juli 2008 Författare Dela Postat 25 juli 2008 de är riktigt Nice när man får in en ull träff. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tenkare Postat 25 juli 2008 Dela Postat 25 juli 2008 Jag hoppas den dog iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 25 juli 2008 Dela Postat 25 juli 2008 Om du får in en fullträff med hett vatten eller citron så dör de nästan ögonblickligen. Får man inte in en fullträff brukar det sluta med att de växer upp igen och så får man köra en gång till.Låter som om du läst på någon amerikans sida att de använder "limewater". Detta är inte vatten med lime eller citron i som man kanske kan tro i svengelska termer i utan en kalciumhydroxidlösning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 25 juli 2008 Författare Dela Postat 25 juli 2008 Okej det gjorde ju det mycket klarare för en nybörjare hahahaha. får hoppas att kokande vatten o pepparmints räkor fixar det. Tack för att du förklarade att det inte va citronvatten dock. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted Camenius Postat 25 juli 2008 Dela Postat 25 juli 2008 Jag tycker hysterin kring glasrosor är lite överdriven. Så länge de inte sitter och bränner någon korall e det ingen panik att ta bort dem. Jag har en tre-fyra små i mitt 350l, sprutar lite varmt vatten på dem nån gång varanna månad. Oftast ploppar det upp nån ny efter ett tag.Håll efter dem eller köp något som äter dem o du behöver absolut inte döda hela stenen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 26 juli 2008 Författare Dela Postat 26 juli 2008 nej . det är lite mycket hysteri om dom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 26 juli 2008 Dela Postat 26 juli 2008 Där ser man - jag har hört citron i massor med trådar här på guiden! Kalkvatten verkar rimligare. Jaja, jag kör med kokande vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 26 juli 2008 Författare Dela Postat 26 juli 2008 jag har prövat med kokande vatten o det funkar kanon OM man lyckas få in en fullträff. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 26 juli 2008 Dela Postat 26 juli 2008 Ur skadeperspektiv håller jag med Ted C, däremot så har dom en förökningstakt som får kaniner att skämmas öronen av sig - så av den anledningen finns det skäl att hålla efter dessa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irene M Postat 26 juli 2008 Dela Postat 26 juli 2008 Jag har två pepparminträkor i mitt 350 liters akvarium. Jag har aldrig sett en enda glasros där. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Micke.T Postat 26 juli 2008 Författare Dela Postat 26 juli 2008 Det har jag beställt o hoppas dom ska komma på måndag. kan man har fler än 2 om man vill??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irene M Postat 26 juli 2008 Dela Postat 26 juli 2008 Det ska nog inte vara något problem. Jag hade 5 stycken i ett 80 liters nanokar. Dom trivdes jättebra och fick bebisar hela tiden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thomas5547 Postat 26 juli 2008 Dela Postat 26 juli 2008 Om det är småstenar man har glasrosor på, så kan man köra dom i microugnen.. dom dör direkt.. lägg stenen i en plastpåse, och kör på en kort liten stund.. okey, man dödar alla celllevande djur.. men blir av med dom.. Så gjorde jag med småstenar, som jag har haft glasrosor på, Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.