Gå till innehåll

Hur ska jag göra med glasrosor?


Micke.T

Rekommenderade inlägg

Det är något som kallas glasrosor. Det finns många sätt att bli kvitt dom, t ex

1: peta på den så den drar ihop sig, sedan kletar du igen hålet med en klutt reefbond epoxykitt.

2: ta en spruta med kokande vatten och spruta på den, kan behöva upprepas. Spruta ned i hålet också och se till att vara snabb så inte sprutan kyls ned.

3: man kan injicera citronsaft eller "Joes Juice", som är till för att döda glasrosor.

4: om någon affär har pepparmintsräkor inne kan man köpa ett par. De äter upp alla glasrosor de hittar.

Man skall inte dra eller skrapa bort dem - det räcker med att lite av rosen blir kvar så växer det upp nya. Har man riktig otur kan bitar lossna och fastna på andra ställen i akvariet.

Det är ingen panik - den kommer att växa på, men så småningom knoppa av nya glasrosor. Sitter den dåligt till skulle jag vänta och sedan köpa pepparmintsräkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du får in en fullträff med hett vatten eller citron så dör de nästan ögonblickligen. Får man inte in en fullträff brukar det sluta med att de växer upp igen och så får man köra en gång till.

Låter som om du läst på någon amerikans sida att de använder "limewater". Detta är inte vatten med lime eller citron i som man kanske kan tro i svengelska termer i utan en kalciumhydroxidlösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker hysterin kring glasrosor är lite överdriven. Så länge de inte sitter och bränner någon korall e det ingen panik att ta bort dem. Jag har en tre-fyra små i mitt 350l, sprutar lite varmt vatten på dem nån gång varanna månad. Oftast ploppar det upp nån ny efter ett tag.

Håll efter dem eller köp något som äter dem o du behöver absolut inte döda hela stenen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är småstenar man har glasrosor på, så kan man köra dom i microugnen.. dom dör direkt.. lägg stenen i en plastpåse, och kör på en kort liten stund.. okey, man dödar alla celllevande djur.. men blir av med dom.. Så gjorde jag med småstenar, som jag har haft glasrosor på,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...