Gå till innehåll

Belastning på golv, hur mycket tål det?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej allesamman.

Min frga är kanske inte så vanligt förekommande i tankarna på alla här, men det slog mig nu när jag läste om Micke_Tj's golvproblem.

Jag sitter själv med ett nytt kar på ca 700 liter, med inredning och allt så landar det kanke på knappa ton'et. Ställningen har 4 ställbara fötter, stora som en 5-krona ungefär, och nu kommer då själva frågan till er:

Hur stor belastning tål ett vanligt golv på ANDRA våningen i ett vanligt hus?

Jag vill gärna göra rätt från början och kan lätt köpa på mig fler fötter och sätta dit, alternativt fixa en massiv bänkskiva och sätta under, alternativt ta 20mm fyrkantsstål och svetsa ihop till en massiv platta som det sen står på. Kanske overkill, men vill absolut inte at det ska bli några sprickor i taket på första våningen eller något sådant.

Alla tankar och idéer mottages tacksamt!

Tack så länge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska det stå med långsidan mot väggen eller fristående? Hur gammalt är huset?

Jag skulle känna mig orolig av att ha en sån tyngd på andra våningen, men jag är rätt mesig.

Jag har mitt 540 liters i källaren bara ifall att.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Maria.

Karet är tänkt att stå längs en vägg, och från början var det ett 1-plans hus, men andra våningen byggdes på runt mitten på 70-talet.

Hela nedervåningen står på en betongsula som gjöts in för ett par år sedan i samband med att golvvärme lades in, så det bästa valet är väl egentligen på bottenplan, men då vi kommer befinna oss den mesta tiden på ovanvåningen och jag vill kunna kolla på akvariet när jag inte tittar på tv kvällstid, så är plannen på att ställa det där.

Bifogar en bild på ovanvåningen med olika placeringsförslag, ska se om jag hittar bottenplan också...

post-1377-14468915818001_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar att man ställer karet från vänster till höger, längs med väggen?

Ja, isf är det väl bara ett alternativ som finns antar jag. Fast bilden är inte helt i linje med verkligheten, inspecktionsluckan sitter längre till höger och måtten är inte helt rätt, så jag funderar på att skjuta karet mot den J-formade väggen.

Men vad säger ni annars om belastningen mot galvet, vilket bör vara den bästa lösningen där? Skiva eller fler fötter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart som 17 att "klk" betyder "sumprum" på ritningen ovan :ler:

Glöm inte att vårrumssäkra hela ditt sumprum så kan du ha alla möjliga filter, sumpar, fraggkar och karantänskar där inne:skrattar:

Hm, vad är det för golv på övervåningen? Gissningsvis kanske någon form av "flytande" pergoplattor eller så, vilket antagligen ligger på golvspånskivor som i sin tur ligger på reglarna (uppifrån och ned, som Stig gissar). Är det rätt gissat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör ju finnas en ritning över hur golvreglarna ligger Har du ingen ritning av det hela eller vet vem som har utfört ombyggnaden?Du bör nog avlasta det hela med en hel botten platta och inte bara med en läckt.Du kan även tala med en byggmästare om det hela för dom vet ju och kan beräkna vad det hela tål.

Sten Losenborg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy!

Det ser trevligt ut. Jag skulle först vilja ta bort en av platserna för placering av karet, det mot sovrummet. Jag har själv löst det så nu och jag hör ena pumpen mer i rummet bredvid än i rummet där karet står.

Sedan håller jag med om vad bra det skulle vara med ett sumprum. Önskar jag hade ett då det helt plötsligt skulle vara kul att hålla på i sumpen också. Dra upp vatten och avlopp dit! *ler*

För att återkomma till frågan. Jag skulle lägga en skiva under karet för att sprida på belastningen. Jag har själv valt den lösningen till mitt kar som står på övervåningen, jag har i och för sig betong emellan men uppreglat golv. Om du har tassar på och sedan lägger en skiva av sådan plywood som används vid betongarbeten som form. Då har du spridit ut trycket. Själv har jag 6 fötter då han som byggde min ställning inte trodde fötterna höll annars.Tänk på att du ska kunna väga av karet så det står i våg och att gplv aldrig är helt plana!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...