Gå till innehåll

Hydror?


Irene M

Rekommenderade inlägg

Hydror (hydroider) är normalt fastsittande (polypstadie) men en del har även generationsväxlingar (medusastadiet). Det du visra är någon organism som är i sitt medusastadie - om det sedan är en hydra, en manet eller något annat djur som har ett medusastadie kan jag inte avgöra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är en hydra i medusastadie. Hydror är något av de mest livskrafriga organismer som finns. Dom finns i alla vatten tom under isarna växer dom i kolonier direkt på isen.

Hos hydror förekommer generationsväxlingar mellan två olika livsformer, en könlös polypgeneration och en könlig medusageneration. Alla hydror är alltså både medusor och polyper under sitt liv.

Jag tycker att den är jättevacker och har sparat den i ett eget akvarium. Jag vill se hur stor den kan bli och hur länge den lever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Den dog i dag :smiley13:. Den blev ungefär dubbelt så stor som på filmen. Det är ett sugrör som jag rör runt i vattnet med så den är ganska liten. Nu har jag hittat en till. Ska se om den lever lika kort. Den nya är pytteliten men väldigt snabb. Ska bli kul att se vad som händer med den. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet att berika artemian innan du matar. Exempelvis kan du röra ut lite cyclo-ez i vatten och låta artemia gå däri en stund innan matningen. Det går också att försöka mata med bakterier, kram ut någon filtersvmp i karet bara. Att den dör tror jag är en matfråga.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet att berika artemian innan du matar. Exempelvis kan du röra ut lite cyclo-ez i vatten och låta artemia gå däri en stund innan matningen. Det går också att försöka mata med bakterier, kram ut någon filtersvmp i karet bara. Att den dör tror jag är en matfråga.

MVH Lasse

Ok, tack för tipsen! Ska testa att mata med bakterier också.. JAg ger den samma mat som mina sjöhästbebisar. Jag berikar maten med både cyclope eeze, levande plankton mm mm. Den äter kopiösa mängder med foder! Kanske har jag matat för mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm.

Vad är en hydror i sig förnått?

Vet bara om norsk hydro ;)

Det är små livskraftiga djur med nässelceller som finns i alla vatten. Söt som salt. Påminner om maneter. Normalt sett ser man dom inte eftersom att dom är så små och förekommer sparsamt. Men i ett yngelkar tex kan dom börja växa explosionsartat eftersom att miljön där är perfekt för dom. Ingen stark ström och massor med artemia som dom lever av. Med nässelcellerna kan dom bränna och döda en hel kull med yngel. Dom är så vackra! Men jag vill inte ha dom med mina sjöhästbebisar eller dvärgar. Men jag tycker att dom är intressanta och vill lära mig mer om dom. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...