Gå till innehåll

oveb's P120:a


oveb

Rekommenderade inlägg

Vad är det för kamera och optik, Ove?

Vi måste skaffa en för att fota nya inleveranser, den vi har är en digital motsvarighet till instamatic - bara blixtkuben som saknas

Kameran är en Sony Alpha 300, nästan den simplaste systemkameran man kan köpa.

Objektivet är ett Sigma 70mm Macro, det är däremot en lite seriösare sak.

Fast mest kamera för pengarna just nu får man nog om man köper Nikon D60. Den är dessutom enklare att använda och skarpare. En bättre kamera helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 153
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Så förbannat orättvist!

Jag är så dålig på att ta bilder antingen blir det bara grumligt eller totalt färglöst man borde gå en kurs!

Du kommer att få ett snyggt kar när det vuxit lite i det , det är ju snyggt nu också förstås.

Jag har en tuff fragg om du är intresserad!

Jag tror att det är en pavona knallgrön!

Hör av dig om du tycker du vill ha den.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+322+476&pcatid=476&N=0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har PM :)

Så förbannat orättvist!

Jag är så dålig på att ta bilder antingen blir det bara grumligt eller totalt färglöst man borde gå en kurs!

Du kommer att få ett snyggt kar när det vuxit lite i det , det är ju snyggt nu också förstås.

Jag har en tuff fragg om du är intresserad!

Jag tror att det är en pavona knallgrön!

Hör av dig om du tycker du vill ha den.

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=597+322+476&pcatid=476&N=0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt nya akvarium ser ju jette fint ut, de nya korallerna ar i toppklass de me som dina bilder.

Trokigt med Lucas, som ofta enkelt skapade longa trevlig samtal.

Riktigt trokigt att han e borta.. for mindre en ett or sen pratade han om att ha salttreff..

svort att tenka sig att han ej ar kvar.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack skall Ni ha ! Nästa utmaning nu är att hålla dom vid liv !

Nyfiken på belysingen på dina foton. Vilken uppsättning rör?

Jag kör 3 st AS Blau och 3 AS Duo. Jag har testat hur många rör som helst och har inte hittat något snyggare för vettiga pengar. Ett blått skall bytas emot ett vitt är det tänkt.

För ovettiga priser finns Arcadia's rör, snygga som tusan men som sagt på tok för dyra om man tänker byta varje halvår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Ove,

Såg i en annan tråd att du har slutat med UltraBio och UltraBak. Jag har funderat på att starta upp med det för att försöka få ner mina näringsvärde. Jag har ca 50 ppm nitrat med Salifert test, övriga värden är OK.

Vad var det som gjorde att du slutade med UltraBio och UltraBak?

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ruggigt bra cirkulation i burken så jag tror jag går säker där.

Fast som enda åtgärd tror jag inte det duger men högt PH tillsammans med lerkladdet hoppas jag skall ge effekt.

Sen är jag nog lite knäpp men jag ser faktiskt en mindre algblomning som ett ypperligt tillfälle att lära sig nått ! :smiley9:

:skrattar:, UltraLeif... den var ny. Smygreklam för favoritbutiken?;).

UltraLife funkde väl hyffsat i mitt kar, men tror jag hade för lite cirkulation så den la sig på stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten update:

Jag har ju jagat mina dinosar som en tok. Det har gått bra men långsamt med kalkvatten och UltraLife. Då fick tipset av Mäster himself (Lasse) att testa fosfatet på morgonen innan ljuset går på. Det visade sig vara ca 5ggr så mycket då !! Oops, det var ju inte lite !

Ah, tänkte jag. Det måste bero på att PH't skiljer några tiodelar så jag testade vattnet både efter och före tillsatsen av kalkvattnet. Men oj vad fel man kan ha, resultat blev exakt samma halt av PO4 !

Så ta inte för givet att halten av PO4 är konstant eller varierar liiite under dygnet, det kan röra sig rejält.

Jag tror numera på teorin att de dinosar som dör under natten blir till "fosfat" och därmed göder dom som överlevt. Cykliskt liksom...

Hursomhelst, jag bytte ifrån vanlig remover (biophos 2) till FM's alubaserade och ikväll går det knappt att hitta några dinos.

Så "precis som vanligt" så var det ett PO4-problem... Att man aldrig lär sig.

Idag firade jag iallafall med ett inköp. En Stylo som stått och "snyggat till sig" bland alla pocilloporor i butiken.

Tack Lasse !!

DSC06324.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...