Gå till innehåll

Ballingproblem


Goranius

Rekommenderade inlägg

Jag har problem att få upp mitt kalciumvärde som i nuläget är 280mg/l.

Kh är uppe i 14 dkh så det är för högt.

Mg ligger på 1300mg/l.

Jag använder mig av Aquacalculator.

Om jag ställer in parametrarna så att det blir en engångdosering så säger den åt mig att pytsa i ca 477gr CaCl2 alltså kalcium.

Men om jag ställer in på balanserad justering så blir det helt andra värden.

då bli det.

Cacl2 478gr

546 gr NaHCO3

163 gr NaCl - fritt salt.

Jag vill ju självklart få ner Kh till runt 8 och det gör jag ju om jag tillsätter kalcium.

Jag är nybörjare inom balling men förstår inte riktigt detta.

Vad göra tacksam för råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du trycker på Calculate Addition så får du reda på vad värdet blir efter det att du doserat.

Väljer du Balanced Adjustment så borde du få dkh superduperhögt.

Väljer du Correcting of Deviations så hamnar du på mer normala värden.

engångsdosering ska du nog definitivt inte köra, utan sprid ut det över en tid, mät och iaktag dina koraller och fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är säker på värdena så tillsätt bara det som saknas (Ca).

Den balanserade varianten bygger på att värdena är balanserade ifrån början.

EDIT : Vet hur mycket Ca karet "äter"/dag ?

.

Du har rätt att jag bara ska tillsätta kalcium jag gör en dos med angiven kalcium och doserar ut ett par dagar tror jag så att det inte blir för mycket på en gång som Jaken skriver.

Nä jag vet inte hur mycket karet äter per dag eftersom jag bara har hållt på en vecka eller så och har fullt sjå med att få upp Ca:t.

När du trycker på Calculate Addition så får du reda på vad värdet blir efter det att du doserat.

Väljer du Balanced Adjustment så borde du få dkh superduperhögt.

Väljer du Correcting of Deviations så hamnar du på mer normala värden.

engångsdosering ska du nog definitivt inte köra, utan sprid ut det över en tid, mät och iaktag dina koraller och fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, gick det att missförstå det till engångsdosering så ber jag om ursäkt !

Att jag frågade efter dagskonsumtionen är för att du skall kunna addera till runt 20ppm till det som dagsdos.

.

Nej, det var Goranius som skrev engångsdosering.

"det blir en engångdosering så säger den åt mig att pytsa i ca 477gr CaCl2"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla inställningarna i A-calc så dom är rätt. Max höjning av ca ska vara 10, Kh 1 och Mg 20. Kolla så akvariestorleken är rätt med. Ställ in den på Fortast möjlig justering.

Sen går du in på fliken Ca/Kh/Mg justering, kontrollera så den är inställd på Korrigering av avvikelser.

Ställ in akutellt värde och målvärde. Tryck på beräkna tillförsel, i tabellen under får du då hur mycket du ska dosera varja dag för att få upp värdet till önskad nivå. Den räknar ju i gram på rena produkter, så det kan vara lämpligt att blanda i antal gram som den visar i ett par deciliter osmosvatten, och ersätta med avdunstat vatten.

Alternativt kan du dosera pulvren direkt i karet, helst i sumpen eller i kraftig cirkulation under ett par timmar.

Reef chemistry calculator är oxå en utmätkt räknare som har en hel del färdiga produkter inlagda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Göran,

Att tillsätta så mycket kalcium (t.ex. CaCl2) som behövs kan ju bli lite dyrt. Kanske ska du överväga ett massivt vattenbyte (t.ex. 30-50%) och använda ett salt som håller en hög kalciumhalt. Det kanske går att räkna på? Exempel: Om du har Ca 200 som utgångsvärde, och gör ett 50% vattenbyte med saltvatten med Ca-halt på 440, så borde du får en Ca-halt på genomsnittet av dessa värden när du är klar, dvs 320. Sedan kan du fortsätta med t.ex. Kalciumklorid därifrån. Bara en tanke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har karet varit igång någon vecka bara?

Om så är fallet är det säkert mätfel.

Nä karet har varit igång nästan 3 år.

Jag har provat att mäta 3 olika märken med nya tester så det stämmer.

Det som har hänt är att jag har haft för liten Kalciumreaktor så att det har sjunkit allt eftersom fastän jag har tillsatt med kalkmixer också och när jag var borta 3 veckor på västkusten så blev det dödstöten för kalciumhalten.

Göran,

Att tillsätta så mycket kalcium (t.ex. CaCl2) som behövs kan ju bli lite dyrt. Kanske ska du överväga ett massivt vattenbyte (t.ex. 30-50%) och använda ett salt som håller en hög kalciumhalt. Det kanske går att räkna på? Exempel: Om du har Ca 200 som utgångsvärde, och gör ett 50% vattenbyte med saltvatten med Ca-halt på 440, så borde du får en Ca-halt på genomsnittet av dessa värden när du är klar, dvs 320. Sedan kan du fortsätta med t.ex. Kalciumklorid därifrån. Bara en tanke...

Bra ide Calle!

Jag gör nog så har en ny fin salthink 25 kg med hög Ca halt.

Får bli så har 120 liter nytt osmosvatten klart så gör så samt tillsätter kalciumklorid efter det.

Jag tror att en del av problemet är att Kh är så högt att det blir jobbigt att jobba upp Ca till normala nivåer i och för sig är det en bra buffert så man kan höja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du i magnesiumvärde? Är det för lågt löser sig inte kalciumet.

Det ligger runt 1300 så det är inga problem.

Jag har nu lyckats jobba upp Ca till lite högre nivåer och det höjs allt eftersom nu så det ser ut att lösa sig.

Jag gjorde ett vattenbyte och efter det så doserar jag i så mycket kalcium jag kan men inte för mycket så att det blir bakslag.

Däremot så är Kh fortfarande skyhögt så det är ett lite större problem men det kanske ger med sig när karet förbrukar lite kalcium eller måste jag göra mer vattenbyten eller sjunker det av sig självt?

Har aldrig ställts inför detta dilemma tidigare uten alltid legat perfekt med Kh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag använde mig av Aqua Calculator och räknade fram mängden som behövdes för att tillsättas för att uppnå dom värden som jag vill ha.

Började dosera maxmängden per dag som man kan tillsätta utan att få någon utfällning eller något annat problem och blev som alla förutspådde tidigare att kh skulle sjunka automatiskt.

Riktigt skönt faktiskt!

Nu håller jag på att trimma tillsättningen per dag för att bibehålla värdena.

Nu ska jag ta tag i min akvarietråd som har vilat lite väl länge nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

tänkte börja med balling nu i mitt 375 kar.

mina värden:

mg 1350

ca 425

kh 7,3

ph 8,3

fosfat o nitrat visar 0

salt 1025

temp 25

hur ska jag blanda o hur mycket ska jag tillsätta?

enligt aquacalculatorn så är det olika mängder av av varje dunk & enligt artikeln "saltvattenskemi för dummies" här på forumet så ska det tillsättas lika mycket från varje dunk med ca 5min mellanrum!

Tacksam för snabbt svar!!

Mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...