Gå till innehåll

Jerkas kub


Jerka

Rekommenderade inlägg

Allt började en fredagskväll i Juni 2008. Nej, det är inte riktigt sant. Det började nångång 2002. Jag var oerhört less på att byta 500 liter vatten varje söndag i mina sötvattenburkar. Det enda positiva med det är att jag nog har Sveriges största rodhodr.. rododhren... buske med fina blommor i juni.

Då, 2002 alltså, började mina tankar på ett saltvatten, min fru höll inte med. (läs vägrade). Hur som helst så skulle sötvattenburkarna bort. Jag sålde allt jag hade och det var en enorm lättnad att slippa allt skit med akvarium.

Men en hobby måste man ju ha så jag köpte veteranmoppar för pengarna. Det blev 13 st till slut tror jag. Efter några år med dragracing på gamla 60-talsmoppar så började det lite smått suga i akvariepumpen igen. Jag skaffade mig ett hörnakvarium med tanganyika snäcklekare. Odlade dom ett tag men ruttnade igen på akvarium. Tankarna på ett saltkar poppade upp hela tiden men om jag inte orkar med en liten snäcklekarburk så skall jag nog låta bli tänkte jag.

Nå, tillbaka till fredagskvällen i juni 2008. Jag hade grillat lite med min kära fru och smuttat både vin, pilsner och en liten wiskypinne till kaffet. Blocketberoende som jag är så måste jag kolla förstasidan på den siten var och varannan timme. Överst på sidan fanns en annons om ett komplett saltvattenskar för 9000:- Jag kollade lite men ansåg priset för dyrt. Vis av erfarenhet så vet jag att akvarium är iskalla på sommarhalvåret, åtminstone att sälja.

Efter lite mer vin så tänkte jag...äh va fan.. jag drog iväg ett mess och bjöd 3000:- På morgonen vaknade jag och hoppades att han inte skulle acceptera budet. Jag var ytterst tveksam om jag verkligen ville dra igång igen. Men jag behövde inte vara orolig. Jag fick väl mer eller mindre en utskällning för mitt skambud men erbjöds att betala 7000....

-nej, 3000

efter några timmar var han nere i 5000:-

-nej, det är inte värt mer än 3000:- för mig, skrev jag.

Sen började han ringa mig på jobbet och kunde släppa det för 4000 sista budet. "Jag har kvitton på 12000:- och det är bara 6 månader gammalt"

Jag svarade att han bara behövde höra av sig om han släppte det för 3000.

Det gjorde han efter några timmar.

2 dagar senare åkte jag och hämtade det. Jag tror det är ett AquaMedic chromis eller nåt (55x55x55) med 150w mh, påhängsskummare av samma märke, nån 1000l/h powerhead, tester, 12-15kg LS och några nybörjarfiskar.

Jag körde ett tag med detta samtidigt som jag försökte hitta annonser på beg LS. Inget dök upp så jag annonserade själv här på SG. Bara nån dag senare så får jag ett oerhört stiligt meddelande från en oerhört stilig medlem här. "Vänta bara ett par veckor så skall du få 20 kg av mig gratis."

Vad säger man? Jag har inte frågat om jag får nämna honom här så jag överlåter det åt honom om han vill ge sig till känna. Klockren snubbe i varje fall!

Som grädde på moset jag var jag i dag hos en annan behaglig snubbe och hämtade en Deltec 600mce, 2 st maxi jet 1000l/h och en hink med salt Aqua Marin pro reef eller vad det nu hette. Allt helt oanvänt i oöppnade förpackningar till totalpriset 2300:- efter lite prut, förhandlig och spelat ointresse. Blocket is my friend.

Jag bytte ut min skummare mot denna redan i kväll... bommade att sätta dit mellanväggen så ni som har en sån kan gissa att det blev lite bubblor i karet. Fiskarna kunde knappt simma. Jag sökte som en galning efter en lösning på alla bubblor men fann bara att det kunde bli så ibland.. särskilt vid ommöbleringar och större vattenbyten.... Mellanvägg var min lösning :)

Som det ser ut nu så har jag då 150 liter vatten ungefär. 30-35 kg LS, Jag vet inte vad nya skummaren drar runt i timmen men förutom den så har jag 3 st powerheads som ger 1000l/h vardera. Rent generellt så räcker det vad jag förstår men blir det för mycket om jag slänger i dom där 2 nya jag köpte, dvs 5 x 1000l/h + skummaren? Det blir lite väl mycket teknik i det lilla karet med ytterliggare 2 men om det gör att mina innevånare mår bättre så är det ju värt det.

Jag har lagt några bilder i medlemsgalleriet... det kommer fler i denna tråd vad det lider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helhetsbilder kommer inom kort...

Jag har tänkt att ha 6 st clowner i detta akvarium. Ett par gobi kanske. Min blennius får vara kvar.

Just nu går det 2 små clowner, två jobbiga frökenfiskar, en sjöborre och två dempsis plus en bunt eremiter turbosar och nån läskig krabba som käkar kalkalger på nätterna.

Frökenfiskarna och dempsisarna vill jag helst bli av med men mitt kar är en labyrint med massor av gömställen så jag gissar att dom kommer pensionera sig i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...