Arcticreef Postat 7 augusti 2008 Postat 7 augusti 2008 Har lekt med tanken att använda ett Eheimfilter att odla chaetomorpha i ("fattigmansrefugium"). Ar det nagon pa SG som känner till nagon lampa som skulle kunna användas för att belysa algerna? Jag skulle kunna tänka mig att man kandra sladden till den genom pumpens tillflöde för att inte komma ivägen för pumpen. Citera
Laggeman Postat 7 augusti 2008 Postat 7 augusti 2008 LED-dyklampa kanske? Eller sätta ett lysrör på utsidan om filtret om det inte är ett filter av den nyare varianterna med mindre grönt plast. Ok, ljuset blir grönt på insidan, men det blir ljus iaf. Citera
Arcticreef Postat 7 augusti 2008 Författare Postat 7 augusti 2008 LED-dyklampa kanske? Eller sätta ett lysrör på utsidan om filtret om det inte är ett filter av den nyare varianterna med mindre grönt plast. Ok, ljuset blir grönt på insidan, men det blir ljus iaf. Finns LED dyklampor med sladd eller krävs det batterier? Citera
wrang Postat 7 augusti 2008 Postat 7 augusti 2008 Visseligen finns den i olika färger men ingen vit vad jag sett men detta är kanske nått du kan använda.Helt vattentät med 4 lysdioder. Ingen transformator behövs -220 volt/0,5 watt. Kan placeras i vatten eller luft. Hydor Aqua Color spotlight blåBorra i behållaren sätta dit en kabelgenomförning å pilla ut sladden igenom denna Citera
Arcticreef Postat 7 augusti 2008 Författare Postat 7 augusti 2008 Visseligen finns den i olika färger men ingen vit vad jag sett men detta är kanske nått du kan använda.Hydor Aqua Color spotlight blåBorra i behållaren sätta dit en kabelgenomförning å pilla ut sladden igenom dennatror du att ljuset räcker för att halla chaetomorpha glada? Citera
wrang Postat 7 augusti 2008 Postat 7 augusti 2008 Vet tyvärr inte. Vart har du hittat chaetomorpha é ute efter lite jag med Citera
Emanuel Postat 7 augusti 2008 Postat 7 augusti 2008 Hydor LED-spoten har väldigt låg ljusstyrka så jag tror inte den är lämplig för att odla alger, passar bättre som månljus. Citera
Christer T Postat 7 augusti 2008 Postat 7 augusti 2008 Om du inte redan har Eheimfiltret så kan du ju kanske skaffa ett Hydor eller Rena istället. Båda praktiskt taget transparenta och kan säkert belysas från utsidan. Citera
Arcticreef Postat 13 augusti 2008 Författare Postat 13 augusti 2008 Vet tyvärr inte. Vart har du hittat chaetomorpha é ute efter lite jag meddet brukar spontanväxa fram ur LSen. Till min glädje ser jag att det även kommit fram halimeda ur en v stenarna. Jag gillar macroalger! Citera
-=Mr_B=- Postat 13 augusti 2008 Postat 13 augusti 2008 Gå till nogon som saluför inne/ute fontäner. De brukar ha belysning gjord för att ligga på botten av en vattensamling. Borde gå lika bra att montera i locket på en pump.B! Citera
ramq Postat 13 augusti 2008 Postat 13 augusti 2008 Jag tror sist jag såg något liknande experiment så var lösningen med att borra hål i sidan och klämma in ett transparent PVC-rör i hålet och sticka in ett compactlysrör eller annan ljuskälla. Tror för övrigt att LED blir för klent ljus (jämför med dom som kör t.ex MH för sina algodlingar!) och halogen i alla dess valörer blir för varmt för plasten. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.