Gå till innehåll

En undervattenslampa


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Har lekt med tanken att använda ett Eheimfilter att odla chaetomorpha i ("fattigmansrefugium"). Ar det nagon pa SG som känner till nagon lampa som skulle kunna användas för att belysa algerna? Jag skulle kunna tänka mig att man kandra sladden till den genom pumpens tillflöde för att inte komma ivägen för pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED-dyklampa kanske? Eller sätta ett lysrör på utsidan om filtret om det inte är ett filter av den nyare varianterna med mindre grönt plast. Ok, ljuset blir grönt på insidan, men det blir ljus iaf. :)

Finns LED dyklampor med sladd eller krävs det batterier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visseligen finns den i olika färger men ingen vit vad jag sett men detta är kanske nått du kan använda.

image.php?productid=3409

Helt vattentät med 4 lysdioder.

Ingen transformator behövs -220 volt/0,5 watt.

Kan placeras i vatten eller luft.

Hydor Aqua Color spotlight blå

Borra i behållaren sätta dit en kabelgenomförning å pilla ut sladden igenom denna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror sist jag såg något liknande experiment så var lösningen med att borra hål i sidan och klämma in ett transparent PVC-rör i hålet och sticka in ett compactlysrör eller annan ljuskälla. Tror för övrigt att LED blir för klent ljus (jämför med dom som kör t.ex MH för sina algodlingar!) och halogen i alla dess valörer blir för varmt för plasten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...