jorgen Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 Jag har den senaste veckan sett väldigt många små maskar (ca 10-15mm.) i mitt akvarium. De är rosa med ett svart parti på mitten och de har borst på sidorna. Är det borstmaskar? Är det bra att ha många sådana?Ibland kan jag se upp till 10 maskar samtidigt, och dom är ute även på dagen.Jag har ine lyckats ta en bra bild på dom, men här kanske är någon som kan hjälpa mig ändå? Citera
Laggeman Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 I smått format är de nyttodjur, kanske i större också, men jag har alltid försökt att få dem till ett mindre antal och i liten storlek, annars har jag plockat bort dem. Dels för att det är ett h**sicke när man får in borsten i fingrarna om man behöver rota i karet, och dels för att jag har fått för mig att de ger sig på det övriga levande när de blir större.Sök lite på borstmask och fireworm så hittar du en del intressanta trådar. Citera
MariaL Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 Jag tycker att de är bra att ha, jag spar alla mina även jättestora och har aldrig märkt att de gör annat än nytta...jag tycker de är söta:smiley9: men man ska inte klappa dem! Citera
Mattias Malmö Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 Jag sparar också även stora. Tycker också de är söta. Jag tänker på dom som små hundar som nosar omkring efter mat. Det är nog jag och Maria som är mask-älskarna här. Gör som jag - studera dom och se om de verkar ställa till med nåt eller inte. Citera
Trilobite Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 Jag vill också ha borstmaskar - jag har bara sett en enda, vid ett enda tillfälle Citera
jorgen Postat 12 augusti 2008 Författare Postat 12 augusti 2008 Jag har en stor borstmask också (ca 15cm) men den är helt enfärgad, lite rosabrunaktig. Men den syns nästa aldrig till.Är detta samma art som dom rosasvart små jag har, eller finns det många olika arter av borstmaskar? Citera
Mattias Malmö Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 Det finns tusentals och är omöjligt att artbestämma utan hjälp av experter med mikroskop.Lite info:http://www.ucmp.berkeley.edu/annelida/polyintro.html Citera
ExCeed Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 Jag har en 4-5 stycken tror jag, varav en r ca 10 cm i "normalt" tillstånd, låter de vara pch leva.Fredrik din lilla fegis lika rädd för maskarna som för mantisen Citera
jorgen Postat 12 augusti 2008 Författare Postat 12 augusti 2008 Då får alla maskar vara kvar då. Tycker väll inte så bra om den stora, men de är ju nyttodjur så det är bra att dom är där, och så länge dom inte skadar några andra invånare så slänger jag inte ut någon ur akvariet. Citera
nike83 Postat 12 augusti 2008 Postat 12 augusti 2008 Jag har en 4-5 stycken tror jag, varav en r ca 10 cm i "normalt" tillstånd, låter de vara pch leva.Fredrik din lilla fegis lika rädd för maskarna som för mantisen jag har iaf 2 st, en större och i helgen såg jag en mindre orange och snabb som fan..... hehe jag föredrar nog en mantis istället för en enmeters jätteäcklig mask! Citera
ExCeed Postat 13 augusti 2008 Postat 13 augusti 2008 hehe jag föredrar nog en mantis istället för en enmeters jätteäcklig mask!JO, men innan du odlat fram en en-meters mask som är tjock som en tumme, tar det nog mer än 3-4 månader som du varit i gång Citera
Trilobite Postat 13 augusti 2008 Postat 13 augusti 2008 Jag hittade min 2:a borstmask går kväll, men den var av en trist gråvit färg. Ganska smal, lurvig och c a 1 dm lång. Citera
ExCeed Postat 13 augusti 2008 Postat 13 augusti 2008 Tja, det är svårt att veta hurmånga manhar, de är ju inte framme samtidigt Citera
Trilobite Postat 13 augusti 2008 Postat 13 augusti 2008 I mitt lilla nanoprojekt såg jag en mask som såg ut som en decimeterlång "great worm incident"-mask. Hurra!! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.