Gå till innehåll

Aquatic Nature Evolution, skolprojekt


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Hej govänner!

På skolan där jag är NO-lärare har jag haft som pedagogiskt projekt att göra lågambitiösa biotopakvarium - en ny biotop varje år. I anslutning till det får man in massor om ekologi, biotoper, geografi etc, vilket brukar vara hur skoj som helst (jag har roligast såklart)

Jag har ju haft mitt Percula 120 i drygt ett år nu, vilket gått finfint helt utan några missöden i driften (förutom ständigt höga nitrathalter). Idag drog jag också igång ett litet AN Evolution så att det skall grumlat av sig och fixat sig till skolstarten om precis en vecka - det är ju enklare att köra nano om man redan har ett stort akvarium att ta vatten ifrån etc.

Akvariet står i studiehallen, placerat i ögonhöjd så att eleverna kan titta in i det när de vill (men så att det blir bökigt att pilla med locket). Tanken är att det skall starta med bara LS, vilken vi kommer att fotografera allt eftersom, samt att eleverna får rapportera så fort de hittar något nytt liv i akvariet. Jag kommer också att ympa in lite skivisar och sådant, men inte i början. Mot slutet av terminen läser ungarna om Australien på engelskan och SO:n, vilket gör att jag passar på att dra igång om Stora Barriärrevet och undervattensbiotoper på NO:n, jag räknar med att akvariet är i full drift vid det laget.

Planerade innevånare i burken är

5 kg LS

Diverse mjukkoraller - skivisar, knappar, Sarcophyton, Litophyton etc.

3 eremiter

5-10 snäckor

2 Amphiprion ocellaris (eleverna blir väl besvikna annars)

1 Valencienna sexguttata

ett par små smörbultar, Stonogobius nematodes eller kanske Gobiodon histrio.