Gå till innehåll

Aquatic Nature Evolution, skolprojekt


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Hej govänner!

På skolan där jag är NO-lärare har jag haft som pedagogiskt projekt att göra lågambitiösa biotopakvarium - en ny biotop varje år. I anslutning till det får man in massor om ekologi, biotoper, geografi etc, vilket brukar vara hur skoj som helst (jag har roligast såklart)

Jag har ju haft mitt Percula 120 i drygt ett år nu, vilket gått finfint helt utan några missöden i driften (förutom ständigt höga nitrathalter). Idag drog jag också igång ett litet AN Evolution så att det skall grumlat av sig och fixat sig till skolstarten om precis en vecka - det är ju enklare att köra nano om man redan har ett stort akvarium att ta vatten ifrån etc.

Akvariet står i studiehallen, placerat i ögonhöjd så att eleverna kan titta in i det när de vill (men så att det blir bökigt att pilla med locket). Tanken är att det skall starta med bara LS, vilken vi kommer att fotografera allt eftersom, samt att eleverna får rapportera så fort de hittar något nytt liv i akvariet. Jag kommer också att ympa in lite skivisar och sådant, men inte i början. Mot slutet av terminen läser ungarna om Australien på engelskan och SO:n, vilket gör att jag passar på att dra igång om Stora Barriärrevet och undervattensbiotoper på NO:n, jag räknar med att akvariet är i full drift vid det laget.

Planerade innevånare i burken är

5 kg LS

Diverse mjukkoraller - skivisar, knappar, Sarcophyton, Litophyton etc.

3 eremiter

5-10 snäckor

2 Amphiprion ocellaris (eleverna blir väl besvikna annars)

1 Valencienna sexguttata

ett par små smörbultar, Stonogobius nematodes eller kanske Gobiodon histrio.

Jag har startat med att riva ut vadden i avrinningsfacket (dock är det fortfarande vadd kvar i fack 2, samt en klutt vadd + en påse "makaroner" och några biobollar i fack 3). Jag har också täckt bakväggen med en skiva platt BTN som är 1 mm extra bred att den kilar fast sig utan silikon (fast jag var hjärndöd och vände skivan fel när jag skulle skära ut för överrinningen, vilket gjorde att jag fick limma ihop den igen innan jag skar ut, och borrade ett 25 mm hål för pumpen).

Skönt med en välutrustad slöjdsal när man meckar runt - bandsåg och pelarborr rules. :smiley20:

Skall ha i korallsand och vatten i morgon och LS i övermorgon (vattnet kommer från mitt akvarium hemma). När jag köper LS:en tänkte jag köpa nya T5-rör också, i stället för de som sitter i (som är gula med sina 6500K)

Frågor:

1 - Kommentarer om belastningen (jag vet inte riktigt hur mycket fisk man kan ha på så lite plats och med så lite sten, utan skummare etc) vore skoj.

2 - Finns det fler saker som bör göras med t ex filter etc, innan man kör igång? Jag är inte så förtjust i all vadd, (även om det inte är några problem att göra rent den en gång i veckan). Och vad tycker ni om facket med vadd, makaroner och biobollar? Jag har aldrig använt biobollar, inte makaroner heller faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste inlägget, men du hade ju redan gjort så mycket tankearbete själv så det var svårt att tillföra något ytterligare ;)

Men om jag pressar mig, så (jag hade detta nano för två år sedan):

1. Jag vet ingen skarp gräns, men skaffa så små fiskar som möjligt

2. Biobollar och makaroner kan du nog hoppa över. Filtervadden måste du komma ihåg att skölja ur minst varje vecka. Bästa medlet för bra vattenkvalitet är nog att du släpar med dig en dunk med "nytt" akvarievatten hemifrån varje vecka så att du för bra omsättning på vattnet

Då jag antar att du kör skummarlöst är det ju extra viktigt med väl inkörd (och frisk) LS och regelbundna vattenbyten hemifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias

Jag har kört dessa små akvarier i tre år nu (lillebrodern till Evolution med sämre ljus). Det jag har ändrat med dessa från orginalet är satt i bättre ljus (det slipper du eftersom Evolution redan har två gånger 11 watt) samt satt i en starkare pump (Eheim power kompakt 600 liter). Jag har allt filtermaterial intakt - biobollar, svamp och den speciella filtermattan. Jag gör aldrig rent dessa filter, på sin höjd kramar jag ur vadmattan där den sitter så bakterieinnehållet sprids ut till korallerna i karet. Jag har haf ungefär den besättning du vill ha - funkar utmärkt - matar ganska lite och hoppar över då och då (perfekt för dig och helger). När jag pedantskötte dem så bytte jag vatten (10 liter) varje vecka - nytt vatten och utan osmos - numera blir det kanske 10 liter i månaden. Kör man utan skummare så är en bra biologisk rening ett måste för att hålla främst ammonium/ammoniak nere. Det kvittar vad alla säger men LS är ett betydligt sämre biologiskt medium för nitrifikation och nedbrytning än filtersvampar och biobollar. Nyckeln i det hela är en snabb cirkulation genom filtermaterialet. Bifogat här finns en bild på ett 57 liters Clownhotel där jag plockat bort skummaren och endast kör med biologisk filtrering och vattenbyte (20 liter var fjortonde dag). För den typ av koraller du vill ha så passar detta sätt att köra väldigt bra - det är onödigt att göra saker mer komplicerade än vad de är. Detta 57 liters har gått i ett år och den sammanlagda skötseltiden är högst några minuter om dagen (matning och vattenpåfyllning) samt 2 hinkar bytesvatten då och då. Detta Clownhotel (och även mitt RSM) kör jag i grunden på samma sätt som jag kört mina småkar på

post-2331-14468915891611_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skall testa på det - förkorta vadden i första kammaren kanske - den täcker ju ytavrinningen på baksidan. Märker man att det inte funkar är det ju bara att byta medium.

Jag har ju originalpumpen, den kanske inte räcker förresten? Den är på 500 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på Triton igår - när jag kom berättade Leffe att han precis fått en sändning till arlanda. Jag fixade med annat i en två-tre timmar och åkte förbi vid 18:00 Köpte 6 kg sten direkt ur friggolådan - den såg väldigt fin ut, med en hel del fräsha makroalger. Jag fick också plocka alla kryp som ramlat ut och låg på botten. Där fanns en liten pistolräka, flera mycket små pistolräkor, en mussla stor som en enkrona, lite krabbor (pyttesmå men en stor som en 50-öring) samt en del maskar, fast bara 2 större.

Sedan åkte jag tillbaka till skolan där det var kickoff och en massa kacklande, vinstinna kollegor och hade i stenen.

Jag har också satt i nya rör (två med delat blått-vitt 30000/10000), fast jag tyckte det blev lite väl blått faktiskt. Jag skall kanske byta ut ett mot ett helvitt rör. Innan jag möblerade klart bestämde jag mig för att täcka nedre halvan av ytavrinningen med en bit BTN-bakgrund så att man fick upp vattenytan lite högre. Jag tömde ut lite vatten, väntade till BTN-utskärningen var torr och limmade fast biten med limpistol.

6 kg visade sig vara för mycket sten, och stenen var svår att pussla ihop. Jag hackade av en del, men jag kanske skall ta ut lite till. Jag skall eventuellt också komplettera med en liten streamerpump, kanske en koralia nano. Fast det kanske är bättre att satsa på en bättre filterpump?

Helbild AN Evolution, 14 augusti 2008.

219.jpg

Snett från sidan

218.jpg

Ytavrinningen

Avrinningen.jpg

Revet i närbild

220.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdateringar på livsfronten.

Några grönalger ser lite ledsna ut (kanske ljusbrist?) och musslan har kolat, även en del döda pyttekrabbor ligger och ser deppiga ut.

Jag såg däremot en liten brun sjögurka på 2 cm som kryper runt på BTN-bakgrunden, den verkar vilja krypa upp mot ljuset verkar det som. Kul - hoppas den klarar sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Akvariet har varit igång i ett halvår och det är helt stabilt - jag får inte ens några alger på rutorna. De enda djur som släppts i är tre eremiter - en började äta på mjukkorallerna och åkte omgående, de två andra har pysslat runt och vält sten hela terminen, men dog under jullovet båda två.

Mjukisar som jag ympat in är lite knappar, skivisar och en sarcophyton. Jag har en euphyllia hammarkorall också. Annars är det gott om små musslor, små filtrerande ormstjärnor, lite småkrabbor, ett par borstmaskar och små stjöstjärnor, samt ett par snäckor jag släppte i för en månad sedan.

Idag har jag köpt två små A. ocellaris som får gå där tills de blivit lite större. Jag har också tänkt köpa en P. hexataenia eftersom jag fått de där vidriga plattmaskarna till det här karet också. Akvariet är trångt, men fiskarna är ju små. Frun har köpt en ny kamera, skall försöka få låna den i morgon och lägga upp någon bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gillar karet, men vill ha fisk förstås - under hösten har jag knappt matat ens, kanske slängt i lite formel2 en gång i månaden. Fast jag slängde i semestermat under lovet, kanske var därför eremiterna åt ihjäl sig eller vad som hände.

Jag tar gärna lite av vad som bjuds - småsnäckor har jag tillsatt själv också, så de behövs inte egentligen, men rörmaskar är ju bara trevligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...