Gå till innehåll

Köra zeolitmetoden med ytterfilter?


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

OK

Menar du att man ska skaka på filtret för att rengöra zeoliten, eller?

Är 650 l /timmen lagom flödeshastighet? (fast det står 250-650 så det kanske går att reglera?)

Finns det nån speciell typ av zeolit som lämpar sig bäst att köra i ytterfilter eller kan man välja vilken som helst?

Detta kan verkligen vara lösningen för mitt kar då jag har problem med alger pga av för mycket nitrat och fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolit-metoder (såsom t.ex ZEOvit) är beroende av två viktiga saker; substratyta och kolkälla. Man 'ympar' även in bakterier för att snabbare komma igång med processen, men metoder som t.ex vodka-metoden (som påminner om zeolit-metoder) praktiserar man varken bakterier eller extra substrat.

Det du gör med zeoliten i en filterbehållare är att öka volymen för dom goda bakterierna att kunna växa på och zeolit är ett mycket bra sådant substrat. Det man gör i mer kontrollerade metoder (ZEOvit, Ultralith osv) är att begränsa flödesmängden för att på så vis kunna hålla kontroll på hur effektivt dessa bakterier kommer att bryta ner fosfat/nitrat.

Du kommer med andra ord att kunna klara dig fint med en strypkran om flödet är för högt, men å andra sidan är det bara att minska ner på kolkällan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Zeovit med ett ytterfilter och det funkar utmärkt. Har Zeoliten i ett Eheim 2213 som jag har strypt flödet på slangen för att inte ha för högt flöde gemon filtret.

Jag skakar hela filtret varannan dag för att rengöra zeoliten.

Tillsätter ZeoBak 2 droppar , ZeoStart 0,5 ml och Zeofood7 2 droppar.

Mitt akvarium är på 275 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur pass komplicerat och slaviskt du vill följa guider och annat.

ZEOvit är en komplett metod med en hel bok med instruktioner, många olika preparat som har sina delar i systemet. Detta är möjligtvis den dyraste metoden, men samtidigt sker det konstant utveckling av den och det finns ett speciellt forum där man får fantastisk hjälp och felsökning.

Ultralith, som kontrast, är rätt likt andra zeolitbaserade metoder, men är från en rätt stor tillverkare (Fauna Marin) och det borgar för att det är beprövat. Inte riktigt samma support, även om FM har bra support.

Finns fler tillverkare också, mer eller mindre kända.

Om jag skulle valt en av dom hade det nog blivit ZEOvit, men samtidigt har jag provat lite av det ena och det andra och känner nog att Vodka-metoden gjorde sig bäst i klassen pris/prestanda och enkelhet.

Annars är "hem-kört" (vodka-metoden) rätt så beprövat och jag tror det är Deltec som är en i raden av tillverkare som till och med gör utrustning för sådan kolkällemetod. Här jobbar man inte med zeolit som måste pumpas och joxas med, utan är istället ett filter med jättestor filteryta. Spriten körs i behållaren och där frodas bakterierna. Nitrat-filter på steroider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är det inte lite säkrare ändå, man har ju en manual att gå efter?

Jag doserar just nu Ultra Bak i akvariet för att göda de här bakterierna som bryter ner nitrat och fosfat men ser ingen effekt. Antar att vodkan är effektivare om man vågar ge sig in på den metoden. Jag känner mig osäker på vodkaplanet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt handlar om känsla och att ta det lungt. (Jag har kört båda metoderna med framgång)

Första tecken på att något verkar fel brukar snabbt visa sig, så oavsett vilken kolkällemetod du än väljer så gäller samma regel - ta det lungt och stressa inte fram resultat.

Samma sak om du märker att det går lite för fort, minska lååångsamt doseringen.

Dom som inte följer dessa råd får en krasch...

Att dosera Ultra Bak ger visserligen förutsättningar för bakteriestammen att "ympas" i akvarievattnet, men dom dör rätt snabbt om det inte finns bränsle (kolkälla i form av t.ex vodka, ätticka, socker, ZEOfood eller annat) och då är det i det närmaste förkastligt.

Det mest troliga är att det inte finns bränsle för dom, eller så kan dom inte konkurrera med dom som redan finns på substratytan i LS, glasrutor och annat.

Lägg märke till att jag nämner vodka som kolkälla; det är bara bränslet för att få bakterierna att kunna leva. Det går naturligtvis jättebra att kombinera Ultra Bak (eller annan bakterielösning) med vodka för att på så vis få igång vodka-metoden med en extra knuff i rätt riktning...

Det finfina med just en zeolit-reaktor är att man kan "pumpa" den - en snabb ström av vatten för att på så vis frigöra dessa bakterier från utan som då går ut i vattnet som korallmat (korallerna äter mer än gärna upp dessa bakterier) eller skummas ut genom skummaren. Detta får du inte utan zeolitreaktor och därmed missar man lite prestanda med detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur vet man om man går för fort fram med vodkametoden? För visso känns det som en rätt så billig metod men jag är lite rädd för att det ska gå snett.

Hur mycket ska man börja dosera från början och hur långsamt ska man öka/minska dosen vodka? Det är så olika bud hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att en sökning både här på SVG och Google skulle ge resultat. Det finns ingen faktiskt skola för Vodka-metoden, men det är Michael Mrutzek och Jörk Kokott som är upphovsmännen bakom metoden. Mitt minne falerar, men var det bland annat Wiking som provat detta? Jörgen (Aquario) har skördat stor framgång med detta också och resultaten talar sitt språk.

Har inte doseringarna klart i huvudet för stunden, därav mitt kortfattiga svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det funkar säkert, men zeovitmetoden original är säkrast att köra

om man inte har stor erfarenhet, i vodka metoden styr man med vodka

tillsatsen, i zeovitmetoden speedar man med bakterierna, man måste

tänka på att både vodka och zeo-metoderna är framtagna under lång tid.

när man blandar metoderna är det expriment som iofs kan gå bra! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...