Gå till innehåll

Hemmabyggd akvariedator - Reef 3 Manager


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Ja, man upphör inte att imponeras över alla de som sitter hemma och pular och programmerar en helt egen akvariedator.

"Reef 3 manager" har just publicerats här, och ser ut att vara ett program som man kan ladda ner gratis. Hårdvaran får man köpa in själv. Rent funktionsmässigt är det nog inte fler funktioner än t.ex. IKS, annat än möjligen att sända mätdata via Internet. Skillnaden är dock det grafiska gränssnittet gjort för en pekskärm. Generöst att killen delar med sig av sin mjukvara gratis och t.o.m. har skrivit en manual.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite annorlunda prisläge också. 10"'aren hade man kunnat bygga in i bänken utan att det hade gjort så mycket på helhetsintrycket, om man har en bänk man kan göra det på. En 17"are drar till sig för mycket uppmärksamhet från själva karet. Men i ett rum som ditt bak akvariet Christian, där kan den större skärmen komma till sin rätt. :)

Min tyska är inte den bästa, finns det länkar till hur man bygger det som behövs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken Pål, men jag var mer intresserad av att bygga delarna själv, inte köpa dem färdiga. :)

Dessa:

# 2x USB Switch4 á € 139,00

# 1x USB Luftfuktighet á € 119,00 (fukt)

# 4x USB-Temp á € 59,00

# 7-Speed USB hub med strömförsörjning á € 29,99

Hittade dem här:

http://www.cleware.de/

http://www.cleware.de/catalog/index.php?language=en

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man släpper konceptet med att kopiera hans hårdvara rakt av, kan man satsa på en mCubed BigNG Sensorn för vattentemp bör ersättas av en med glaskropp, men det är standard utrustning, och bör kan fås från Elfa. Det ger i grundutförande 6 tmp sensorer, och upp emot 200 watt fläkkapacitet. En del av fläktkapaciteten kan med fördel användas för att driva "moon light" över LED's.

Fuktsensorn kan vara lämpligt att köpa från cleware, då jag inte vet någon annan producent. Vill man torde det inte vara omöjligt att konstruera en som ansluts på sama sätt som en analog tempsensor till fläktkontrolern, men kalibrering lär kunna bli spännande. Värdet som fås kommer ses som en temperatur, men är ju precis som en analog tempsensor bara ett mått på hur hög ledningsförmåga fuktigheten ger. Inte helt säker på att luftfuktigheten spelar någon roll i heller. Håll ett realistisk lägsta varv, så kommer fuktigheten inte vara intressant, och det hela är fortfarande ljudlöst.

Till och frånslag av elektronik kan styras med den grendosa jag såg någonstans (här på forumet?) som helt enkelt var en enklare modell av den som använts ovan. Har för mig att den var programerbar för självgående till och frånslag. Systemet blir helt självgående, och en eventuell UMPC kan sitta var helst man känner för att lägga USB kablarna.

För enkelt kanske? Hans system ser skitläckert ut, men det ser inte ut att vara något speciellt märkvärdigt egentligen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

vad menar du styra dosorna? för att starta fläktar osv?

det måste den ju eftersom de inte har ngt programmerat i sig eller har de det?

man kan dock köpa sensorer som går att programmera och som har en egen server (och ege n ip adrss) också så man kan avläsa dem över nätet med snygga grafer osv.,...... till dem kan man koppla in styrreglering av fläktar...det är ju som att övervaka ett server rum.. eller andra rum man vill ha en viss temp i ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte det var självklart och kommenterade inte det. Men det lyser igenom om mitt förra inlägg. Ja, hans lösning kräver att du har en dator som styr, hela tiden. Min lösning, ser inte lika snygg ut, men fungerar helt utan att synas, och kräver bara dator för programeringen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det lättaste är att vända sig till TystPC.NU för fläkt kontrollern. Eftersom jag fortfarande inte hittar länken till den styr/programerbara "grendosan" så vågar jag inte svära på var man får tag i den. Och visst, det går att koppla en LCD till BigNG, men att få den till att visa relevant information är nog hopplöst. Den går igång på att visa temperaturer, rpm från fläktar och pumpar den styr, osv. Vi går kanske mer igång på "vilken belysning är aktiv" och det har BigNG svårt för att visa.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjell & Co har en USB-styrd grendosa med programvara för både linux och windows. Funderar själv på att plocka in min lilla micro-PC i skåpet för att styra bl.a. timers för belysning och skummare. En extern trigger till foderautomaten hade gjort saker och ting enkelt också och balansera detta mot skummaren.

Frågan är vad man vill ha ut av utrustningen? Läsa temperaturer är ju en sak, men det kan man ju sedan urminnes tider med diverse olika instrument.

Börjar man titta på prober så skenar priserna iväg rätt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...