Gå till innehåll

Havsorm


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jag såg ett program på TV om när de höll havsormar för framställning av serum...de hade ett par stycken i något som var stort som en simbassäng, tydligen var det i minsta laget enligt experterna.(De var riktigt långa, ja, ormarna alltså inte experterna.) Dessutom är de extremt aggressiva och skygga..ormarna gömde sig hela tiden bakom ett slags nät som fungerade som ett gömställe.

Tyvärr så är det nog rätt knepigt. Fast korallormar kanske är mindre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er.

Den erfarenheten, det jag sett på tv och läst om havsormar så är dom inte allt aggressiva eller speciellt skygga.

Man bör även skilja på havsormar och vattenlevande orm. Den bilden som Laggeman visar ser ut som en Laticauda colubrina men samtliga ormar som jag såg när jag jobbade i Thailand var en vattenlevande art vid ett namn som jag inte kommer ihåg nu. Visst var den giftig men inte mycket giftigare än en svensk huggorm.

Havsormar har en tillplattad svans så att den kan röra sig snabbare i vatten. Vattenlevande ormar har bara en något tillplattad svans om ens det.

Men som MariaL säger så tror jag att det är svårt att ha dom i ett akvarie.

För övrigt är korallormar landlevande. Jäkligt snygga men dom skulle nog dö om du stoppar ner dom i ett akvarie.

/Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er.

Den erfarenheten, det jag sett på tv och läst om havsormar så är dom inte allt aggressiva eller speciellt skygga.

Man bör även skilja på havsormar och vattenlevande orm. Den bilden som Laggeman visar ser ut som en Laticauda colubrina men samtliga ormar som jag såg när jag jobbade i Thailand var en vattenlevande art vid ett namn som jag inte kommer ihåg nu. Visst var den giftig men inte mycket giftigare än en svensk huggorm.

Havsormar har en tillplattad svans så att den kan röra sig snabbare i vatten. Vattenlevande ormar har bara en något tillplattad svans om ens det.

Men som MariaL säger så tror jag att det är svårt att ha dom i ett akvarie.

För övrigt är korallormar landlevande. Jäkligt snygga men dom skulle nog dö om du stoppar ner dom i ett akvarie.

/Hellman

Intressant. Finns säkert nagon som har ormar i akvariet. kanske skall posta en fraga pa Reefcentral?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er.

Den erfarenheten, det jag sett på tv och läst om havsormar så är dom inte allt aggressiva eller speciellt skygga.

Man bör även skilja på havsormar och vattenlevande orm. Den bilden som Laggeman visar ser ut som en Laticauda colubrina men samtliga ormar som jag såg när jag jobbade i Thailand var en vattenlevande art vid ett namn som jag inte kommer ihåg nu. Visst var den giftig men inte mycket giftigare än en svensk huggorm.

Havsormar har en tillplattad svans så att den kan röra sig snabbare i vatten. Vattenlevande ormar har bara en något tillplattad svans om ens det.

Men som MariaL säger så tror jag att det är svårt att ha dom i ett akvarie.

För övrigt är korallormar landlevande. Jäkligt snygga men dom skulle nog dö om du stoppar ner dom i ett akvarie.

/Hellman

Stämmer Hellman, visst var det en Banded Seasnake.

Och vad jag har läst mig till så är de väldigt giftiga, så det beror väl på vem som får säga sitt antar jag. Skulle vara intressant med en giftskala, så man kunde jämföra med andra reptiler.

Däremot har de väldigt liten mun och korta huggtänder vilket gör att risk för att bli biten är liten, speciellt om du har handskar på dig när du dyker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Most cases of people being bitten by sea snakes involve fishermen bitten when sorting through a catch from a net. The venom is composed of powerful neurotoxins (affect nervous system) and sometimes myotoxins (affect skeletal muscles), with a fatal dose being about 1.5 milligrams. Most sea snakes can produce 10-15 mg of venom.

Källa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en banded seasnake (eller snarlik art) som speglade sig i cyklopet när jag snorklade i Thailand, sedan smet den under magen och kittlade mig lite med svansen :). Inte alls speciellt aggressiva med mycket små höggtänder och har ett gift motsvarande en kobra ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en banded seasnake (eller snarlik art) som speglade sig i cyklopet när jag snorklade i Thailand, sedan smet den under magen och kittlade mig lite med svansen :). Inte alls speciellt aggressiva med mycket små höggtänder och har ett gift motsvarande en kobra ungefär.

Antar att då känner man att man lever...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...