Gå till innehåll

projekt Pico-rev


chaboo

Rekommenderade inlägg

Har haft ett uppehåll från denna hobby i ett par år nu men känner att det kliar mer och mer i mina salthänder så idag så gjorde jag slag i saken, hade ett akvarium på 16l som får duga 40*20*20 så slipper jag övertala frugan åkte och köpte en Rio Nano skummare och hela 2kg sten salt hade jag köpt tidigare och sedan hem och blanda ihop allting, skummaren är i största laget kanske men har hellre en just ifall att.

Så nu är det väl bara att luta sig tillbaka läsa lite här på forumet och annat matnyttigt för att komma ikapp med kunskapen på dagtid och lysa med ficklampa på natten ;)

teknik just nu är en pump 200l/h och rio skummare upp till 100l, planerad teknik blir att leta efter ett lagom bra ljus till detta projekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har funderat lite på detta med lyset och försökt läsa till mig mer info om det med, funderar då på att köpa en skrivbordslampa med kompaktlysrör frågan är då om det räcker med 9w för mitt lilla kar eller om man ska dra på 11w och var hittar man bäst dessa lampor som inte ger gult ljus, lite hjälp här från er mer kunniga inom ämnet vore önskvärt.

Tanken är att enbart köra mjuk koraller i denna och ev. nån räka och snigel, det blir för trångt vilken fisk jag än väljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns kompaktlysrör på 11w "för skrivbordslampor" i saltvattensfärger på Simontorp/Dogman.

Det bör din ordinarie handlare kunna ta hem. Jag har en sådan på 7200K + en vanlig i taklampan i gillestugan. Ljuset är inte så glåmigt 2700K längre som i vanliga lysrörslampor. Känns skönt men jag undrar hur många av mina gäster som lagt märke till det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ikea har skrivbordslampa på 11 watt kompaktrör (Classe också). De drosslar som sitter i dessa lampor tar allt från 7 watt till 11 watt. Aquatic Nature har lämpliga "saltvattenslampor" som passar, bla en med ena delen blå - andra vit. AN salufördes som Stig skrev av Simontorp - numera Doggman (snart i alla fall). Bör räcka för de mer enkla korallerna i ditt kar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inne på claes olson och köpte en lampa som jag måste bygga om lite så den passar in bättre, men hittade dessa som jag tror är knapp koraller.

koralljc7.jpg

Sedan en bild med nya lampan, har beställt ett kompaktrör med blått och vitt sken som borde komma under veckan. ska även under denna vecka ta de första testerna på vattnet.

nyastemq5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...