Gå till innehåll

Placering av sump med teknik


shelby67

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att planera ett saltavttenakvarium på 500 l som skall stå i vardagsrummet, vi bor i ett 1,5 plans hus med oinredd källare, min tanke är att placera sumpen med skummare och övrig teknik nere i källaren, för att slippa ljudet och slabbet med vattnet runt dessa, källaren är dock ouppvärmd men dock isolerad så att den håller som lägst 10 grader på vintern och som högst 15 grader på sommaren.

Finns det någon som provat liknande, eller kanske kan tala om för mig dom direkta nackdelarna eller fördelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora fördelen är att du atagligen inte behöver ha problem med värmen som de flesta av oss andra har. Dessutom så tar du upp at det är bekvämt att vara där och jobba med karet istället för i underskåpet.

Nackdelen är väll i så fall att det krävs större returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora fördelen är att du atagligen inte behöver ha problem med värmen som de flesta av oss andra har. Dessutom så tar du upp at det är bekvämt att vara där och jobba med karet istället för i underskåpet.

Nackdelen är väll i så fall att det krävs större returpump.

Ok, tror du att det går det att säga på ett ungefär vilken storlek av returpump jag kommer att behöva, höjdskillnad mellan sump och ovankant akvarium blir max 3 meter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min tanke är att placera sumpen med skummare och övrig teknik nere i källaren, för att slippa ljudet och slabbet med vattnet runt dessa, källaren är dock ouppvärmd men dock isolerad så att den håller som lägst 10 grader på vintern och som högst 15 grader på sommaren.

Finns det någon som provat liknande, eller kanske kan tala om för mig dom direkta nackdelarna eller fördelar.

Kan hoppas att Elnico på forumet ger lite svar hur han gjort med sin sump i källaren

Ok, tror du att det går det att säga på ett ungefär vilken storlek av returpump jag kommer att behöva, höjdskillnad mellan sump och ovankant akvarium blir max 3 meter

Flödet beror lite hur man vill ha det. Vissa kör med 1000l/h genom sumpen och andra dessto mer. Själv har jag ökat min volym/h 3ggr vad jag hadde innan, ser ingen nackdel med detta vattnet kommer bli igenom skummat ändå.

Så mitt tipps köp en som levererar 8000-10000L/h med lite vinklar etc på vägen upp så kanske det ändå "bara" är 5000L/h

Bra pumpar jag hadde titta på

1: red dragon 8200 L/h max tryckhöjd 4,0m 75W

2: red dragon 10.000 L/h max tryckhöjd 4,0m 98W

3: Laguna powerjet 9000 free-flow tryckhöjd max.3,7m 100W

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hoppas att Elnico på forumet ger lite svar hur han gjort med sin sump i källaren

Flödet beror lite hur man vill ha det. Vissa kör med 1000l/h genom sumpen och andra dessto mer. Själv har jag ökat min volym/h 3ggr vad jag hadde innan, ser ingen nackdel med detta vattnet kommer bli igenom skummat ändå.

Så mitt tipps köp en som levererar 8000-10000L/h med lite vinklar etc på vägen upp så kanske det ändå "bara" är 5000L/h

Bra pumpar jag hadde titta på

1: red dragon 8200 L/h max tryckhöjd 4,0m 75W

2: red dragon 10.000 L/h max tryckhöjd 4,0m 98W

3: Laguna powerjet 9000 free-flow tryckhöjd max.3,7m 100W

Nu har jag inte tittat på dess pumpar, men med en tryckhöjd på 3m tror jag itne en pump med max höjd 4m klarar detta. Kom ihåg att på 4m klarar de i princip 0.

Skall själv ha sump i källaren och har valt en pump med 8m tryckhöjd. Den valda jag iofs för att den råkade vara tillgänglig begagnat när jag skulle ha pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dubbla sumpar i källaren på totalt nånstans 250 liter, pumpar med en AquaBee 3000UP ca 2 meter, ger runt 1000-1500 l/h. Temperaturen i rummet ligger runt 15-17 på vintern och 19-20 på sommaren

Fördelar.

Ett helt rum till all teknik, behöver inte rota runt under karet hela tiden. Kan hålla på med vadsomhelst hur mycket som helst. Vatten draget i rummet och avlopp i golvet.

Tempen ligger stabilt ca 1 grad högre än under vintern oavsett temperatur på sommaren med 250w MH på.

Nackdelar.

Den temperatursänkande effekten under sommaren sänker även på vintern, dock mer och utan värmetillskott utifrån i huvudkaret. Så då behöver vattnet värmas istället ordentligt, hade jag inte planerat för.

Avdunstning och luftfuktighet, började med stängd dörr till rummet för att hålla värmen kvar därinne på vintern, det resulterade i tropisk fuktighet i rummet vilket inte är helt lämpligt. Bättre nu med öppen dörr och ena sumpen har täckglas. Kommer troligen även värma upp rummet nu när temperaturen sjunker i höst.

Som slutsats tycker jag det är en överlägsen lösning, dock med sina små avigheter som man får lösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16885&highlight=sump+k%E4llare

Där finns kanske lite:-)

Kan bara kostatera att det e underbart med ett eget rum till allt sölande...ingen ilsken hustru längre=)

Enda nackdelen e som Zacke säger, det blir gott nerkylt! Jag har 2*100w doppvärmare och det räcker inte till på vintern. Trots 500w belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som husägare måste man tänka på elkostnaderna:) men rent generellt så brukar man väl säga att det går åt dubbelt så mycket energi att kyla som att värma. men vad det gäller uppvärmning så kanske det bara gäller dom kallaste dagarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njaa.....:-/

Jag ska faktiskt isolera sumpen från ytterväggen. Tänkte att 2cm frigolit skulle isolera såpass mycket att jag inte behöver värma det nu på sommaren. För mina Doppvärmare går igång ibland nu oxo.

Kan ju meddela att vattentempen inte går över 25 grader, trots att det varit 30 grader i skuggan här. Och då naturligtvis med all belysning tänt.

Men fördelarna överstiger nackdelarna så kör på!

Har du platsen, så köp/bygg den största sumpen som får plats, du kommer inte ångra dej=) Det är ju bara fördelar med stor sump, mer vatten och mer plats för teknikgrejer.

Jag kan väl tillägga, köp en bra returpump, jag e supernöjd med min HLP8070S, den pumpar bra, tyst och är enkel att göra ren. Jag pumpar upp 1000-1500 liter till karet kanske, resten går till fosfatfilter, kalkreaktor och closed loop över DSB.

För en sak e säker, ALLA pumpar tappar kraft när dom ska lyfta 3 m!

-Det ska ju gå igenom böjar o rör förutom höjdskillnaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man ha för stor sump?!;-) Joo , du har säkert rätt....

Ang. skummare så är jag sj imponerad av HS-skummarna. Dom finns både som interna och externa.

Fina grejer, med svetsade skarvar istället för limmat.

BK, BM och KZ har väl oxo bra rykte. Sök begagnat på forumet=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

elNico Det finns pumpar som är i stort sett opåverkade av 3m. De kostar dock mer än de smakar, och oftast producerar de inte sådana flöden att vi skulle bli nöjda.skruvar och kughjulspumpar är väll det vanligaste för pumpar som klarar kraftigt restriktiva flöden.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag rensat lite i källaren för att kunna börja bygga Sump/pumprum är det bäst att beställa ett " färdigt" kar för sumpen dvs måttbeställt, finns det några bra ritningar på dessa hur man utformar dom osv.

Alltså jag börjar ifrån noll, så det blir till att köpa nytt av det mesta, min tanke är att satsa på kavlitetsgrejer på en gång, men tar gärna emot tips på utformning av systemet på bästa sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att min sump blev bra.

Men hade jag gjort om den så:

-Större tömningsbart fack för vattenbyte. Nu rymmer det facket kanske 50 liter, men ibland vill man göra större vattenbyte. Eftersom jag har sumpen på en bänk görs det enkelt med en bottenborrad kran. Jag stänger av returpumen, tömmer mittenfacket o fyller på nytt. Skummaren står även i detta fack.

-Bättre bubbelfälla. Eller en ordentlig bubbelfälla, jag hade bråttom och gjorde bara en baffel(heter det så?), jag skulle gjort fler!

Men som helhet, min sump e lång o smal, L:200 B:35 H:40, jag ser det som en fördel. Det rymmer mycket vatten, 280liter, samtidigt tar den inte så stor plats eftersom jag kan smyga upp den utmed en vägg. Det är dessutom lätt att dela av den i olika fack.

Söker du på forumet finns det färdiga skisser på lite olika koncept. Jag har köpt Mangrove frön nu så det ska jag ha i DSB:s slut tänkte jag=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag byggde en "hylla" och delade upp det på 2 sumpar. Detta pga att jag ville spara golvyta över avlopp och ha fri bänk på andra sidan. Det är med andra ord avrinning från övre sumpen till undre. Övre sumpen är ett endaste stort fack och nedre har 2 fack varav det sista är mindre, så det inte pumpas upp för mycket vatten om det vill sig illa, och enbart inhyser returpump.

Fördelen med detta är att jag har belyst i övre sumpen med Caulerpa och obelyst nedre med enbart sten och kan koppla bort en av dem ur systemet väldigt enkelt om det skulle behövas.

Nackdelen är att den nedersta sumpen måste rymma vatten från både akvariet och övre sumpen om returen stannar av någon anledning. Likaså blir det lite trångt över den nedre sumpen och den övre sumpen hamnar lite högt upp, men det ser jag inte som något större svårighet.

För att säkra så inte översvämmning sker i vardagsrummet har jag även kopplat en Nexa fjärr som man styr lampor och annat med så den slår av returen om vattennivån stiger för högt i akvariet. Anledningen till att det blir en fjärr är att slippa dra kabel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...