Gå till innehåll

Juwel Rio 125


ramq

Rekommenderade inlägg

Sådärja. Nu står karet i tvättstugan med utskuret bottenglas.

En fråga: Är det någon som har några tips om hur man bäst rengör fog-ytorna från gammalt silikon/fett? Jag har just nu en rakbladsskrapa som skapar vissa irritationsmoment, men hur jag en drar med den så verkar jag inte få bort den absolut sista "hinnan" som blir kvar...?

Sedan återstår det att ta måtten och ringa glasmästaren på måndag.

Sedan nästa fråga: Bottenglaset tog jag samma dimension som orginalet, men nu när jag har chansen kan jag öka på några millimeter i bottenglaset. Är detta klokt?

Sist men inte minst - jag ska försöka hitta ett svart liggunderlag att skära ut som ska täcka undersidan av karet för att jämna ut eventuella ojämnheter mellan bänkten och akvariet. Plastramen som sitter på undersidan är ju mest för syns skull och påverkar så vitt jag vet inte funktionen.

Men en heltäckande mjuk foam under så känns det lite säkrare? Vad tror ni?

(hade en sån skiva under ett aluram-akvarium på en träbänk för många år sedan och där gick det finfint)

Jag vill INTE att karet spricker igen! (Frugan hotar med att flytta om detta händer och det är inte en lögn)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Låter ytterst vanskligt att byta skivan i botten och få det lika bra som när den tittade ut från fabrik första gången. Ska du inte bara få ett nytt uppbyggt? Kan ju inte skilja så ruskigt i pris och då vet du att det inte är några spänningar.

Jag vet inte om du följt hela storyn, men när jag hämtade upp karet så var det otroligt repigt och halvdant, så beslutet blev att byta front och sidoglas. Det resulterade också i att det blev vitglas, motför orginalets "gröna" standardglas. Det är skillnad som natt & dag.

Alla rutor är av samma dimension som orginalglasen och byggd likadant som orginalet.

Det är femte karet jag bygger, så det känns inte som något nybörjarmisstag. (annat än att jag förmodligen missade balanseringen mot underlaget)

Prova med ett radergummi för den sista hinnan. T-sprit eller aceton gör att rakbladet tar litet bättre.

Tack. Ska prova det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Akvariets bottenskiva är nu monterad. Den här gången har alla försiktighetsåtgärder vidtagits ifall nu bänken och/eller golvet är ojämnt åt något håll. Det blev en 8mm skiva istället för tidigare 6mm, så förhoppningsvis medför detta ytterligare hållfasthet.

Hörnfogen och överrinningskammaren limmades tidigt igår kväll så det ska få stå några dagar eller en vecka för att verkligen härda ordentligt innan det blir vattenprov.

Ser verkligen fram emot att få fylla upp burken nu, även om jag vet att det är låååång väg kvar. Rördragning ska fixas och jag ska även se över belysningen. Visserligen har jag en T5-armatur som är redo att kopplas in, men jag har ett ess i rockärmen som jag är rätt nyfiken på att prova...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dåligt med några svar på den frågan, så det blev utifrån egen bedömning.

Har fyllt karet till 80% nu och det ser bra ut. Har satt klammer för rören på baksidan för skummaren och det börjar klia rätt ordentligt i fingrarna igen.

Funderar på en Vortech MP10.

Tror ni det duger eller ska man kliva upp på en MP20? Det är ju en viss skillnad i pris och storlek på dom och jag har bara hört lovord om MP10.

Ska man kanske ha 2st, eller är det att slänga pengarna i sjön?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns mängder av anledningar, men en av dom är ljudnivån och att själva motorn sitter utanför karet. Delen inuti karet blir klart mindre synlig också i och med detta. Styrdosan till den är rätt avancerad också med vågsimuleringar osv, något som jag upplevde Tunze 7095 Multicontroller var rätt så knölig att ställa in på korta frekvenser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten uppdatering såhär långt:

post-2432-14468918235153_thumb.jpg

Som ni ser är det PVC-dragning på hög nivå. Hittills har jag bara kommit till avlopp för ytvattenavrinning till skummarpumpen (25mm röret) och avloppet för closed-loop (32mm röret) systemet. Efter ett par vändor med hjärncellerna så fick jag till slut till det som jag ville ha det.

Jag fick göra avkall på en bit fast rördragning till förmån för slang till lilla Ehem-pumpen (som driver skummaren), men i gengäld har jag 60% ledigt utrymme i nedre delen av skåpet.

Till vänster om pumparna tänkte jag förlägga antingen kemikaliebehållarna (för balling) eller en behållare för osmosvatten. Om hyllan kommer att få vara kvar eller inte får framtiden utvisa. Eventuellt att jag kapar den på mitten och gör något skoj, men just nu får den sitta där.

Djupet är ett problem i dom här skåpen och det är mindre djupt än karet. Det gör att jag har strax över 20cm att förfoga över. Min dröm om att kunna inrymma 3st 5L plastdunkar lär knappast bli verklighet, är jag rädd...

post-2432-14468918234943_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår fick jag min TDS-meter för att kolla hur osmosmembranet mår. Jag hade mina misstankar och var på väg att beställa ett nytt membran och förfilter i samma veva, men hejdade mig i sista stund och tur var väl det.

Ingående vatten: 52ppm

Utgående vatten: 0ppm

Båda började c:a 10ppm högre men stabiliserade sig på ovan siffror.

0ppm känns otroligt, inte sant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Innerst inne så känns det riktigt skönt just nu.

Limmade avrinningsrören nu och det gick till 99.9% bra. Återstår att prova ut lite olika lösningar på returen från closed-loop systemet. Är inne på att sätta ett T-kors med kran för eventuella framtida behov. Vad tror ni om det?

Mitt LED-projekt får ta den tid det tar för jag har ju min ATI 6x24W som kommer står för det initiala ljuset och det räcker långt.

Sedan kom ju en rolig leksak med posten för bara 30min sen:

post-2432-1446891823533_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2st Tunze stream 6055 eller 6105?

Vad röstar ni på?

Nanostreamern är billigare och mindre, potentiellt mindre ljud också.

Större streamern är dyrare och större, men har tillräckligt med kapacitet för ifall man uppgraderar karet och i den här burken kan man köra med lägre varvtal = mindre oväsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte tillräckligt med drag i Vortech'en för vad jag hade tänkt med karet, så jag vill nog köra i ett par Tunze också.

Båda modellerna är styrbara, så frågan är om jag tar i lite för mycket med ett par 6105:or? Det är ju nästan dubbla effekten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lutar åt att jag införskaffar 2st Tunze 6105:or inställd på lite lägre varvtal än fullt blås, det borde borga för låg ljudnivå.

Vortech MP10:an var lite för lite flås i för min smak, men å andra sidan är den tänkt för nano-akvarium så...

Här är lite bilder på färdigställandet av min closed-loop med Deltec HLP4040. Fullständigt makalöst vad tyst den är! Inte ens med skåpet öppet hör man att nånting är igång, och ändå är den inställt på full effekt!

(lägger man örat emot kan man höra ett svagt brummande)

post-2432-14468918293231_thumb.jpg

Vänstra bilden var tagen några dagar sedan med dom flesta bitarna limmade men den högra visar HLP:n i full action. Det tog ett tag att lirka ut all luft i rören, men när det var gjort så blev det ett rejält drag i systemet och ljudnivån sjönk till absolut noll.

En klar 5-poängare!

Nu blir det en tyskbeställning och sedan komplettering med lite små bitar slang och PVC för skummaren.

post-2432-14468918293037_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Sitter precis i ångorna av Tangit och känner mig nöjd över min prestation - sista rörbiten är limmad och kvar återstår härdningen av limmet innan det blir en uppfyllning och därmed genomsköljning av återstående skräp i rör osv.

Nu är det bara att hoppas på att min returledning från skummaren kommer att fungerar som väntat och att det inte är något läckage någonstans - rören på baksidan i första bilden i förra inlägget har fått ett par unionkopplingar för att kunna lossa karet vid behov. Last minute changes are the best...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är karet fyllt igen och jag håller som bäst på att köra in mina nya Tunze 6055:or. Däremot skummarlösningen fick ett enormt bakslag - jag lyckas inte få bort returbubblor från avrinningen från skummaren. Röret är dessutom för långt så det blir lite för mycket mottryck så vid ett strömavbrott skulle skummaren flöda över innan returröret hinner ta hand om resterna.

Ett alternativ jag provade ut var ett kortare returrör som slutar i "fel" ände av akvariet, men det visar än en gång på att det uppstår bubblor när returvattnet går ner i karet igen. Mig veterligen finns det inget sätt att stoppa dessa annat än att försöka använda någon form av skumgummisvamp eller liknande och det känns som att detta kommer bli en källa till konstant underhåll?

Så, min plan-B blev att jag beställde en BubbleMagus BMQQ från HongKong (då Triton verkar ha slut på dessa) och den lär dyka upp inom sinom tid.

Jag passade på att handla lite K-Z salt i julrean som var och nu står en kartong med 20kg salt vid karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Kul att du är tillbaka på banan och att saltvattensguiden finns i iPhone. Sitter med en grogg i handen och väntar på att bastun skall bli varm i Åre efter en härligt solig dag i fjällen. Känns kanon! Jag måste åka förbi och titta in progressen på akvariet, pumparna och rördragningen i synnerhet, hälsa familjen. MVH Fredrik& Lina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså, så Fredrik har hittat hit? Kul!

Här står det still, måste jag tyvärr meddela. Skummaren fungerar, men det blir en aning för högt mottryck i röret för avrinning ner i akvariet, samt att det blir en kul splash-effekt när vattnet träffar vattenytan från röret = bubblor. Bläh.

Har provat ut ett antal olika kombinationer, till och med införskaffat en Bubble Magus BMQQ-skummare som nu är min sista utväg innan jag kastar in handduken.

Just nu är jag väldigt less, så less att om någon skulle erbjuda ett komplett kar typ Deltec i 10kkr-klassen hade jag köpt det direkt, för då hade allt varit klart för att bara fylla upp med innehåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt, returen uppe i karet.

Som det ser ut nu missade jag precis en Tunze Nano Reefpack här på SVG som jag gladeligen hade köpt för att prova ut istället för min lösning, men den var såld. Får se om slantarna mäktar med att införskaffa en ny istället... Måste få till det här nån gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...