Gå till innehåll

Väldigt grumligt och brunt vatten


DistantHoller

Rekommenderade inlägg

Testa ditt kranvatten på silikat, saliferts test funkar även på sötvatten...då kan du se originalsilkathalten i vattnet, min erfarenhet är att silikat alltid är omätbart i akvarievattnet pga. utfällning/absorbtion. Jag tror inte testet är för gammalt.

Om det är silkatrelaterade problem du har så tycker jag inte att du ska byta vatten alls på ett tag...du bara tillför mer silikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAg hade också problem med alger. JÄTTE problem. Greger tjatade på mig att använda osmos så tillslut köpte jag ett sådant av honom. Nu kan jag inte leva utan den! Använder bara osmosvatten. JAg har bla ett litet akvarium där jag inte kan ha någon större cirkulation. Det var så mycket alger att det växte på fiskarna! Men efter att ha släckt ljuset några dagar och börjat med osmosvatten blev det sakta bättre. Sedan dess har alla mina problem med alger försvunnit. Bara min macro växer nu. Och det trotts att jag inte använder varken skummare eller någon teknikk förutom cirkulationspumpar förstås. Så numera använder jag bara osmosvatten och lyssnar alltid på det Greger säger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder osmos nu också med silikatfilter, men det jag undrade var: hur mycket vatten kan jag byta i mitt 120L? 10-20L om dagen? Hur länge max utan att något tar skada?

Jag vet inte om andra här håller med mig men jag skulle inte rekommendera att göra för stora vattenbyten för ofta. Jag skulle inte göra med än 10-20 liter i veckan och låta det ta den tid det tar. Ta det lungt. Den enda "sanningen" när det gäller saltvatten är att ha tålamod. Ge det lite tid. Du kan ändå inte förändra saker över en natt. Har man för bråttom börjar alltid något annat att strula i stället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...