Gå till innehåll

Väldigt grumligt och brunt vatten


DistantHoller

Rekommenderade inlägg

Har ett allvarligt alg?-problem, Det ser i mina ögon ut att vara kiselalger men när jag har läst om dom på nätet så verkar de inte flyta omkring och grumla vattnet. Jag får nämligen extremt grumligt vatten (brunt) redan efter c:a 30-60 minuter efter det att jag har slagit på belysningen, det bruna lägger sig också på allt i akvariet. Under natten så klarnar vattnet nästan helt och "skiten" i sand och på stenar verkar försvinna till en stor del.

Bakgrund:

Jag har flyttat mitt gamla 50L till ett 120L med c:a 10-12 kilo LS varav c:a hälften är från det gamla akvariumet, 2 kilo ny sand. Jag skummar också naturligtvis.

Nitrat är inte mätbart

Fosfat är inte mätbart

Jag har 5 sniglar som verkar må bra. 2 clowner och en putsarräka som också verkar må bra men är lite mer skygga nu.

Bilderna är tagna c:a 10 minuter efter det att jag har tänt belysningen,

SDC10027.jpg

SDC10024.jpg

SDC10022.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har burken varit igång?

jag antar att du inte använder osmosvatten!

Låt akvariet vara släckt några dagar, det finns ingen anledning att elda på ytterligare.

pH & kH ??

Ta ur korallskeletten, det enda dom gör är att samla på sig skit och fulalger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har burken varit igång?

jag antar att du inte använder osmosvatten!

Låt akvariet vara släckt några dagar, det finns ingen anledning att elda på ytterligare.

pH & kH ??

Ta ur korallskeletten, det enda dom gör är att samla på sig skit och fulalger

Jag använder tyvärr inte osmosvatten, pH-värdet var mellan 8-8,5 (Sera-test som inte är så exakt). kH har jag inget test för ännu.

Akvariet har varit igång i c:a två veckor (flyttade som sagt över från det gamla och la i lite mer ny sten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakgrund:

Jag har flyttat mitt gamla 50L till ett 120L med c:a 10-12 kilo LS varav c:a hälften är från det gamla akvariumet, 2 kilo ny sand. Jag skummar också naturligtvis.

Nitrat är inte mätbart

Fosfat är inte mätbart

Skummare?

B!

Har du möjlighet så låna eller köp ett UVC, det kan vara svävande bakterier som helt enkelt får en massa energi när belysningen tänds. Vilken skummare kör du med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egen brun?

Som ren amatör tror jag ändå det kan härledas till att du inte använder osmosvatten. Massa silikater och dyligt i vattnet. Nu tar inte en osmos bort silikat till 100%, men...

Man skulle kunna tro att det är egen brunn... :) Vattnet är kommunalt (Roslagsvatten). Ska försöka få tag i en osmosanläggning. Hade en lite UVC-"pump" liggandes.. får testa om det kan funka men den är ganska klen (500L/t).

Kan det vara någon vits med att dosera lite vodka? (1ml per 100L)

p.s. Jag använder en SeaClone-skummare (SeaClown)... Men trots det så skummar den ut en del skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina dinos försvinner när jag släcker belysningen, men kommer fram när belysningen tänds igen. Kanske är dinos du har.

Jag har inga luftbubblor som sitter fast i det bruna. Det "dammar" när man rör vid det, så det är inget "slem". Samt att det bruna även flyger omkring i vattnet och gör vattnet väldigt grumligt. Men som sagt det lugnar sig/försvinner efter en natt, för att sedan återkomma så fort ljuset tänds.

p.s. Bör kanske tillägga att sniglarna äter det bruna med god aptit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken skummare kör du med?
Det var det jag funderade på. Att han skummar visste vi ju.
p.s. Jag använder en SeaClone-skummare (SeaClown)... Men trots det så skummar den ut en del skit.
Redan orginalet har får en del kritik om jag inte minns fel, för att den inte skummar tillräkligt nogrant. Du kan inte låna, och prova med en extra skummare, och se om problemet försvinner med "överskumning" ?

Om så är fallet ska det gå att kapa / dra upp innerröret på din skummare, samt ersätta luftventilen med en som tillåter nogrannare justering, och avslutningsvis byta ut pumpen mot en kraftfullare, allt för att öka prestandan på skummaren. Jag hade dock inte gjort det om jag inte konstaterat att det var där mitt problem låg, så låna om möjligt en annan skummare först.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle kunna tro att det är egen brunn... :) Vattnet är kommunalt (Roslagsvatten).

oj.. roslagsvatten?! nu va det länge sen jag va just i Knivsta men jag vet att i Herräng så e det en jävla massa metaller i vattnet (tror det e främst järn) och när min killes föräldrar jobbade i Hallstavik så vågade de knappast dricka ur kranvattnet..

men.. det kan ju variera :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här ser ut som ett silikatrelaterat problem, har således inte ett skvatt med vare sig aktivt kol eller skummaren att göra.

Seaclone- skummaren funkar alldeles utmärkt förutsatt att den är rätt riggad - så det du behöver (förutom en osmos med silikatfilter) är en silikat adsorber för saltvatten.

Eftersom det regnat mycket nu ett tag är det mycket mer silikat/kisel i vattnet än "normalt"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var på akvariehobby (Uppsala) idag och fick tag på ett silikattest (Salifert) tyvärr hade de bara kvar ett testkit som hade bäst före 09-2007 (fördelen var att jag fick det gratis).

När jag använder det så visar det på 0 i silikat. Kan man lita på det fast det är 1 år för gammalt? Vad är era erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte litat på det testet, det finns ju en orsak till datummärkningen. För det andra tror jag att alla silikat tester blir missvisande pga alger, sten å annat liv i karet tar upp kisel från vattnet och binder upp det i sig själva, alltså inget silikat kvar i vattnet att mäta. I ditt läge är det bara is i magen som gäller. Släck ner karet, i med en strumpa UltraPhos sil. Vänta ett par veckor. Börja försiktigt med ljuset 1tim/dag. Byt mediat i strumpan med max 2v mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...