Gå till innehåll

Keramisk eller inte???


Micke.T

Rekommenderade inlägg

Jag ringde till zoo affären idag som säljer saltvattens fisk mm. Ska ha en typ powerheasd pump som ja kan koppla på min ytavrinnare, frågade efter en pump o blev rekomenderad en yet pump...MEN det är inte keramisk pinne i, det ska det väl vara sa ja, men nej sa han dom använde han o det var inga problem...snälla snabbt svar ska det va kermisk eller behövs det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller syrafast stål så är det så att det är mindre risk för rost så länge det är i vattnet än precis sidan om vattnet.

Jaha, och hur många kommer tro på de orden :snurrig:

Men det är faktiskt så och här är anledningen:

Om man har rostfritt eller syrafast stål intill saltvatten och det kommer stänk på stålet så kommer det stanna kvar saltavlagringar när själva vattnet dunstar. Dessa saltavlagringar blir oerhört aggresiva om de inte sjöljs bort av nytt vatten. Resultatet blir att man kommer få en rostfärgad yta på stålet. Vill man så polerar man bara bort denna missfärgning och sen är stålet hur fint som helst igen.

Så länge däremot stålet är i vattnet så är det mycket mindre risk för några rostfärgade beläggningar. Det är till och med så att man har syrafast stål i simbassänger som har klor i vattnet. Detta fungerar bra så länge stålet är i vattnet men det blir inte bra om det sitter sidan om. Anledningen är att saltet inte får fäste utan sköljs av hela tiden av vattnet.

Ett exempel är tex operahuset i Köpenhamn där man gjort alla glaspartier och entrédörrar med syrafast stål. Huset ligger vid havet och utsätts för saltstänk lite då och då.

Problemet med detta bygge är att det har ett enormt takutsprång vilket gör att rgenet aldrig når in att kunna skölja av stålet med resultat att det blir missfärgat. Den sida av huset som inte har takutsprång är dock som ny.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan har två sidor - 1 -> sker det någon korosion; 2 -> är det i så fall skadligt i ett normalt saltvattensakvariet.

På fråga 1 är svaret ja - om vattentemperaturen är över 18 grader så rostar även nedsänkt syrafast stål i saltvatten. På fråga 2 är svaret nej - det rostar inte så mycket att varken hållbarheten eller vattnets toxitet påverkas (gäller alltså en rotorpinne i en pump).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sjuttiotalet hade jag Sacempumpar med stålaxel i saltvatten ungefär 6-7 år utan att det syntes något på axlarna. Nu har jag Aqua El pumpar som gått två - tre år utan att det syns på axlarna.

Men det finns kanske sämre pumpar...

Aqua Clear pumparna har bara gått något halvår i salt hos mig och jag har inte kollat dem än men det var någon saltis som körde med dem för runt tio år sedan så jag vågar pröva...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...