Gå till innehåll

RSM eller JBJ Nanocube


Puck

Rekommenderade inlägg

Hej!

Funderar på att uppgradera mitt guppyhotell till antingen ett RSM eller JBJ´s Nanocube (på 106l).

Det lutar mot JBJ eftersom den har en 150W MH som standard och är billigare... men någon som testat den burken? Försökte söka men hittade inte så mycket. Känns som att det kan bli en del värmeproblem där?

Hur bör jag gå tillväga? Kan jag köra igång på en gång och flytta vatten och invånare från 37´literskaret till det nya och bara fylla på med färskblandat vatten? Blir ju i princip som ett ~60% vattenbyte... Kanske fylla det till hälften och fylla på med mer vatten vartefter? Eller ska man dra igång det nya med lite sten, låta det gå in sig och sen flytta över det man ska ha kvar från det gamla? Skulle föredra det förstnämnda alternativet p.g.a. platsbrist..

Och till sist.. Förutom ev. värmeproblem, något problem med att ha ett saltkar vid fönstret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nm... Var helt inne på att skaffa ett så åkte iväg idag, men fick höra att modellen jag letat efter (JBJ) har dragits in/ska ersättas av en annan modell.. Så lägger väl det på is tillsvidare. Vågar inte köpa ett RSM pga jag läst om flera som haft skeva kar som spruckit, vill inte vara med om ännu en vattenskada haha.

Men Norgren, vad menar du med "lins effekten" ? Är det för starkt ljus för ett så pass litet kar eller är det pga de rundade hörnen...? Har för mig att RSM också har rundade hörn så är väl samma problem där då.

Föresten, är dessa kar (som är helgjutna på nåt sätt?) mer känsliga för stötar o.d. än silikonade kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Norgren, vad menar du med "lins effekten" ? Är det för starkt ljus för ett så pass litet kar eller är det pga de rundade hörnen...? Har för mig att RSM också har rundade hörn så är väl samma problem där då.

RSM har rundade hörn, JBJ är hela "framrutan" rundad vilket gör att jag tycker att det känns lite som att titta i en sk skrattspegel (om man inte tittar från sidan där rutan är plan). Det är helt enkelt en för liten radie på rundningen som gör brytningen "linsen" (akvariet) allt för påtaglig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt, bra uttryckt. Allt ser bra skumt ut helt enkelt.

Att RSM går åt pipan måste vara extremt sällsynt. Visst någon har nog spruckit och då internet är internet får folk reda på det. Dock får man nog ta hänsyn till hur många som sålts vilket förmodligen är en galet hög siffra. Statistiskt borde vara säkrare än att flyga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla kar med välvd framruta får den effekten, och det är väl mest en smaksak om man gillar det eller ej. AN Evolution har samma typ av ruta tex.

Visst är det så men både jag och Norgren tycker att den effekten var väldigt tydlig på JBJ'en jämfört med andra akvarier med liknande framruta. Men allt handlar ju om tycke och smak, det enda jag säger är;

  • köp inte JBJ'et utan att ha sett det på riktigt först (gäller väl vilket akvarium som helts iof),
  • när du ser det på riktigt, titta extra efter "linseffekten" och avgör själv om du tycker den är godtagbar eller inte, för det tycker inte jag.

Det är möjligt att Norgren helt enkelt inte gillar välvda framrutor men jag tror att han menade samma sak som jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för påpekandet om den välvda framrutan! Tänkte inte på det första gången jag såg det men har varit och tittat på det ett par ggr till nu och det är absolut något jag antagligen skulle komma att störa mig på.

Sant som du säger Norgren, ang. internet.. ;) Så RSM it is antar jag... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Min erfarenhet av RSM är inte så bra.

Jag va väldigt noga med att karet stod helt i våg.

Men efter ca 7 månader så sprack det i ett av hörnen.

Vad detta berodde på vet ja inte men det va ingen rolig upplevelse.

Men som sagt har de ju sålts väldigt många men när de händer en själv så kvittar ju de!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Min erfarenhet av RSM är inte så bra.

Jag va väldigt noga med att karet stod helt i våg.

Men efter ca 7 månader så sprack det i ett av hörnen.

Vad detta berodde på vet ja inte men det va ingen rolig upplevelse.

Men som sagt har de ju sålts väldigt många men när de händer en själv så kvittar ju de!

Det var ju inte roligt, men av nyfikenhet så måste jag fråga vilket hörn det var?

Dvs var det ett främre eller bakre hörn?

Om bakre, var det vänster eller höger? I akvariet eller sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Min erfarenhet av RSM är inte så bra.

Jag va väldigt noga med att karet stod helt i våg.

Men efter ca 7 månader så sprack det i ett av hörnen.

Vad detta berodde på vet ja inte men det va ingen rolig upplevelse.

Men som sagt har de ju sålts väldigt många men när de händer en själv så kvittar ju de!

Vad stod ditt akvarium på - orginalbänk eller en egen bänk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad stod ditt akvarium på - orginalbänk eller en egen bänk

Just ja, det var en fråga jag glömde, undrar också om det var ett "gammalt" dvs ett av de första, där tex skummaren hade en del som fick bytas ut eller ännu hellre serienummer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant puck, jag funderar också på att uppgradera till rsm eller jbj med mh, verkar som ett bra steg från ett 37 liters kar.. men funderar i det tysta på potentiella värmeproblem..

Men du säger att de har dragit in modellen? fick du någon förklaring?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske var det han menade, lät som att det slutat importeras i alla fall. Hursomhelst så blev det varken ett JBJ eller RSM (även om jag hittade grymt pris för det sistnämnda...)

Sitter med ett Clown nu tillsammans med Guppyt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...