Gå till innehåll

Vad använder ni


Micke.T

Rekommenderade inlägg

Nori, purpur och grön. (kirurger + Escenius bicolorn är tokiga i det). De vägrar äta röda alger.

Formula 2. (alla utom bangaierna, d v s kirurger, clowner, räkor, frökenfiskar)

Frysmat av olika sorter (oftast red plankon, mysis, gammarus, musselkött). Behövs för smörbultarna (som knappt hinner äta torrfoder) och bangaierna (som inte tar torrfodret alls).

Jag är mycket för frysfoder som tillskott och matar nog hälften fryst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag matar abra med artemi än så länge. både clownen och imperatorn och sandvändaren, blenniden dom andra käkar så det stänker om det. ska köpa mysis och krill med så man kan variera lite.. hört dom akn äta vanligt salladsblad med? nåt att rekomendera??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkmixen kan vara farlig på längre sikt för saltvattensfisk eftersom den har för lågt innehåll av essntiella fettsyror. (För fisk).

Nej, det tror jag inte. Skaldjur som räkor innehåller ju en hel del sådana fettsyror.Förhållandet mellan ärter och räkor i min mix är därtill c:a 30/70%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar än så länge nästan enbart med fryst: cyclops, räkrom, artemia, små räkbitar... Lite nori ibland också.

Ska väl skaffa mig nåt torrfoder nästa gång jag är nere på Marinakvariet, så kan man variera ytterligare.

vad e det för räkrom man ska använda? kolalde på rom på ica.. små glasburkar, men där e väl en amssa tillsatser elr e det inte det??? våga in köpa rom där..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70-90 räkor har mycket mer rom än 90-120. Och rommen innehåller mycket fett som ofta är det saltvattenfisk får för litet av i kosten.

Essentiella fettsyror behövs inte mest för förbränningen utan är mer byggstenar för tillväxten. Det behövs alltså mycket små mängder och det tar lång tid innan bristen blir akut om fisken är välnärd innan.

Är räkorna rensade är jag övertygad om att en brist kommer. Men tiden kan lika gärna vara ett år som några månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig:

Jag använder orensade räkor. Med skal, rom och allt. (Ibland har man ju även i fisk i räkmixen. Det kommer jag också ha i min nästa mix) Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle något underskott av det du är "orolig" för i en sådan mix.

Jag tror att en välkomponerad räkmix med bra fräscha ingredienser är näringsmässigt överlägset de flesta andra foder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig:

Jag använder orensade räkor. Med skal, rom och allt. (Ibland har man ju även i fisk i räkmixen. Det kommer jag också ha i min nästa mix) Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle något underskott av det du är "orolig" för i en sådan mix.

Jag tror att en välkomponerad räkmix med bra fräscha ingredienser är näringsmässigt överlägset de flesta andra foder.

hur gör ni den här mixen?`låter nyttigt. oskalade räkor, salladsblad, nori m.m och abra mixa ihop det till en sörja? åsså in i frysen? vem käkar räkskalen`? kräftorna???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Malm:

Jag använder en matberedare för att göra mixen. (Med en stark sådan kan man mixa det hela utan att behöva tillsätta något vatten.)

De ingredienser som är frysta måste tinas lite innan man börjar mixa.

Jag börjar mixa räkorna för att sedan mixa i de övriga ingredienserna. När alltsammans är en fin smet är det hela färdigmixat. Då blandar jag nogrannt i gelatinet(som är berett enligt bruksanvisningen). Och häller sedan ut smeten på en stor bricka. In med brickan i kylskåpet där det får stå i 4 timmar. (Detta för att gelatinet ska hinna binda.) Därefter in med brickan i frysen. Nästa dag kan man börja använda mixen.

När jag matar så tar jag fram en liten bit ur frysen och skär det i "lövtunna" bitar. Fiskarna verkar tycka bättre om att äta det i det "formaten" än om man lägger i en stor bit.

Alla fiskarna verkar gilla det. Min kirurg-putsarfisk-kejsare osv. (Även min räka gillar det. )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Malm:

Jag använder en matberedare för att göra mixen. (Med en stark sådan kan man mixa det hela utan att behöva tillsätta något vatten.)

De ingredienser som är frysta måste tinas lite innan man börjar mixa.

Jag börjar mixa räkorna för att sedan mixa i de övriga ingredienserna. När alltsammans är en fin smet är det hela färdigmixat. Då blandar jag nogrannt i gelatinet(som är berett enligt bruksanvisningen). Och häller sedan ut smeten på en stor bricka. In med brickan i kylskåpet där det får stå i 4 timmar. (Detta för att gelatinet ska hinna binda.) Därefter in med brickan i frysen. Nästa dag kan man börja använda mixen.

När jag matar så tar jag fram en liten bit ur frysen och skär det i "lövtunna" bitar. Fiskarna verkar tycka bättre om att äta det i det "formaten" än om man lägger i en stor bit.

Alla fiskarna verkar gilla det. Min kirurg-putsarfisk-kejsare osv. (Även min räka gillar det. )

okey, men vad använder du för ingridienser.. ska testa och göra en sån här mix då.. man kanske kan komma och hälsa på dig ne dag och kolla in ditt akvarium. 400 liter och har antagligen avrit igång ett tag.. skulle vara kul och ta sig en titt, kolla in räkmixen med kanske:D hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sist jag gjorde räkmix så använde jag följande ingredienser:

550gr räkor

250gr ärter

15g musslor

1% vitlök (i tron att detta är bra för min kirurg)

Astaxanthin

Nästa gång jag gör min mix så kommer den nog se lite annorlunda ut. Inga musslor, astaxanthinet kommer bytas ut mot lite spirulina, tillägg av lite fisk i någon form(får se vad jag får tag på.) Lite vitaminer ska också i.

(Angående mitt kar( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24238 ) så kommer jag nog få lägga ned det en tid då jag planerar en renovering av rummet som det står i.

Ett av mina ytterfilter började läcka och parketten det stod på har lyft sig av vattnet som läckte ut. Hade tänkt byta parketten mot ett plastgolv istället.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...