Gå till innehåll

Ljus till en kub 70x70x70


Johan bgren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag skulle behöva ha lite hjälp att välja armatur till en kub på 70x70x70.

Jag har funderat på aqua medic Ocean Light 150 plus (150w+2 st 24w t5) eller 250 plus (250w+2 st 24w t5) dels för att dom tilltalar någorlunda estetiskt och är bra i pris.

Vad tror ni är bäst och tillräckligt? Eller skulle jag klara mig med enbart 150 alt 250w MH? , Jag kommer att till början att bara ha fisk men när jag blir mer säker på saltvatten att eventuellt även skaffa koraller, anemoner mm.

Eller är det någon som vet några alternativ? (som inte ser ut som något man motvilligt skulle hänga i garaget).

Och sist! Är Giesemann wega http://www.giesemann.de/28,1,,.html något för saltvattens akvarium? Eller är den bara för växter?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag tycker absolut du behöver minst 250 W när du har en burk som är 70 hög. Det är inte säkert att det är tillräckligt för att köra ljuskrävande koraller på botten i burken, men du kan ju välja att sätta dem lite högre upp. Jag hade nog valt en 400 W armatur till ett så högt akvarium, men som sagt det går ju att prioritera och välja att sätta ljuskrävande koraller närmare ljuskällan.

När det gäller armaturen så har giesemann snygga armaturer. Men jag kan tycka att man betalar en massa pengar för ganska lite ljus. Och det tycker jag för att reflektorerna oftast är ganska små och därmed blir inte spridningen så stor. Jag föredrar större reflektorer, men vet inte om det finns så stort utbud av designarmaturer med stora reflektorer.

Länken du skickade med visar en kvicksilverbelysning och den är inget att satsa på till en saltburk tycker jag. Ljuset har för låg färgtemperatur.

Skulle jag välja fritt hade jag satsat på en "System 400 plus" till din burk". Men vill du inte gå så högt i effekt finns ju andra armaturer att välja på.

/Robban

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok!

Jag hade hoppats att 250w skulle vara tillräckligt eftersom 400w är betydligt dyrare. Alternativer är ju att köpa en enklare armatur först och sedan byta.

Vet du någon svensk återförsäljare av giesemann? Eller lite fler bilder på armaturen än vad som finns på deras hemsida?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer i det som tidigare sagts, men det är nog viktigt att du bestämmer dig för om/vad du vill ha för koraller för att kunna göra rätt val. Tycker hursomhelst inte du skall välja mindre än 250 w.

Även jag har en kub 70cm hög och jag kör idag med en Giesemann armatur med 1st 250W 20 000K och 18w blåljus. Spridningen av ljuset med denna armatur blir som sagt lite väl snäv, å andra sidan hamnar inte mycket ljus utanför akvariet vilket annars kan vara störande om armaturen inte är inbyggd. 250w räcker till för mina koraller med lite smart aquascaping men jag hade idag valt 400 w 20 000K alternativt 250W kombinerat med ett antal T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju satsa på T5 även om 24w:arna är lite klena. jag har kört alla typer av koraller i en liknande kub med bara 6x24w och det funkade. Helst ska du kanske i så fall satsa på fler rör, typ 8x24w. Det finns ett antal olika märken. Giesmanns heter Matrix - dyr men grymt snygg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej, även jag har en kub stående med ungefär samma mått, dock bara 50bred. Har en 250W MH liggandes för denna men det är bara en temporär lösning. Min rekommendation är nog att du kör minst 250W med en stor lumen arc reflektor, eventeullt 400W men det hänger lite på vad du vill ha för koraller i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det rasslat in lite svar, tack.

Enbart t5 är inget alternativ efter som jag tycker att ljuset man får med MH ger det snyggaste skenet i akvariet.

Kul att Acropora72 svarade, riktigt snyggt akvarium som jag tänkt att ”kopiera” vad är det för skivor du använt och hur har du fäst dom till ramen?

Är det någon som vet vilka det är som säljer Giesemann, gärna i Västsverige så att man kan åka och titta på dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...