Gå till innehåll

Placerat aktivt kol rätt eller fel?


wizz

Rekommenderade inlägg

Som jag läst lite om det så har jag lite funderingar och själv har jag lagt det i en strumpa och den hänger i ytavrinningen men kanske inte optimalt ? jag har dåligt med plats i själva sumpen och hittar ingen optimal plats där så frågan är om det ger något eller om jag skall flytta.. köpte på lösvikt av Göran och la i runt 2dl i strumpan.. karet är på 250liter och 60 liter sump.. är det förmycket ?? eller lagom ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att ta ur filtret ibland och skölja av kolet. så det inte blir en massa smuts som bildar äckligt fosfat för dig...

Läste även en intressant sak i KZ manual för zeovith.. att man skall doppa Aktivt kol i 90 gradigt vatten som man sedan svalna och efter ett dygn kan man använda det aktiva kolet i karet. Aldrig hört detta innan.. kanske alla vet utom jag men jag delar med mig iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att ta ur filtret ibland och skölja av kolet. så det inte blir en massa smuts som bildar äckligt fosfat för dig...

Läste även en intressant sak i KZ manual för zeovith.. att man skall doppa Aktivt kol i 90 gradigt vatten som man sedan svalna och efter ett dygn kan man använda det aktiva kolet i karet. Aldrig hört detta innan.. kanske alla vet utom jag men jag delar med mig iaf

Själv skulle jag inte skölja av kolet, utan byta ut det med 2-3v mellanrum.

Kokande vatten öppnar porerna bättre i kolet, vilket ger bättre effekt. Har jag hört.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har alltid rekomenderats, och det kan inte göra någon skada.

Jag är inte säker på att aktivt kol avsett för vårt bruk faktiskt behöver den här behanslingen. Tillverkningsprocessen av aktivt kol av kokosfiber innebär att man först "gör kol" av håren på kokosnötter. Sen blåser man 1000 grader varm vattenånga genom kolet för att 'aktivera' det hela.

Det snackas en del om låg och högaktivt kol på sinna ställen, och genomgående hävdas det att högaktivt innebär att det är bättre på att absorbera föroreningar, men sanningen är att högaktivt kol kan absorbera större föroreningar, men inte alls kan absorbera mindre. (molekylstorlek) Exakt vilket som är mest lämpat för vårt bruk vet jag inte, ingen aning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har alltid rekomenderats, och det kan inte göra någon skada.

Jag är inte säker på att aktivt kol avsett för vårt bruk faktiskt behöver den här behanslingen. Tillverkningsprocessen av aktivt kol av kokosfiber innebär att man först "gör kol" av håren på kokosnötter. Sen blåser man 1000 grader varm vattenånga genom kolet för att 'aktivera' det hela.

Det snackas en del om låg och högaktivt kol på sinna ställen, och genomgående hävdas det att högaktivt innebär att det är bättre på att absorbera föroreningar, men sanningen är att högaktivt kol kan absorbera större föroreningar, men inte alls kan absorbera mindre. (molekylstorlek) Exakt vilket som är mest lämpat för vårt bruk vet jag inte, ingen aning.

Intressant... undrar just om man borde köra båda grejorna då...

och undrar mer vad som är i KZ kol... de säger ju att MAN verkligen bör använda deras och ingen annans Aktiva kol..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...