Gå till innehåll

Strunta i Överrinningsbox??


alvedon80

Rekommenderade inlägg

Hej

Ja då har man tänk sig att byta från söttvatten till saltvatten akvarie.

Jag undra om man kan använda sig av två Cirkulationspumpar för vatten Cirkulationen och strunta i att använda överrinningsbox?

Jag hade tänk mig använda 2 st Eheim 1046. Så frågan är måste man använda överinningsbox eller kan man köra med 2 pumpar? Jag bifogar med ett ritning över systemet.

post-4117-1446891607116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag instämmer med inlägget som Matt HiHat skrev ovan, det fungerar inte i praktiken. Du missar även ytvattenreningen (för att få bort hinnan från vattenytan) om du inte har någon form av överrinning, men det går givetvis att ha en separat ytvattenrenare utan att koppla den till en sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte egentligen samma sak på det vanliga sättet?

kanske har fått lösa skruvar men men :P

Jo de raslar nog lite ;)

Jag skulle säga att översvämmningen är rätt direkt och garanterad med "pumpsystemet".

Med de klassiska systemet så kan sumpen hantera vattenmängden som rinner ner vid avbrott om systemet är korrekt byggt.

Teoretiskt skulle de gå att bygga et sådanthär system med membranpumpar, priset per styck är dock sådant att man kunde nog köpa ett Deltec kar billigare(stora membrapumpar kan även väcka dom döda;)).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte kan eller har möjlighet att borra i karet, varför inte placera sump eller skummare ovanför karet?

Jo jag vill placera sumpen under akvariet för att jag har ett möbel akvarie.

Jag vill helst inte borra i akvariet för att jag vågar hellt enkelt förstöra hella karet.

Hella mitt ide var att jag skulle försöka få akvariet så rent som möjligt, och med det menar jag att det inte ska hänga för mycket sladdar och andra grejer på akvariet. Ja då måste jag köra ett ytavrinningsbox.

Brukar LS kosta 190kr kg? Var hos Zoogiganten och dem sa 190kr kg, finns det ingen som säljer billgare i Malmö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...