Gå till innehåll

Att para ihop clowngobies?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte köpa två - antingen okinawae eller gröna - clowngobies. Gärna ett par. Hmm.. hur gör man?

De byter tydligen kön - räcker det att köpa två och hoppas att de vid behov byter till sig rätt kombination?

Hur små måste det vara för att det ska kunna funka?

Eller ska man försöka satsa på att vänta tills man ser 2 i butik som verkar hålla ihop?

Eller måste man köra "ciklid-tricket" - köpa massor och se vilka som slås ut tills bara ett par återstår?

Eller kan man se skillnad på könen på nåt sätt?

Ngn som har lite tips eller erfarenheter att dela med sig så skulle jag uppskatta det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp 2 st okinawae. Dom kanske bråkar lite i börja sen kommer den största att bli en hane och den minsta en hona. Spelar ingen roll hur stora dom är. Tänk på att om dom leker och vaktar ägg kan dom bli aggressiva mot andra arter om akvariet är litet. Mina är jättegulliga och snälla. En enda gång har dom varit aggressiva. Det var när en av mina sjöhästar stal deras ägg. Jag älskar mina och efter att ha gjort ett litet uppehåll kommer jag att försöka odla dom igen. Det är jättefina fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev 2 gröna. Svårt som fasen att välja - gick fram och tillbaka mellan karen i butiken och just som jag bestämt mig för gröna tänkte jag bara ta en titt på de gula och då bestämde jag mig för dom men skulle bara ta en titt till på de gröna och så vidare...

Hittills "parar" dom inget. Precis i början satt båda i min heliopora och var rädda tillsammans - sen tog den lite större mod till sig och körde bort den mindre. Fast sen var han ändå inte så modig längre för han sitter mest gömd i grottor eller under skivor eller så. Precis som den mindre. De håller sig på avstånd från varandra och ligger mest och trycker och blir livrädda när jag går fram till akvariet. Men om det kommer i mat övervinner de rädsla och far ut som små pilar och hugger åt sig ett par bitar och sen snabbt in i gömslena igen. Hamnar de för nära varandra i matjakten kan det bli ett och annat tjuvnyp men inte så farligt.

De ignoreras fullständigt av mina clowner och blennider.

Tror de kanske bli mer modiga och visar sig mer när de lärt känna akvariet. Min blennid låg ju mest och tryckte i en håla de första 2 veckorna men nu simmar han runt orädd.

Återstår att se om de blir ett par eller fortsätter att hålla sig på varsin kant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...