Gå till innehåll

Västkustakvarium 90 liter


Slanten

Rekommenderade inlägg

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Idag är jag både sur och glad.

Sur för att min hemska sjöros i vänstra hörnet har gjort det igen. Ätit upp en av akvariets invånare. Den här gången var det min fina trollhummer som strök med. Förra gången det begav sig var det en vacker sjökock, så nu åker terroristen ut. Är det nån som vill ha den?

Glad för att Reefbuilders har aktualliserat kalla skandinaviska akvarier. Det värmer gott, om man får skoja till det :)

http://reefbuilders.com/2011/08/29/scandinavian-coldwater-reefs/

Häftigt att ditt vackra kar är med där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är jag både sur och glad.

Sur för att min hemska sjöros i vänstra hörnet har gjort det igen. Ätit upp en av akvariets invånare. Den här gången var det min fina trollhummer som strök med. Förra gången det begav sig var det en vacker sjökock, så nu åker terroristen ut. Är det nån som vill ha den?

Glad för att Reefbuilders har aktualliserat kalla skandinaviska akvarier. Det värmer gott, om man får skoja till det :)

http://reefbuilders.com/2011/08/29/scandinavian-coldwater-reefs/

Jag hade ju en sjöros som åt upp två bläckfiskar (Sepietta oweniana) och som själv dog på kuppen några dagar efteråt. Glupska rackare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Nu har jag haft min sump igång under några veckor och jag ska beskriva den vid ett senare tillfälle. Nu vill jag bara snabbt berätta lite om erfarenheterna av "droppfiltret". Bilder kommer också lite senare :)

Filosofin bakom är att den stora vattenytan som bildas över biobollarna ska ge ett kraftigt gasutbyte. Syre in i vattnet och koldioxid och ammoniak ut ur vattnet.

Det består av ett 110 mm avloppsrör som står i sumpen och är fyllt av biobollar. En datorfläkt är kopplad nära vattenytan i sumpen. Vattnet kommer från en överrinningsbox i akvariet och således flödar allt vatten till sumpen genom droppfiltret. Vattenflödet är uppskattningsvis ca 1200 liter /h.

Igår drog jag igång fläkten för första gången och matade den med 6V för att inte få för mycket luftflöde. Tyvärr visade det sig att trots det låga luftflödet värms vattnet alldeles för mycket. Kylaren var igång, men temperaturen ökade ändå. Luften som lämnade droppfiltret kändes kylskåpskall.

Slutsatsen efter detta försök är att om man ska ha ett droppfilter till ett kallt akvarium krävs en kraftig kylare. Min nuvarande har kyleffekt 300 W.

Alternativt kör man ventilationen i droppfiltret endast några timmar om dagen. Hur stor reningseffekten blir då kan man ju diskutera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar det bli dags att skriva lite om den nya sumpen, som efter mycket om och men äntligen har rullat i ca en månad nu. Orsaken till att jag ville ha en sump är ett fruktansvärt lågt pH pga högt koldioxidinnehåll, som jag hoppades skulle avhjälpas med kraftig genomluftning. Mer om det senare. Först utvärderingen av själva sumpen.

Det gamla ytterfiltret är bortkopplat och vattnet rinner över kanten genom en overflow boxköpt på eBay. Sen vidare till ett ”droppfilter” bestående av ett 110 mm avloppsrör fullt med biobollar. Luft trycks från botten av en datafläkt för att tillföra syre, ta bort koldioxid och framför allt ta bort ammoniak ur vattnet. Misstänker att det kan bli lite nitrifikation också, trots att temperaturen är låg. Sån var tanken, men se tidigare inlägg med hur det gick. (Vattnet blevför varmt)

Väl nere i sumpen står det en begagnad AquaCare 1000V och bubblar.

Några bafflar får tjäna som bubbelfälla innan vattnet far in i sugröret till returpumpen, enAquaBee UP 2000/1, som liksom skummarpumpen står utanför sumpen för att inte avge onödig värme till vattnet. Kylaren står på tur innan vattnet får komma tillbaka till akvariet via ett strilrör i vattenytan.

På vägen från kylaren till akvariet delas vattnet upp i ett T-stycke till en automatisk matningsstation. Här är tanken att en tre-kanalig Grotech ska dosera olika typer av foder till mina hungriga filtrerare en gång i timmen. En kanal suger pulverfoder (D&D SPS, LPS, Clam) löst ivatten från en E-kolv med egenhändigt gjord omrörare. De andra två kanalerna ska i framtiden suga från varsin flaska med Reefnutrition PhytoFeast och OysterFeast. Det verkar dock som att Drakfisken inte tar hem sånt längre. Nån som vet en bra leverantör av Reefnutrition i Europa?

Bilderna visar vattenflödet i sumpen.

Röda pilar = Vatten frånakvariet

Gröna pilar = Vatten till ochfrån returpumpen

Blå pilar = Kylt vatten tillbakafrån kylaren till akvariet.

Ursäkta några av bilderna tagnamed mobil, då frugan snott kameran...

1.jpg

.

2.jpg

.

IMG_6055.jpg

.

IMG_6053.jpg

.

25-10-11_1903.jpg

.

25-10-11_1904.jpg

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erfarenheter:

Droppfiltret låter rätt ordentligt. Det skvalar och fräser när vattnet rinner ner över alla biobollar. Dessutom värmer det vattnet ordentligt. Om detta ska fungera i ett kallt akvarium får man nog ha en kraftig kylare och ganska litet vattenflöde genom filtret.

Mina gamla slangar till och från filter och kylare var dåligt isolerade. Det läckte in luft mellanisolering och slang vilket gav kondens, som i sin tur gav mögeltillväxt. Så de nya rören är ordentligt isolerade och lufttäta.

Även sumpen är ordentligt isolerad med frigolit, men det blir ändå kondens inne i sumplådan.Vid nästa bygge måste jag sätta in ordentliga fuktspärrar, typ ett lager frigolit, byggplast och ett ytterligare lager frigolit. Allt limmas tillsammans och dräneringsrör med avtappningskran anordnas i botten. Detta gäller även för isoleringen runt akvariet.

Använd aldrig ett ramakvarium när du ska ha ett kallvattensakvarium. Aluminiumramen transporterar fukt som sätter sig som kondens mellan glaset och frigoliten.

Overflowboxen tappar fort kapacitet, eftersom det bildas luft högst upp i häverten. Måste tömmas varannan dag.

Den automatiska matningsstationenfungerar hyfsat, men det fastnar lite mat i rörstumpen innan T-stycket. Det verkar som att djuren inte gillar att maten blir liggande och blir dålig. Ska försöka bygga om så att röret inte blir så långt. Har även kopplat in en extra pumpkanal som sprutar in rent vatten efter varje matning, vilket hjälper lite grand. Kan även bero på att doseringspumpen står i rumsvärme och den lilla maten som ligger i slangen blir dålig mellan matningarna. Fast jag vill inte gärna placera doseringspumpen i sumplådan med tanke på kondensen.

Ändrat av Slanten
Avstavning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pH-problem:

Innan jag satte igång inkopplingen av sumpen tog jag några vattenvärden och de är fortfarande lika dåliga. VARNING! Känsliga läsare avrådesfortsätta läsa!

KH: 7

pH: 7,4 (!)

Salthalt: 33 promille

Temp: 11 C

Har beställt ett nytt pH-test föratt kontrollera att det verkligen är så lågt.

Testade att ta en liten spann med akvarievatten och bubblade luft hämtat utomhus under 8 timmar. Värdet gick upp till 7,7 (om det nu är korrekt). Jag gissar att det finns nån annan typ av syra i vattnet som håller nere pH, förutom kolsyran.

Vattnet är även lätt brunfärgat och jag börjar misstänka att något ligger och avger dessa syror. Några tänkbara källor:

-Sanden, som ej blivit bytt under akvariets livstid (5 år)

-Matningen: Ca 2 ml foderpulver varje dag

-Dålig skumning: pga den konstanta matningen fungerar inte skummaren ordentligt. (Nått i maten som stör. Fetter?)

-Utsöndringar från djuren.

Ska blanda till nytt saltvatten, testa värdena och sedan hälla i lite av akvariesanden och testa vattnet igen för att se om problemet finns där.

Nästa steg blir att göra ett stort vattenbyte för att få bort så mycket som möjligt av brunämnena.

Sen vänta och se.

Några kommentarer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår var Stefan med kompis förbi med en stor spann full med djur från deras dykartripp till Gullmaren. Tyvärr har jag ingen bra kamera just nu, men jag kan bjuda på några riktigt dåliga bilder och en tråkig lista på djur.

Tack och lov är djuren långt från tråkiga i verkligheten och det är alltid lilla Julafton när Stefan "dyker" upp. Man blir snabbt ett litet barn som hoppar av förtjusning!

Flera stenar och musslor med trekantsmaskar.

Några annorlunda sjörosor. (troligen Urticina eques)

Några häftiga anemoner som sitter i bottenmaterialet (troligen Sagartiogeton undatus)

Sjönejlikor

Sjöpungar av olika slag

Bägarkoraller på en stor sten

Svampar (mat till Henricia-sjöstjärnorna)

En stor vit nakensnäcka. (Troligen Dendronotus frondosus)

Ostron.

En liten huvudfoting. Den blev tyvärr bortblåst av pilgrimsmusslan och uppäten av en sjöros:arg:

Världens minsta eremitkräfta. Ca 2 mm stor!!

Tack för alla fina djur Stefan och Kalle!

.

IMG_6014.jpg

.

25-10-11_1907.jpg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt vatten från akvariet ner i sumpen går genom biobollarna. Men fläkten är avstängd och luftintaget är blockerat, för det var kallras genom det. Så biobollarna agerar nitrifieringsmedia just nu.

Trots väl isolerade rör och akvarium får kylaren jobba betydligt mer än tidigare. Det kan ju bero på att det finns två nya stora pumpar i systemet. Jag är glad att de inte är i sumpen, utan placerade på utsidan. Om all värme hade gått in i vattnet hade nog kylaren fått gå dygnet runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koralian ger runt 5W enligt stämpeln på baksidan. Så i sammanhanget är det nog snudd på försumbart, men många bäckar små... Kyleffekten på kylaren är 300W. Ärligt talat har jag inte reflekterat över en Vortech-pump, så det är en bra idé. Där finns ju även vågeffekt som bonus.

Jag hade trott att returflödet från sumpen skulle ge bättre snurr i akvariet än vad det gjorde. Så tanken var att kunna plocka bort streamrarna.

Så svaret på frågan blir nog att just nu är jag ganska nöjd som det är, men i framtida akvarier blir nog Vortech ett bätttre alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gick det med gurgel i biobolleriet då, har du fått tyst på det eller har du köpt hörselskydd?

Jag tror ju i och för sig att du inte behöver ha in särskilt mycket luft för att få syresättning över biobollarna, fläkten kanske var overkill. Kunde ju vara värt att prova med bara nåt lite hål i var ände, då kanske det kommer in nog luft för att ge i alla fall något av den effekt du tänkt dig men utan att värma upp det hela allt för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...