Gå till innehåll

Västkustakvarium 90 liter


Slanten

Rekommenderade inlägg

Jodå, Munkedal är bra! Pizza får man baka själv :) Men du är välkommen ändå...

Akryl är ett fantastiskt material för kalla kar. Ska kolla hur det står sig i pris.

Sump har dock fördelen att den kan stå i ett annat rum och väsnas helt själv. Så det gäller bara att isolera ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 260
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Glöm för övrigt inte att lägga något under nya akvariet, min dammduk har räddat parketten hela sommaren igen! Jag tror dessutom att jag har haft problem med indunstning under sommaren, känns som att det är mycket mer vatten nu än i början på sommaren, så snart är det väl läge att göra ett vattenbyte och kolla salthalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du möjlighet att bygga allt från början rekommenderar jag PE- slang nedgrävd på en meter djup i trädgården. Helst på norrsidan av huset.

Det var en bra idé! Kan ju spara en del energi. Har du nån erfarenhet av hur kallt det kan bli under sommar- respektive vintertid?

Lycka till! Hör av dig när du vill ha påfyllning, eller om du har vägarna förbi Gbg någon dag!

Tack! Hör gärna av mig när karet börjar komma i ordning. Är vi i krokarna av götet slår jag en signal. Var ju ett tag sen man fick kolla in ditt goa akvarium!

Glöm för övrigt inte att lägga något under nya akvariet, min dammduk har räddat parketten hela sommaren igen! Jag tror dessutom att jag har haft problem med indunstning under sommaren, känns som att det är mycket mer vatten nu än i början på sommaren, så snart är det väl läge att göra ett vattenbyte och kolla salthalten.

Det hade jag faktiskt glömt, så tack för tipset! Det är otroligt hur mycket det kondenserar en varm sommardag.

Lite bakvänt med att man får lägre salthalt över tid, jag har upplevt samma sak. När jag tömde karet nu hade halten sjunkit från 34 promille till 33.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kände en kille på 70-talet som hade 25m grön trädgårdslang nedgrävd. Kommer jag i håg rätt höll det ett oisolerat 400 liters medelhavsakvarium till 10 grader på vintern och 14 grader på sommaren. Men det var den temperatur han ville ha inte max kylning.

PärS och Linnex har liknade system men i mycket mindre skala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för informationen. Då finns det en hel del kyla att hämta och isolerar jag akvariet ordentligt kan det kanske bli lite kallare. Slänger man bara ner slangen i jorden? Blir den inte platt av jordtrycket?

Fördelar:

Billig i drift.

Temperaturen följer årstiderna.

Nackdelar:

Måste gräva i trädgården. (Engångshändelse)

Om kylningen inte räcker går det inte att hänga på en extra kylare. Slingan i trädgården kommer agera värmare när kylaren sänkt akvarietemperaturen. (Tänker jag rätt?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle du inte kunna hänga på en kylare?

Slingan i trädgården kommer agera värmare när kylaren sänkt akvarietemperaturen.

Nja tveksamt om det blir SÅ varmt, vad vill man ha för temp i karet?

Du skulle ju kunna göra det som en enkel värmeväxlare, gräva ner ett antal meter och även ha ett antal meter i ringla i sumpen, denna slinga lever sen sitt egna liv med eget vatten som bara snurrar runt. Skulle du mot förmodan uppmäta för varmt på sommaren är det ju bara att stänga av cirkulationen på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller Jonas 17 punkter - det är en bra lista på saker att tänka på. Däremot är det inte en lista på måsten. Jag bryter nog mot de flesta punkterna så det är liksom inte så att man skall titta på den och ge upp, däremot kan man titta och fundera, då blir det bra.

Kylning med jordvärme, jo, det tål att tänka på men det kan slå fel. Vill man ha fem grader i karet och tar ner det dit med en kylare är det ju rätt poänglöst att köra ut vattnet genom marken om den är säg tio grader, då ägnar man sig ju bara åt att kyla marken också. En annan sak är hur det blir med energi netto. På sommarn är det ju jättebra, värmen hamnar ute och man får förutom lägre kostnad bättre komfort inne. På vintern däremot, vad man gör är ju att man tar värme ur akvariet och därmed indirekt ur rummet och kör ut den ur huset, ner i marken. Den värmen måste ju ersättas, så blir det inte med en kylare bredvid akvariet då värmen är kvar i rummet och dessutom får man ett värmetillskott från kylarens egen förbrukning. När man i stället flyttat ut värmen ur huset måste ju den värmen ersättas med ny uppvärmning och det är inte allt för långsökt att den uppvärmningen kan bli dyrare än vad det hade kostat att driva en kylare. Hur det blir beror på vad man har för uppvärmingskostnad osv med det är alltså inte läge att tro att det hela blir gratis bara för att man kyler med utemark.

Fast jag har haft tankar åt det här hållet, jag har ju jordvärmeslingor nedgrävda och kan jag på nåt sätt använda dem till kylning blir det intressant. De håller ju rätt låg temperatur och den värme jag kör in där kan ju återanvändas i värmepumpen. Det som blir ett problem är ju att docka på nåt på slingorna och sen få en lämplig lösning för nån slags värmeväxling mot akvariet. Den delen har jag inte löst men det är intressant att fundera över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...